Publicerat December 16, 201510 yr Är det någon som har fått kortare piplängd än 450 mm inskrivet i licensen? Eller någon som vet om det går? Vad måste man ha för särskilda skäl?
Publicerat December 16, 201510 yr En kompis som är rörelsehindrad fick dispens för att kunna nyttja ett smidigare vapen, tror han har 40cm pipa. Det mesta i Sverige går ju bara man kan påvisa ett behov
Publicerat December 16, 201510 yr Ska du ha den till skyddsjakt borde det väl inte va några problem, vet folk med 300mm pipa. (Dock på luftgevär men det ska ju gälla samma regler)
Publicerat December 16, 201510 yr Ska du ha den till skyddsjakt borde det väl inte va några problem, vet folk med 300mm pipa. (Dock på luftgevär men det ska ju gälla samma regler) Gränsdragningen gäller inte luftvapenFör att bli tagen på ett större allvar editerar jag in en länk så den tveksamme får välja huruvida denna vill fundera vidare på en högre nivå: http://www.vapenagaren.se/vbl-0902/pip.htm
Publicerat December 16, 201510 yr Författare Det är jaktlicens på den. Piplängd original 450 mm. Skuren för dämpare med gängsnitt- numera 15 mm för kort .....
Publicerat December 16, 201510 yr Många kommer skaka på huvudet nu men högst allvarligt, när utfärdades licensen? Har hört från handläggare att licenser som är utfärdade så sent som början på 2000-talet inte regleras av ett krav på piplängd.
Publicerat December 16, 201510 yr En snabb koll bland mina licenser visade att ingen har piplängd noterat. Att man tillför det på ansökan är mer något "dom vill se".
Publicerat December 16, 201510 yr Jag tror att det kommer att bli svårt att få tillstånd, undantag, dispens för en sådan sak, är det lite som att pipan fick stickas av en bit, dålig gängning först med omtag eller? För egen del hade jag inte brytt mig, inte mätt, inte frågat och blånekat alltid. För länge sedan hade jag en 308 Win, sako som jag tror var lite kort, mätte den aldrig, köpte den sådan och då hade den jakt tillstånd. /CHristian
Publicerat December 16, 201510 yr Jag tror att det kommer att bli svårt att få tillstånd, undantag, dispens för en sådan sak, är det lite som att pipan fick stickas av en bit, dålig gängning först med omtag eller? För egen del hade jag inte brytt mig, inte mätt, inte frågat och blånekat alltid. För länge sedan hade jag en 308 Win, sako som jag tror var lite kort, mätte den aldrig, köpte den sådan och då hade den jakt tillstånd. /CHristian Kan det varit längre tillbaka och att ett krav på piplängd inte var aktuellt?
Publicerat December 16, 201510 yr För min del menar du? Jag har ingen aning, så länge jag minns, dvs ett tag har NVV haft regeln om 42/45 för jaktvapen, jag skulle tro att det som skett med det vapnet var att någon kortade pipan för egen hand, gillade resultatet, gick till en smed som snyggade till mynningen o så var det klart, iom att det inte sker kontroller av vapen i Sverige, inte utan annan anledning så är det i huvudsak en fråga för forum och andra platser detta, särskilt om en pipa är 44 eller 43 cm, ingen kan se skillnad på det och 45 cm. Nu är den pipan skrotad sedan många år tillbaka, utan att mätas och pangen med något senare så för min del hade jag inga bekymmer. /Christian
Publicerat December 16, 201510 yr Är det någon som har piplängden inskriven på sina licenser? Jag har det inte på någon av mina licenser...
Publicerat December 16, 201510 yr Det skall numera anges på tillståndsansökan, ett av de många (svep) skäl till myndighetens påstående om bristfälliga ansökningar och orsak till långa handläggningstider. men det står inget om den saken på tillståndet. /Christian
Publicerat December 16, 201510 yr Jag fick skriva in piplängden på mina senaste licenser , de hade en egen ruta för det på ansökan. Detta 2014-2015
Publicerat December 16, 201510 yr "Numera"? Jag har fått fylla i piplängd på mina ansökningar så länge jag kan minnas (minst sen 2001).
Publicerat December 16, 201510 yr Vi andra kanske inte brydde oss förr i världen. Men ditt minne är nog helt rätt, glöm inte förr i världen är länge sedan. /Christian
Publicerat December 16, 201510 yr Piplängden har väl aldrig varit utskriven på licensen, men finns dokumenterad i vapenregistret. tapatalk på Xperia
Publicerat December 16, 201510 yr Rutan som alla skiter lite i på ansökan. Jag har inte mätt de senaste 3 åren. Det började med att jag inte visste hur jag skulle mäta. Så länge det ligger vid 45 från bulten typ så kvittar väl resten. Ingen mäter ju efter gänglig mm, så jag känner inte att det är det viktigaste direkt.