Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mink och mård fångst, hur gör ni?

Featured Replies

Publicerat

Hej :smile:

tänkte fråga hur ni gör med era fällor? plats? åtling? lockmedel och vilka typer av fällor ni använder!

tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar/ Hugge

Publicerat

Minkfällor placeras alltid vid vatten. Bäckar sjöar åar. Föredrar genomgångsfällor till mink där då det blir lättare att styra in minken med ledarmar. Enkelfällor placeras med öppningen mot vattnet. Fet fisk eller skaldjur är bra bete. Likaså dun ifrån sjöfågel. Runtomkring slängs små hundfoderkulor. Genomgångsfällor behöver inte betas om de placeras bra. Använder trapper 90 och lazzefällan för tillfället men ihjälfällan är också bra. Vid hönsgårn använder jag å-fällan eller m/butorp för levandefångst.

Publicerat

Vid mårdfångst använder jag stockfälla, trapper90, lazzefällan, ihjäl. Har tidigare använt kirunafällan,m/sidensjö och gävleborgsfällan. Stockfällan är helt klart effektivast även om trapper 90 är en favorit. Har nyligen införskaffat några belisle 120. Betet brukar bestå av nötskrika, älglever, honung, sirap,ägg, fikon. Fjädrar slängs runtomkring och upp till fällan. Jag föredrar att ha fällan i träd då markplacering innebär mer gnagare och risk att räven tar fångsten. Vinge hängs som trigger utanför fällan. Stinkbomb brukar vara effektivt att locka mård med..surblod ruttna ägg eller sur fisk. Viktigast är trots allt att fällan står på mårdväxeln..den hittar man bäst när det är spårsnö. Strategiska platser utifrån kartan brukar vara bergsbranter..smalaste stället över myren..hyggeskanter..Stenrösen, rotvältor och hålträd brukar vara välbesökta tillhåll för mård.

Publicerat
  • Författare

okej :smile:

tänkt tjata på pappa att köpa några trapper 90 slagjärn för både mink och mård!

jag har tagit 3st minkar i en genomgånsfälla, men just nu kör jag på ihjäl-fällan för mink betad med lite köttrens, en fördel med det är att det inte finns några luckor som fryser...

Publicerat

Ihjäl-fällorna är bra och lätta att gillra.

Jag betar mina med ett knäckt ägg i fällan och sedan lägger jag lite äggskal och fågelfjädrar i öppningarna. Fördelen med det är att det inte ruttnar. Förut använde jag mest fisk men har nästan slutat med det för att slippa byta bete flera gånger i veckan. Gärna rejäla styrhinder på sidorna.

Minken är nyfiken, och lite lat = följer styrhindren istället för att hoppa över, finns det någon liten bi-älv från den stora älven eller bäcken brukar det vara ett bra ställe där, gärna med en spång över bi-älven och fällan på den.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Vet du om några mer bra ställen att placera en minkfälla på?

Publicerat

Upplever inte att minken är så känslig för placeringen, finns det mink så brukar dom gå i fällan förr eller senare.

Men bra platser kan vara båtar eller bryggor som har dragits upp på strandkanten för vinterförvaring, under broar, eller om det finns något förråd eller liknande vid vattnet kan det vara ett bra ställe.

Publicerat

Och om du ska ha fällan på en spång är det viktigt att du gör så minken inte gärna hoppar över ingången och går över fällan.

Pryade med en på länsstyrelsen när jag gick i mellanstadiet och han sa att hans fälla på spången löste ut flera gånger utan något i, när det blev snö såg han spåren på fällan och satte en till fälla på den andra fällan och tog flera minkar i den [emoji1]

Men det räcker nog med mycket ris/löv eller en sten.