Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

JK6 38 & 34 gram ( Fiocchi )

Featured Replies

Publicerat

En fågel viskade att  Fiocchi agenten ska ta in en 12/70 som heter JK6 , 38gram patronen ska nog ha just JK6B krut som  görs av Eurenco Bofors för Fiocchis räkning,

34gram som även den heter Jk6  har MB32 krut om jag inte är felunderrättad,   Vi får väl se om det ramlar ner några så vi får titta inuti och skjuta kronograf,

 

Jag är hursom Glad att se en 38gram laddad 12/70 igen, för det har jag inte gjort sedan Stafffan Schullström drev Gyttorp..

Vad jag TROR är att dom är laddade med B&P Z2M förladdning som fyller ut ytterringen och inte har samma täta kärna som SuperG ifrån Gualandi har.

 

stl 5 & 3  skulle de visst ta hem i början och då pratar vi 2,9 & 3,3mm

 

/ P 

Publicerat

Trevligt,

 

annars har Winchester en 38 grams 4:a för "kråkjakten" som enligt många skall vara trevlig, de är troligen tillverkade i Europa, italien eller spanien. /Christian

Publicerat

Hoppas de dyker upp i mina trakter, troligen inte men man kan alltid hoppas.

Även NSI har en 38g 12/70, Super Caccia heter den och den är rätt potent ;)

Publicerat
  • Författare

Trevligt,

 

annars har Winchester en 38 grams 4:a för "kråkjakten" som enligt många skall vara trevlig, de är troligen tillverkade i Europa, italien eller spanien. /Christian

 

Ja nu måste jag erkänna att jag inte botaniserat så mycket efter jakthagel ammo hos vapenhandlarna de senaste 12 åren då jag laddat all min jakthagel själv  :tongue:

 

Jag skulle vilja se några  38grammare  ifrån insidan och se vad dom lagt i dom ,

 

Men man hör väldigt lite om just 38 grammare, desto mer  om de onödiga 42-43grammarna 

 

/ P

Publicerat

När jag skjutit några ur asken skickar jag någon till dig. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Även jag har Winchester Special Crow 38g us6 och jag är i stort sett säker på att det finns några NSI super caccia 38g us4 i mina gömmor.

Pm:a din adress så kan även jag skicka några för dissektion ;)

Publicerat
  • Författare

När jag skjutit några ur asken skickar jag någon till dig. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Köper du fortfarande skott  :tongue:

Vectan A1SP  Batch : 2015  levererar kan jag lova  :cool:

 

/ P

Publicerat

Nja dessa var en gåva till mig, men ja visst, jag laddar inte stål eller alternativ hagel, än. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

post-16336-0-87710000-1453277199_thumb.jpost-16336-0-43137200-1453276759_thumb.j

post-16336-0-84019600-1453276843_thumb.j

 

Jag fick via en forumist lite Fiocchi plugg för test och dissikering med anrika namn som JK6 38 , JK6 34 men även
En kallad traditional ( fiber förl) och en 32g

Men om vi börjar m JK6 38 så hittar vi en postgul T4 hylsa av den nya EVO typen med plastpropp , sen när jag splittade den
Så var jag mest nyfiken på krutet, och det SER fanimej ut som JK6B vilket dom även säger att den ska. (  tillverkas JK6 av Eurenco Bofors i Sverige ) 
 till skillnad mot lillasyster JK6 34  som innnehåller MG2 om jag inte har fel,   men jag radar upp innehållet nedan , bilder kommer senare .

patronen saluförs som " Longrange HP "  vilket valet av förladdning  och de osnygga haglen talar emot, men vår gode WT  har ju bevisat att 

knöliga  hagel  kan ta ner gäss på jävligt långa håll  :tongue: 

Hylsa Fiocchi 12/70 T4 gul m blå texten JK6 38 (3) 12/70 1050 bar
Tändhatt 616
Krut JK6B 1,846 ( 1,85)
Förladdning Z2M15
Hagel IT:3 ( 3,3) 37,6g  jämna i storlek men lite konstiga i formen ( maskingjorda ? ) med en del flata ytor .
Totalhöjd : 57,8 mm med ett rejält djup 6- stuk
Efter lite googling så hittar jag att den ska göra 400ms V2,5 ( 415 V 0,75) och ha 850 bar

  • 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag fick även idag på banan lite test plugg Fiocchi övningstål 24-28g av en ung lovade sportingskytt

Som gästat Tännis på jobbet , Fiocchi stål 7,5 biter ut till 50+ visade lasermätaren lite senare

/ P

  • 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Var och sköt lite av dessa poletter på papper, JK6 38 :3 dom är det åka i , för mycket för mig och dom gick inte bra i min

Fabarm Xlr5 med 5/10 choke , nu var det förvisso 3:or men jag tyckte patronen var i obalans då hylsorna hamnade 4 meter bort.

Jk6 34 :5 var åxå stökiga och inget min bössa gillade , 32HP :6 trodde jag mer på men dom slog åxå isär

Likaså 32:5 traditional med fiberförladdning men där var det mer i sin ordning och vad man väntade sig .

Fiocchi använder Z2M förladdning från B&P och dom håller förvisso ner trycket men öppnar svärmen mer än tex SuperG

Jag laddar själv 38 med äldre jk6 krut fr Bofors men inte 1,85x38g , jag laddade max 1,80 x38

Gyttorp laddade mindre än så 1.72-1,78 x38 beroende på Loternas progresivitet .

/P

/P

Publicerat

Om du skulle prova på nytt med mindre chokning? Tror du att det skulle ge bättre träffbild? /C

Publicerat
  • Författare

Om du skulle prova på nytt med mindre chokning? Tror du att det skulle ge bättre träffbild? /C

 

Långa fina choker i Fabarm  ( 116mm )  skjuter bra med det mesta normalt, fanns ingen kärna att tala om  och komponenterna är välkända, 

 jag ska köra dom i kronograf senare  för att se om farten matchar rekylen, isf har vi nog boven där .

Jk6 38 var i klass med Hypersteel i rekyl och det finns ju dom som går igång på sånt  dock gör inte jag det.

 

/ P

Publicerat

Jag har fortfarande en temp lagning i en tand, då jag sumpade den lagningen efter att ha skjutit typ 2 askar med hypersteel. Det är ingen snäll puppa. /C

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.