Publicerat December 16, 201510 yr En undran efter en diskussion vid fika bordet? Ser dovhjort färger? Vad säger ni? S.
Publicerat December 16, 201510 yr Sist jag jagade kom det fram en hjort och sa "snygg jacka, finns den bara i grönt"? Nä, jag har ibland varit lite misstänksam på signalfärger.. men isf tror jag det är för att de kanske kan uppfatta dom som en kontrast mot matta färger. Jag tror att de uppfattar kontraster/siluetter och att man visst kan dra fördel av 3d camoflauge om bakgrunden är snarlik. Men färger.. nä. Jag har faktiskt jagat i jeans och klarröd jacka en gång och hjortarna reagerade inte på mig trots att jag såg för jävlig ut där i skogen.
Publicerat December 17, 201510 yr De ser inte färger, nej, men de har riktigt bra syn. Rörelse av kroppsdel med en färg som för dem uppfattas som riktigt ljus mot mörk bakgrund, eller för den delen en enfärgad klädsel som ger ljus siluett mot mörk bakgrund, är inte optimalt. Tydlig skillnad mot älg och rådjur, där man i princip är OK bara man är still.
Publicerat December 17, 201510 yr De ser inte färger, nej, Är det verkligen testat? För normalt sett kan man förvänta sig att vartenda landlevande däggdjur man undersöker är dikromat, med undantag för oss och en del primater. Så jämfört med oss har andra däggdjur bristande färgsinne, men det är inte frånvarande. Däremot ser vi normalt inte UV vilket hjortdjur och antagligen hundar, katter och illrar gör.
Publicerat December 17, 201510 yr Skrev möjligen väl slarvigt; normalt funderar vi väl över om de ser signalrött/gulgrönt. Hjortdjur är sjukt bra på att skilja på nyanser av grönt, vilket de behöver för att avgöra vilket foder som är mest näringsrikt. Däremot klarare de inte av se röda våglängder i ngn större omfattning. Av signalrött och neongulgrönt använder jag hellre rött än ngt som ligger åt det gröna hållet...
Publicerat December 17, 201510 yr Hjortar har väl dikromatisk syn, vilket för de flesta dägdjur är att jämföra med röd/grön-färgblindhet hos människor, i.e. att de inte ser skillnad på rött och grönt. Sen påverkar väl även antalet stavar och tappar i ögat hur väl man uppfattar färger. Stavar är ljuskänsliga= bra för mörkerseende och upptäcka rörelser men har dålig skärpa=svårt att se detaljer och kan inte urskilja färger. Tappar kan urskilja fäger och ger god detaljskärpa men behöver bra ljus. Även fördelningen mellan stavar och tappar påverkar hur vi ser och där skiljer sig även människans ögon från de flesta andra däggdjur då vi har ett ställe i ögat med en hög koncentration tappar (gula fläcken) som möjliggör vår förmåga att se saker i skarp detalj. Vet inte hur det är för dovhjorten men skulle gissa att de kanske också har något liknande gula fläcken i ögat, vilket skulle förklara att de även har förmågan att urskilja detaljer bättre än t.ex. rådjur..!? Edit: småjusteringar och stavfel åtgärdade
Publicerat December 17, 201510 yr kan bara tillföra att dovisar utan problem ser en stillastående jägare intill eller i buskage på 500m. Och det har nog inte med färgseende att göra utan bara att dom ser bra utav bara fan.
Publicerat December 17, 201510 yr Min erfarenhet är att doven är totalt blinda jämfört med kronvilt! Iallafall i skogsteräng.
Publicerat December 18, 201510 yr Hud verkar de iaf reagera på. Jag upplever att de gånger jag haft halskragen uppdragen för ansiktet eller en mask + handskar så reagerar inte klövvilt lika mkt eller ens över huvudtaget om vinden är rätt. Skulle gissa att hud handlar om kontrast.
Publicerat December 18, 201510 yr Vår hud har en rätt avvikande färg från naturens egna, så därvid lag ger jag dig helt rätt. /Christian
Publicerat December 18, 201510 yr Jagar aldrig utan buff uppdragen över åtminstone munnen. På frågan vill jag minnas att det presenterades en studie i svensk jakt på vitsvanshjort där de drog slutsatsen att de ser färg. Om så är fallet är jag inte säker på. Vet åtminstone en gubbe som envisas med att stå med hundgförarväst på pass och han har oftast skrämmande stor framgång Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat December 18, 201510 yr Jag kör väst och en j-a massa orange numera, inga problem med att hjortar ser mig på passet.
Publicerat December 19, 201510 yr Även om de inte enbart ser i en gråskala så betyder inte det att de klarar av att urskilja alla färger, som exempelvis rött. På samma sätt som vi inte klarar av att se ultraviolett.
Publicerat December 19, 201510 yr Att dom inte ser dig merkel, beror inte på färgen, det beror på storleken!!! [emoji38] [emoji38] [emoji38]
Publicerat December 19, 201510 yr Att dom inte ser dig merkel, beror inte på färgen, det beror på storleken!!! [emoji38] [emoji38] [emoji38] Måste vara så själv når jag 195 cm upp från mossan och idag blev jag utstirrad av en stånghjort i 5 minuter. Han tvärstannade direkt när han klev in i en öppning i skogen. jag hade en maffig ek som bakgrund som utan problem täckte hela min kontur. I samma millisekund som jag lyfte bössan för en provanläggning studsar han in i slyt igen.