Publicerat December 26, 201510 yr När man så här i jultider har tid att hasa runt en smula och fundera över det viktiga i livet (och mellan varven försöka få barnen att sluta slåss) samlar sig en del tankar runt jakt och skytte. Jag är nybörjare och har två klass ett-vapen. En T3 Varmint i 6,5x55. Det är ett tråkigt vapen som jag skjuter bra med, framför allt liggandes eller med annat stöd. För skytte på fri hand upplever jag den som för tung. Mitt andra vapen är en väldigt trevlig Remington Seven i 308, som i praktiken är i princip Tikkans motpol: Lätt, smidig och kort och toppad med ett Zeiss Classic 1,5-6x42. På det hela taget ett väldigt sympatiskt vapen. Däremot lyckas jag inte få någon precision ur den. Alls. Som absolut bäst har jag hamnat på dryga snusdosan på 100m, liggandes med stöd och baksäck. Det var snudd på en engångsföreteelse. I planen för lillbössan finns en plastbäddning, men med tanke på hur den sprider - speciellt när den är varm - undrar jag om det räcker. Pipan är så klen att jag undrar om den faktiskt sviktar med stöd på framstocken. Är det möjligt? Pipan känns inte så förtroendeingivande med sina 13mm eller så i mynningen. Om jag nu inte får någon bättre precision med bössan bäddad och tryckpunkten i framstocken bortfilad, vad är nästa steg? Som jag ser det har jag två vägar att gå: Byta bort den eller pipa om. Det första alternativet är tråkigt. Jag vill gärna ha just det här geväret, trots att det inte fungerar särskilt väl. Det andra alternativet blir antagligen dyrare. En jaktpipa i traditionell profil kan väl inte kosta hela skjortan. Det öppnar dessutom upp att testa .358 Winchester och få lite mer bredd mellan vapnen. Men hur mycket kostar egentligen ett enklare pipbytesjobb? Är det värt det? Ammunition är inget större problem då jag laddar själv. Nåväl. Många tankar i en nybörjares huvud.