Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Promenad unghund

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Är 1h rask promenad om dagen på cirka 6km för mycke/lite för en 9månaders jämthund!? Vissa säger ju nästan att man ska binda fast hunden på en skateboard tills att den är färdigvuxen :P

Publicerat

En icke färdigväxt hund, oavsett ras, behöver inte träning, den behöver motioneras och röra sig, precis som en säg femårig människa inte heller behöver träning men väl rörelse. Man bör låta sina hund röra sig klokt och med sunt förnuft!

Publicerat
  • Författare

En icke färdigväxt hund, oavsett ras, behöver inte träning, den behöver motioneras och röra sig, precis som en säg femårig människa inte heller behöver träning men väl rörelse. Man bör låta sina hund röra sig klokt och med sunt förnuft!

Jag har ingen erfarenhet och dom jag har att fråga tycker att hunden skall vara i hundgård tills den ska jaga, så du kanske vill dela med dig av ditt sunda förnuft och ge mig en riktlinje att förhålla mig till? :P

Publicerat

Fortsätt med det du gör, inga problem.

Publicerat

Jag kanske hade delat upp det på två halvtimmar och kanske inte nödvändigtvis raskt tempo samt lagt till en lekstund. Just lek är ganska bra för valpar/unghundar då det samtidigt ger mental stimulans som är minst lika viktigt som fysisk ansträngning och dessutom, när hunden nått sin bortre gräns för vad den orkar vid lek så slutar den leka och somnar i stället.

Egentlig konditionsträning borde man inte börja förrän hunden är färdigutvecklad, det ökar chanserna att man får en färdig hund som håller mycket längre.

Publicerat
  • Författare

Fortsätt med det du gör, inga problem.

Gött! :)

Ibland blir det ju 1.5h för 4-5km också. Men tycker att en halvrask promenad borde vara okej varje dag så han får gå bort lite energi. Sen kör vi ju några 30min promenader under dagen då han får nosa och ha sig runt kvarteret :)

Tack för svar!

Publicerat
  • Författare

Jag kanske hade delat upp det på två halvtimmar och kanske inte nödvändigtvis raskt tempo samt lagt till en lekstund. Just lek är ganska bra för valpar/unghundar då det samtidigt ger mental stimulans som är minst lika viktigt som fysisk ansträngning och dessutom, när hunden nått sin bortre gräns för vad den orkar vid lek så slutar den leka och somnar i stället.

Egentlig konditionsträning borde man inte börja förrän hunden är färdigutvecklad, det ökar chanserna att man får en färdig hund som håller mycket längre.

Jag tar åt mig bådas förslag och varierar lite bland dessa :)

Men menar du två 30min promenader med lek och sedan typ bara gå ut och låta han pissa/skita några gånger per dag utöver det och vända vid tomtgränsen?

Publicerat

Jag tar åt mig bådas förslag och varierar lite bland dessa :)

Men menar du två 30min promenader med lek och sedan typ bara gå ut och låta han pissa/skita några gånger per dag utöver det och vända vid tomtgränsen?

Kanske 2 X 30 med fokus på kontrollerad rörelse utan lek, bara leka lite lydnad som ju är nog så viktigt + lekstund utan koppel så det blir helt och hållet på hundens villkor och då hemma eller i närheten i alla fall så att när bensinen är slut så är det nära till favoritsoffhörnet. Var och en känner sin hund bäst och i min värld är det BIG NO NO att "bottna" en valp/unghund, vill man ha en toptrimmad arbetsmaskin får man vänta med den egentliga fysträningen tills de vuxit färdigt.

Publicerat
  • Författare

Kanske 2 X 30 med fokus på kontrollerad rörelse utan lek, bara leka lite lydnad som ju är nog så viktigt + lekstund utan koppel så det blir helt och hållet på hundens villkor och då hemma eller i närheten i alla fall så att när bensinen är slut så är det nära till favoritsoffhörnet. Var och en känner sin hund bäst och i min värld är det BIG NO NO att "bottna" en valp/unghund, vill man ha en toptrimmad arbetsmaskin får man vänta med den egentliga fysträningen tills de vuxit färdigt.

Ja alltså med min 1h promenad i rask takt så är det ju inte fokua på att bygga upp nån jaktmaskin, det får vänta tills han vuxit klart. Men jag tar åt mig det du säger. Det låter ju vettigt :) 2x30 min med lite mer fokus att röra lite på benen. Sedan några 15-30min rastningssvängar under dagen då han får bestämma tempot helt själv! Tack för svar!

Publicerat

Jag instämmer med att du bör vänta med träning tills hunden är färdigväxt. Man brukar väl räkna 18 månader innan den är redo för full träning.

Motion däremot tycker inte jag att man kan ge hunden för mycket så länge du lyssnar på hundens signaler.

Mina hundar får följa med ut på jakt från det att jag tycker de är tillräckligt mogna mentalt (och har fått kontroll på sin kropp), vilket normalt är mellan 6-12 månader. Jag är av den åsikten att enformiga träningsmoment och att få springa fritt påverkar hunden på helt olika sätt.

Ung-laikan på 9 månader släpper jag 2-4ggr i veckan och det blir väl i genomsnitt 4-10km, ibland längre beroende på hur långt viltet vill springa. Dock blir det bara ett släpp om dagen.

Däremot skulle jag aldrig ut och cykla med hunden innan den är färdigväxt. Är hunden rastlös och jobbig så fungerar mental träning precis lika bra för att trötta ut hunden.

