Publicerat December 26, 201510 yr När man så här i jultider har tid att hasa runt en smula och fundera över det viktiga i livet (och mellan varven försöka få barnen att sluta slåss) samlar sig en del tankar runt jakt och skytte. Jag är nybörjare och har två klass ett-vapen. En T3 Varmint i 6,5x55. Det är ett tråkigt vapen som jag skjuter bra med, framför allt liggandes eller med annat stöd. För skytte på fri hand upplever jag den som för tung. Mitt andra vapen är en väldigt trevlig Remington Seven i 308, som i praktiken är i princip Tikkans motpol: Lätt, smidig och kort och toppad med ett Zeiss Classic 1,5-6x42. På det hela taget ett väldigt sympatiskt vapen. Däremot lyckas jag inte få någon precision ur den. Alls. Som absolut bäst har jag hamnat på dryga snusdosan på 100m, liggandes med stöd och baksäck. Det var snudd på en engångsföreteelse. I planen för lillbössan finns en plastbäddning, men med tanke på hur den sprider - speciellt när den är varm - undrar jag om det räcker. Pipan är så klen att jag undrar om den faktiskt sviktar med stöd på framstocken. Är det möjligt? Pipan känns inte så förtroendeingivande med sina 13mm eller så i mynningen. Om jag nu inte får någon bättre precision med bössan bäddad och tryckpunkten i framstocken bortfilad, vad är nästa steg? Som jag ser det har jag två vägar att gå: Byta bort den eller pipa om. Det första alternativet är tråkigt. Jag vill gärna ha just det här geväret, trots att det inte fungerar särskilt väl. Det andra alternativet blir antagligen dyrare. En jaktpipa i traditionell profil kan väl inte kosta hela skjortan. Det öppnar dessutom upp att testa .358 Winchester och få lite mer bredd mellan vapnen. Men hur mycket kostar egentligen ett enklare pipbytesjobb? Är det värt det? Ammunition är inget större problem då jag laddar själv. Nåväl. Många tankar i en nybörjares huvud.
Publicerat December 26, 201510 yr Trivs du med bössan i övrigt hade jag nog pipat om om inte bäddning och friläggning hjälper. Vet inte vad ett pipbyte kostar i dagsläget, men hör med någon smed du har förtroende för.
Publicerat December 26, 201510 yr Hade en seven laminat i 308 som jag inte fick att skjuta. Ångrar idag att jag inte bäddade den för att se om det blev någon skillnad. Vilka kulor har du testat? Fabriks eller hemma laddat?
Publicerat December 26, 201510 yr Författare Jag har testat Sako Range, Norma Jaktmatch, Lapua FMJ, Norma Oryx från fabrik. Handladdade Interbond 150 & 180, TTSX 150, samt Hornady FMJ 150. Tyngst har gått bäst, men det säger inte så mycket i sammanhanget. Olika grader i helvetet är väl en bra liknelse i det här fallet. Min är en CDL, dvs trästocken.
Publicerat December 26, 201510 yr Att den gillar tunga kulor är en start. Skulle satsat på en bäddning. Har du ingen i närheten kan jag rekommendera Fabbe på WB.
Publicerat December 26, 201510 yr Låt gärna bädda studsaren och frilägg pipan i samband med det. I samma veva kan man se till att rensa pipan med JB pasta (eller liknande). Kan göra skillnad. Vanligt solvent räcker ibland inte på fabrikspipor. Sen provskjutningen: Jag tycker att du ska försöka testa precisionen från en skjutbänk, med bra stöd fram och bak. Liggande är en rätt svår skjutställning med ett klass 1 vapen. Och är bössan dessutom lätt så är det förbannat svårt att få till ett vettigt resultat. Skjut sittande i bänk. Låt geväret vila i stöden men håll ändå i den ordentligt i framstocken. Alltså inte för låg bänk och stöd. Man ska sitta lätt framåtlutad och inte ligga över kolven. Testa detta först innan du börjar oroa dig för pipan
Publicerat December 26, 201510 yr Författare Tack för tips. Ska spendera en dag framöver på skjutbanan med några askar och testa olika ställningar till att börja med. Men bäddning blir det så klart också. Fabian har jag talat med i annat ärende. Trevlig prick. Bäddar nog själv, sedan får han gänga pipan om den skjuter vettigt!
Publicerat December 26, 201510 yr Ett tips är att pelarbädda den, det gör verkligen under för precisionen i bössan. Har fått både min 30-06 och 375H&H pelarbäddade och båda skjuter som en dröm.
Publicerat December 26, 201510 yr Nu fins det typ en zillion olika orsaker till att en kulbössa inte skjuter bra - risig kontakt mellan rekylklack och kolv (mot vilken bäddning hjälper) är bara EN. Taskig pipa är EN annan. "Billigt" pipbyte är inget jag skulle rekommendera om du inte vet varför den skjuter taskigt - att bara "vränga på" en ny pipa lär ju knappast hjälpa om slutstycket inte bär rätt för att nu ta ett exempel. Även om många inte vill höra det så är Remmy ingen leverantör av direkt kvalitet - tyvärr. Det är lågprisproduktion om vi ska vara ärliga - och måndagsexemplaren är gjorde alla veckans dagar. En lite mer seriös felsökning är vad jag rekommenderar - och en annan atttityd till pipbytet. Ska du byta pipa måste den nya pipan får en seriös chans - med kontroll att slutsycket bär rätt, systemet är rakt etc etc. Billiga bössor är billiga av en orsak. /T
Publicerat December 26, 201510 yr Jag brukar alltid kolla om alla klackarna bär genom att använda märkfärg (tusch funkar säkert). Hade min Sako 30-06 iväg i finland för att alla tre klackarna inte bar.
Publicerat Januari 16, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Jakten är för mig en hobby. Det ska vara roligt (och det får kosta!). Så efter ett samtal med PO Stenmark blir det ompipning till .358 Winchester. PO hade en .35-pipa ståendes (tack Diddas!) så jag slipper den väntetiden och profilen är ungefär den jag ville ha hur som helst. Blir nog sjukt bra då jag har sett de arbeten han har gjort på min kusins vapen! Kan knappt bärga mig. Laddverktyg beställda!
Publicerat Januari 18, 201610 yr Kommer säkert att bli alldeles utmärkt. Det finns bara en "fara"... Har man en gång fått smak på välgjorda customarbeten så finns det ingen väg tillbaka till fabriksbössor igen Och tänk på det jag skrev tidigare om skjutställning när du ska prova bössan. En klass 1 bössa i relativt kraftig kaliber kräver att man är konsekvent.