Publicerat December 16, 201510 yr Jag lurar på en zeiss 72a till vakjakt, den kommer få sitta på en r8a match 308w om det blir affär. Vad är era erfarenheter av denna? Onödigt tung om man vill skjuta lite stående på pass? Tar gärna emot tips på riktmedel med!
Publicerat December 16, 201510 yr Författare Kanske är hensoldts 72a en konkurrent? Edit: såg att nya v8an finns med 60mm öppning, intressant!
Publicerat December 17, 201510 yr Författare Zeissen går att få hem för vilken ÅF som helst. Hensoldten köper jag över disk hos ÅF med.
Publicerat December 28, 201510 yr Har du möjlighet så titta på en sån 72mm zeiss , dom är riktigt stora , (om du inte redan sett dom i verkligheten) Om du ska använda den till både skytte och lite vak så är nog lillebror 6-24x56 också en kandidat , även någon av dom nyare V8 modellerna skulle jag tro utan att riktigt ha tittat i dom
Publicerat December 29, 201510 yr Kungen av sikten har ingen konkurrens Hensoldts 72a ja tung och topp rank men grym i mörker + att man kan skjuta med högre förstoring när det är mörkt med samma siktbild som en 56. Mvh.
Publicerat December 29, 201510 yr Och en grej som jag tror en del missar.. Med större öppning får man större siktområde. Vid jakt i dåligt ljus är det inte alltid skitlätt att hitta viltet i siktet, större siktområde underlättar där tycker jag!
Publicerat December 30, 201510 yr Hejsan. Zeiss kikarsikten är sedan länge omtalade som de bästa för vakjakt. Det kanske de är eftersom ljusinsläpp, färger mm. på Zeiss kikarsikten är fullt passande för vakjakt. Det betyder att när du köper deras sikte som är gjort för vakjakt lär du få ett riktigt bra vakjaktssikte. Det finns ingen adekvat lösning när det kommer till vaksikten. Optiknördar går igång på att argumentera den minimala skillnaden mellan sikten, trots att det hela bottnar i psykiska och fysiska skillnader. Därför kommer du förmodligen inte bli klokare hur mycket efterforskning du än gör. Har du tänkt använda kikarsiktet till vakjakt kan du lika bra köpa 72an p g a ovannämnda egenskaper bl a. Det är den enklaste vägen att gå om du inte vill testa diverse sikten mot varandra på exakt samma mål under exakt samma förhållanden. Vikten har nämnts. Skall man släpa på ett så tungt sikte som ett vakjaktssikte är nog inte en skillnad på ens ett halvt kilo någonting att tala om. Då jagar man återigen detaljer som är obetydliga för en som inte fallit i träsket. /Filip fjärde gradens okunniga optiknörd.
Publicerat December 31, 201510 yr Tung och otymplig som attan, men jäkligt trevlig vid vakjakt, är nog bara det och långhållsskytte som den är lämplig till. /Baner