Publicerat November 18, 200619 yr Hej på er alla! Har för första gången i mitt liv dragit igån en rävåtel och har skutit 2 rävar på 4 vakpass. Jag har lite allämmna funderingar. * Hur mycket kan man gå på och omkring åteln ? Man måste ju fram o slänga på käk och dessutom hämta mickel. Hur känsliga är de för "folkspår"? * Har satt upp en 500w bygglampa, har ju funkat på två rävar men över lag bryr de sig över ljuset???? * Vilken tidpunkt anser ni e bäst o sitta? * Snön har töat bort här nu, hur påverkar det??? * Skator o nötskrikor på åtel, ska jag nedlägga dom???? * Kan man flå räv som hängt lång tid? * Knep vid flåning? * Skrapa & Tana Hur??? Tacksam för de svar man kan få!
Publicerat November 19, 200619 yr * Har satt upp en 500w bygglampa, har ju funkat på två rävar men över lag bryr de sig över ljuset???? Hmmmm! Får man göra de???
Publicerat November 19, 200619 yr Hej Ockelbo. Jag brukar undvika onödigt spring runt åteln och åtelmaterialet som består av småhackade köttbitar slänger jag ut med skyffel ett tiotal meter därifrån. Besöker du din åtel året runt vet räven om att vittringen är en naturlig del som tillhör platsen, men man ska ju som sagt undvika för mycket spring på platsen innan man ska vaka. Räven bryr sig icke om ljuset om lampan suttit där ett tag. Vet räven att den är tänd om natten är det naturligt. Tidpunkt, före jul kommer rävarna tidigt, jag har skjutit räv så tidigt som vid sextiden på kvällen, efter nyår vänder det och besöken kommer allt längre fram på natten. I Feb-mars brukar jag sova till 00-01.00 och sedan vaka fram på morgonen. Skjuter de flesta rävar då mellan 03-05.00. Snö och kyla bäddar för täta besök på åteln då räven har svårt att få tag i mat naturligt. Visst kan dom besöka åteln ändå men som sagt, riktig vinter=mycket rävbesök. Om det stormar och snöar gör man inget ut men vänder vädret och det lugnar ned sig kan man räkna med några heta nätter. Milt och mulet väder uppskattar jag som det bästa tiden vid gluggen. En riktigt månljus natt kan det vara lugnt med rävar på åteln då jag uppfattat att dom ogärna rör sig i för skarpt ljus. Låt fåglarna vara på åteln. När fåglarna ej vågar sig fram gör ej heller räven det. Är man så skjutsugen så anlägg en kråkåtel på annat håll, jag anser det då vara bra mycket roligare att veta att rävarna törs fram än att jag ska hålla på o skjuta en kråka då och då! Till sist, räven är slug något så makalöst men ej övernaturlig som vissa äldre jägare vill hävda. Han går att lura om man följer vissa mönster. Lycka till.
Publicerat November 21, 200619 yr [glow=red,2,300]Hallå ja! ;Dc & tack för svaren och det alldeles utomordentliga utlägget ovan du gav mej precis de svar jag ville ha. Kort o gott ska jag börja hiva ut fodret med en spade, lampan får va på (ja det är tillåtet med lampa), och så ska jag börja gå ut vid klockan 18-19 tiden istället för 22-23 tiden...många tack åter igen.[/glow]
Publicerat November 22, 200619 yr [glow=red,2,300]Hallå ja! ;Dc & tack för svaren och det alldeles utomordentliga utlägget ovan du gav mej precis de svar jag ville ha. Kort o gott ska jag börja hiva ut fodret med en spade, lampan får va på (ja det är tillåtet med lampa), och så ska jag börja gå ut vid klockan 18-19 tiden istället för 22-23 tiden...många tack åter igen.[/glow] Det är INTE tillåtet med belysning om belysningen bara är uppsatt för att underlätta jakten.
Publicerat November 22, 200619 yr Nä jag hade för mig de också. Sen att alla gör de e en annan sak. :- Kanske man inte bör skrika ut de på ett forum? Int vet jag! :
Publicerat November 23, 200619 yr Det är INTE tillåtet med belysning om belysningen bara är uppsatt för att underlätta jakten. Helt riktigt. Lampan får ej användas om den inte sitter där av en annan anledning än att underlätta jakten. Tex en ladugårslampa mm.