Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trafikeftersök?

Featured Replies

Publicerat

Jag råkade köra på ett rådjur i morse på väg till jobbet. Det kom från ingenstans, jag körde i 50 km/h och hann inte bromsa. Hörde bara dunsen och såg huvudet ovanför huven. Sedan låg rådjuret i diket men levde. Jag ringde polisen och berättade var jag var och lämnade telefonnummer. Medan jag pratade med polisen så såg jag att rådjuret hade flyttat sig och stod nu upp. Jag gick ut för att försöka skaffa mig en uppfattning om djuret var skadat och det var kvar så vi stod med ca fem meter mellan oss och tittade på varandra. Sedan gick djuret iväg och min uppfattning var att båda bakbenen var dåliga. Jag hade fortfarande polisen i luren och beskrev detta samt åt vilket håll djuret gått.

Jag hade inget att märka upp platsen med utan lånade en sopsäck hos svärmor när jag lämnade ungarna där och åkte sedan tillbaka och märkte upp platsen och åkte sedan till jobbet. Efter en stund ringde jägaren som skulle göra eftersöket och jag förklarade så tydligt jag kunde var djuret tagit vägen och hur det hade haltat. Jag förklarade att jag jobbade i närheten och att jag kunde komma ut och visa på platsen om han inte hittade. Jag frågade om han kunde skicka ett sms och tala om hur det hade gått och det skulle han göra. Har dock inte hört nåt mer.

Nu efteråt har jag lite funderingar:

Hade jag kunnat gjort något mer för att underlätta för eftersöket?

Hur svåra skador kan man tänka sig att det blir på ett rådjur som blir påkört från sidan i 50km/h? Jag uppfattade det som att smällen tog rätt långt fram eftersom huvudet var lite till höger om mitten på huven när det small. Kan det teoretiskt vara oskadat?

Kan jag skicka ett sms till jägaren i morgon och fråga hur det gått? Jag fick ju hans nummer när han ringde. Jag vill ju helst höra att han fått tag på rådjuret så det inte ligger och lider någonstans.

Publicerat

Jag bad e-sökskillen att höra av sig om utgången då de ansågs sig klara. Har svårt att se att han skulle ta illa upp om du hörde av dig och är intresserad.

Publicerat

Alltid trevligt när folk hör av sig hur det gått när man varit ute på ett eftersök. 

Sen hur allvarligt skadat det är kan man aldrig veta har bara i år haft ett där det bara var ett märke på nummerplåten och det låg dött efter 200 hundra meter. Sedan hade jag ett där det tog rätt bra på bilen och flög iväg och det var hunden efter någon kilometer utan att komma ifatt. Hade inte ens tagit sårlega.

Publicerat

Tycker absolut att du kan höra av dig.

S.

Publicerat

Gjorde en liten snabb beräkning på anslagsenergin för en bil på 1,5 ton som färdas i 50 km/h och jämförde det med en 10-grams kula som färdas i 800 m/s.

Kulan genererar en anslagenergi på 3 200J medan bilen genererar drygt 144 000J.

3 200J motsvarar en kraft på ca. 320kg samtidigt som 144 000J motsvarar en kraft på lite drygt 14,5 ton.

Inte en helt korrekt bild då det blir lite andra förhållanden om man räknar på trycket som resp. kropp skapar, men slutsatsen är att nog alltid kan en bil i 50 km/h orsaka betydlig skada.

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar!

Jag skickade ett sms i morse och fick till svar att han gått ett långt eftersök utan resultat. Det tyder väl på att rådjuret klarat sig ganska bra antar jag. Jag måste ha inbillat mig att benen såg dåliga ut.

Publicerat

Tack för era svar!

Jag skickade ett sms i morse och fick till svar att han gått ett långt eftersök utan resultat. Det tyder väl på att rådjuret klarat sig ganska bra antar jag. Jag måste ha inbillat mig att benen såg dåliga ut.

Gått ett långt eftersök kan antyda att han bara haft tillgång till hund som spårar, då kan det varit något fel med benen.

Släpper i stort sett alltid på rådjur.

Publicerat
  • Författare

Gått ett långt eftersök kan antyda att han bara haft tillgång till hund som spårar, då kan det varit något fel med benen.

Släpper i stort sett alltid på rådjur.

Tror att det kan vara svårt (omöjligt?) att släppa hunden där eftersom det var mitt i Alby, dvs. omgivet av vägar och hus. Väldigt nära E4:an också.
Publicerat

Tror att det kan vara svårt (omöjligt?) att släppa hunden där eftersom det var mitt i Alby, dvs. omgivet av vägar och hus. Väldigt nära E4:an också.

Ok det hade inte jag heller gjort, hundens säkerhet är alltid viktig.