Publicerat
  • Författare

Jag instämmer med att du bör vänta med träning tills hunden är färdigväxt. Man brukar väl räkna 18 månader innan den är redo för full träning.

Motion däremot tycker inte jag att man kan ge hunden för mycket så länge du lyssnar på hundens signaler.

Mina hundar får följa med ut på jakt från det att jag tycker de är tillräckligt mogna mentalt (och har fått kontroll på sin kropp), vilket normalt är mellan 6-12 månader. Jag är av den åsikten att enformiga träningsmoment och att få springa fritt påverkar hunden på helt olika sätt.

Ung-laikan på 9 månader släpper jag 2-4ggr i veckan och det blir väl i genomsnitt 4-10km, ibland längre beroende på hur långt viltet vill springa. Dock blir det bara ett släpp om dagen.

Däremot skulle jag aldrig ut och cykla med hunden innan den är färdigväxt. Är hunden rastlös och jobbig så fungerar mental träning precis lika bra för att trötta ut hunden.

Alltså jag kan inte påstå att han är så jättejobbig. Men det märks att han helst är ute, och efter promenad så brukar han kunna sova en stund! Hade helst släppt honom lös, men då jag inte vill att han ska få tag i älg, och då dom älgtommare markerna nu kryllar av renar så blir det inge fler släpp förens nästa höst. Och då tycker jag kanske att en "rask" promenad om dagen och lite mental stimulans som ex lydnad, spår mm borde fungera som komplement. Men det verkar ju råda delade meningar om mortion för unghundar :P

Publicerat

Vid 9 månaders ålder så promenerar ca 5 km(30 min-45)/dag. Har en lekhage där de kan sträcka ut. Alla promenader sker i moderat takt med inriktning på linförighet tills hundens koncentration tryter. Brukar avsluta med lek i hagen efter promenaden. Normalt lite inkallning från älgklöv och sedan låter jag henne återgå till klöven.

Motionsträning för mig är när hunden springer långa sträckor eller där hunden inte själv kan styra vilan.

Glöm inte passivitetsträni gen. Den missar många har jag läst mig till.

Publicerat

Min mening är att flera korta vändor är bättre än få långa när de är små, småhundar har dåliga batterier (laddar fort, tar slut fort). Bulken av den mentala stimulansen för mig är lydnadsträning/dressyr, börjar dag ett med det i många men väldigt korta pass (tex Hit 2 möjligen 3ggr sen får hunden göra sitt eget då de tröttnar fort.)

Tror det blir kanon det du gör.

Publicerat
  • Författare

Hmm har nog varit alldeles för dålig med passivitets och lydnadsträning... Ska nog lägga mer fokus på det och gå fler korta promenader + en lite längre!! Tack och bock för alla kloka råd :)

Lastad har du några tips på passivitetsövningar? Tycker sånt där är skittråkigt då jag tycker han får vila tillräckligt då vi är inomhus :P

Publicerat

Börja med att sätta dig med en termos och en tidning och lägg hunden bredvid. Där får den ligga tills den lugnat sig och slappnar av. Är den liten så måste den säkert äta en kotte/gräs/repknut eller liknande under tiden men det märks ändå skillnad på när den slappnar av mot när den är uppvarvad. Öka tiden successivt, ändra plats osv så märker du att hunden slappnar av när du slappnar av.

Publicerat
  • Författare

Börja med att sätta dig med en termos och en tidning och lägg hunden bredvid. Där får den ligga tills den lugnat sig och slappnar av. Är den liten så måste den säkert äta en kotte/gräs/repknut eller liknande under tiden men det märks ändå skillnad på när den slappnar av mot när den är uppvarvad. Öka tiden successivt, ändra plats osv så märker du att hunden slappnar av när du slappnar av.

DET låter som att jag bör börja med det omg :P när vi är ute i skogen med lina och jag binder honom vid ett träd medans jag dricker kaffe så är linan minst sagt sträckt :P och hans gnäll...huvva :P

Publicerat

+1 Bra tips, att ta del av Hällefors!

Tar ibland hunden i knät, tex när vi är inne. Har dock aldrig lyckats få henne att somna i min famn men orsaken till detta kan beror på att jag började försent. Min hund ligger still lugnt i min famn men somnar gör hon inte. :-)

Kör också lina. 2x20 Min är för självständig för att ha lös nu. En älg i näsan och hon drar. Skall gå kurs och se om det finns möjlighet att få till lydnad på den punkten.

Publicerat
  • Författare

+1 Bra tips, att ta del av Hällefors!

Tar ibland hunden i knät, tex när vi är inne. Har dock aldrig lyckats få henne att somna i min famn men orsaken till detta kan beror på att jag började försent. Min hund ligger still lugnt i min famn men somnar gör hon inte. :-)

Kör också lina. 2x20 Min är för självständig för att ha lös nu. En älg i näsan och hon drar. Skall gå kurs och se om det finns möjlighet att få till lydnad på den punkten.

Hehe min hund gillar inte att bli fasthållen, då börjar han hyperventilera :P dock funkade det riktigt bra att göra så när han var liten och olydig, då höll jag i han tills han gav upp och somnade :P

Duu jag ska också gå en till kurs tror jag. Inkallningen har funkat perfekt tills han fick tag i älg...då drog han iväg 5km till en älv där dom simmade över och när han kom tillbaka så for han bara förbi mig och skulle fortsätta jaga! Då funkade inte ens inkallning på 5 meters avstånd..