Publicerat December 18, 201510 yr Kan inte se att detta publicerats någon annanstans på forumet tidigare, så jag lägger in länk här: http://www.atl.nu/skog/vargjakt-kan-verklagas-till-domstol Känns inge vidare MVHAlias
Publicerat December 18, 201510 yr Så vitt jag förstått så gäller det även denna vinters Vargjakt. Det verka inte finnas någon hejd på dårskapen kring detta djur och förvaltningen kring den. Tragikomiskt ta mig fan.
Publicerat Januari 1, 201610 yr Är det dags att besegra vargkramarna med demokratiska medel? Om alla Sveriges jägare går med i NSF och använder våra röster borde vi kunna driva nsf's vargpolitik åt rätt håll
Publicerat Januari 1, 201610 yr Om inte annat så lär de gilla ökningen av medlemsavgifterna. Säkert så har de någon bra idé på hur pengarna ska användas. Jag står över den!!
Publicerat Januari 2, 201610 yr Det är mycket nu. Både med utebliven vargjakt och inskränkningar vad gäller ägande av vapen.
Publicerat Januari 3, 201610 yr Alla dessa överklagande är inte bra för vargen eller Sveriges skattebetalare. Vargens största fiende är vargkramaren.
Publicerat Januari 14, 201610 yr Detta är en populär post. "Upphävd inhibition om vargjakt Kammarrätten: Licensjakt på varg strider inte mot svensk lag eller EU-direktiv, och kammarrätten upphäver förvaltningsrättens beslut om inhibition. Förvaltningsrätten inhiberade Länsstyrelsen i Dalarnas läns beslut om licensjakt för varg. Kammarrätten anför att det inte finns utredning om risk för att vargpopulationen minskar och understiger gynnsam bevarandestatus om jakten genomförs, och jakten omfattar inte genetiskt viktiga individer. Det överklagade beslutet om licensjakt har alltså inte sådana ingripande effekter att beviskravet för inhibition ska sättas lägre än vad som annars är fallet. Kammarrätten anför att vargen har uppnått gynnsam bevarandestatus, och då medger EU:s art- och habitatdirektiv jakt om den är kontrollerad och inte försvårar en gynnsam bevarandestatus. Det framgår av det överklagade beslutet att det finns socioekonomiska skäl för att minska koncentrationen av varg och att det saknas lämpliga alternativ till jakt. Därmed strider inte licensjakt mot svensk lag eller EU-direktiv. Slutsatsen är att det inte framstår som sannolikt att överklagandena av beslutet om licensjakt kommer att bifallas. Därmed upphävs förvaltningsrättens beslut om inhibition." Kammarrätten i Sundsvall, Mål nr 2949-15/Christian
Publicerat Januari 14, 201610 yr Vet du vad NJA:t på dommen är Chris? Vore intressant att läsa om resonemanget
Publicerat Januari 14, 201610 yr Freddan maila till Kammarätten i Sundsvall och be om dom i mål nr 2949-15 om inhibition så får du läsa domskälen. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Januari 14, 201610 yr Författare "Upphävd inhibition om vargjakt Kammarrätten: Licensjakt på varg strider inte mot svensk lag eller EU-direktiv, och kammarrätten upphäver förvaltningsrättens beslut om inhibition. Förvaltningsrätten inhiberade Länsstyrelsen i Dalarnas läns beslut om licensjakt för varg. Kammarrätten anför att det inte finns utredning om risk för att vargpopulationen minskar och understiger gynnsam bevarandestatus om jakten genomförs, och jakten omfattar inte genetiskt viktiga individer. Det överklagade beslutet om licensjakt har alltså inte sådana ingripande effekter att beviskravet för inhibition ska sättas lägre än vad som annars är fallet. Kammarrätten anför att vargen har uppnått gynnsam bevarandestatus, och då medger EU:s art- och habitatdirektiv jakt om den är kontrollerad och inte försvårar en gynnsam bevarandestatus. Det framgår av det överklagade beslutet att det finns socioekonomiska skäl för att minska koncentrationen av varg och att det saknas lämpliga alternativ till jakt. Därmed strider inte licensjakt mot svensk lag eller EU-direktiv. Slutsatsen är att det inte framstår som sannolikt att överklagandena av beslutet om licensjakt kommer att bifallas. Därmed upphävs förvaltningsrättens beslut om inhibition." Kammarrätten i Sundsvall, Mål nr 2949-15/Christian Är ju ett glädjande besked, men när man läser på Svensk Jakts hemsida om "Art- och habitatdirektivet måste ändras" (publicerat 14/1-16, kolla under senaste nytt) så framträder ju en mindre munter bild gällande möjligheterna att få igenom förändringar i det underliggande regelverket som skapat den här cirkusen. Sen hoppas jag att detta är något av en dystopi jämfört med hur det förhåller sig i verkligheten (det är ju trots allt en insändare och inte redaktionellt material från SJF), men jag skulle inte förvånas om det stämmer. Jag lyckas inte klistra in länken (jag lyckas inte klistra in nånting längre när jag skriver ett inlägg - fan vet varför?). MVH Alias
Publicerat Januari 14, 201610 yr Freddan maila till Kammarätten i Sundsvall och be om dom i mål nr 2949-15 om inhibition så får du läsa domskälen. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk Ska göra det. Tack ska du ha