Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tänkte starta en "Juljaktstradition"

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Är grymt sugen på att dra i gång någon slags juljaktstradition i min familj. Mest för att få möjlighet att umgås mer med min bror då vi inte ses så ofta, men också för att jag är lite avis på dom som tex jagar hare på julaftons morgon. Verkar så himla mysigt!

Nu är han dock ej så intresserad av jakt, men har en hagelbössa o ställer säkert upp om jag föreslår. Hund finns ej!

Vad kan man tänka sig att hitta på? Marken är blandad skog och åker.

Trampa hare. Är det lönt på bara två pers? 

Skjuta kråka?

Lerduvor? :biggrin:

Har ni några tipps o tankar? Vad brukar ni göra?

Publicerat

Jag och junior brukar åka till 100m vallen och skjuta lite, sen av slutar vi med en precisions tävling. 5 skott var med hans och 5 skott med min.

Publicerat

Hej!

Är grymt sugen på att dra i gång någon slags juljaktstradition i min familj. Mest för att få möjlighet att umgås mer med min bror då vi inte ses så ofta, men också för att jag är lite avis på dom som tex jagar hare på julaftons morgon. Verkar så himla mysigt!

Nu är han dock ej så intresserad av jakt, men har en hagelbössa o ställer säkert upp om jag föreslår. Hund finns ej!

Vad kan man tänka sig att hitta på? Marken är blandad skog och åker.

Trampa hare. Är det lönt på bara två pers? 

Skjuta kråka?

Lerduvor? :biggrin:

Har ni några tipps o tankar? Vad brukar ni göra?

Tänker du Julafton, eller julhelgen som helhet?

MVH

Alias

Publicerat

Trampa hare kan löna sig om man tex går på varsin sida om en gärdsgård eller bäck.

Publicerat
  • Författare

Tänker du Julafton, eller julhelgen som helhet?

MVH

Alias

Tänker nog mest julafton. Som en fin start på julhelgen!

Publicerat
  • Författare

Resultat är aldrig så oviktigt som på julafton, det viktiga är att komma ut och göra plats för maten. :smile:

Sant!

Publicerat

Finns där en del hare så är det helt klart ett jätte roligt alternativ! beror lite på hur marken ser ut men finns där lite små tätningar i närheten av åkermark så brukar det vara hett, lika så stengärden, å/bäck kanter.

alternativ 1: gå bägge två med ett 35- 50 meters mellanrum över åkermarker, ängar, små tätningar , eller åkanter och försök skjuta haren på uppsprång (gäller bara att ha stenkoll på varandra) så man inte skjuter farliga skott när en hare flyger upp mellan 2 personer.

alternativ 2: ta små mini drev, där en av er ställer sig på ett bra pass i förhåll, och den andra kryssar sig igenom de små områdena där man tror att det ligger hare. har man lite koll på vilken väg haren gärna tar så kan det vara väldigt effektivt även väldigt trevligt och spännande. man skall dock tänka på att vara väldigt tyst när man går ut till det tilltänkta passet för även i de absolut minsta tätningar/ åkerholmar kan där ligga en räv och trycka. har skjutit många harar och ett par rävar när vi endast varit 2-3 jägare som turats om att stå på pass och driva ( självklart ska även den som driver ha bössa för oftast går haren upp inom stövelavstånd och kan ge ett bra skott tillfälle.

Kråkjakt är med roligt och det ska jag själv göra på julaftons morgonen. men det kräver bra koll på kråkorna och rätt mycket förberedelser för att det skall bli bra. men skulle man få en bra kråkmorgon så är det riktigt riktig roligt!

sen finns det ju lika många sätt att göra som det finns jägare, men detta är nog vad jag hade försökt göra  :smile:   

Publicerat

Tänker nog mest julafton. Som en fin start på julhelgen!

Ok, se bara till att inte lägga till extramoment som skapar stress och/eller irritation hos dig eller omgivningen (vet ju inte hur era julrutiner ser ut, men hemma brukar det vara rätt intensivt med allt som skall färdigställas inför gästernas ankomst och inmundigandet av julmaten). Tid att jaga brukar det finnas mer av mellan Julafton och Nyårsafton.

Lycka till!

MVH

Alias

Publicerat
  • Författare

Ok, se bara till att inte lägga till extramoment som skapar stress och/eller irritation hos dig eller omgivningen (vet ju inte hur era julrutiner ser ut, men hemma brukar det vara rätt intensivt med allt som skall färdigställas inför gästernas ankomst och inmundigandet av julmaten). Tid att jaga brukar det finnas mer av mellan Julafton och Nyårsafton.

Lycka till!

MVH

Alias

Du har helt rätt!

Publicerat

Ett par tidigare år har jag, brorsan och farsan alltid jagat gäss julaftonsmorgon. Alltid lika trevligt!

Publicerat
  • Författare

Ett par tidigare år har jag, brorsan och farsan alltid jagat gäss julaftonsmorgon. Alltid lika trevligt!

Just precis sådant jag tänker på!

Publicerat
  • Författare

Tack för bra idéer och kloka tankar!

Tyvärr hade nåt virus hittat ner till Hörby, så brorsan var satt ur spel. 

Det som blev var att jag o äldsta dottern satte oss i ett torn på juldagen. Där satt vi och myste några timmar!

God jul!

Publicerat

Lät ju hur bra som helst!

p.