Hoppa till innehåll

Fundering om köttkvalitet på hjort efter brunsten


Nissen

Recommended Posts

Hej!

 

Sista helgen i nov sköt jag en spetshjort. Den var fin som f-n men hade absolut inget fett på kroppen. Den hade väl hållit i gång en del under brunsten tänker jag. Fanns absolut ingen brunstlukt i köttet

 

Den blev fint slaktad och fick hänga någonstans runt 45 dygnsgrader.

 

Tyvärr så kunde jag själv inte vacca o frysa in djuret pga arbetet, så min kära mor fick lov att göra det.

 

Nu till själva funderingen.

 

Min mor sa att köttet var otroligt klistrigt. Fastnade på händerna hur lätt som helst. Hon hade aldrig sett på maken, och hon har frusit in mycket kött under åren.

 

Jag sökte på nätet och hittade denna text:

Normalt ligger ligger pH-värdet i den levande muskeln på mellan 7,0 och 7,4.Efter slakt sker en pH-sänkning beroende på att glykogen bryts ner till mjölksyra och pH hamnar runt 5,5.Om glykogen innehållet i musklerna är lågt t.ex. beroende på stress innan slakt eller att djuret är i dålig kondition så kommer pH-värdet i köttet att bli för högt och det resulterar i sämre håll-

barhet och mörhet samt i värsta fall att köttet blir mörkt och klistrigt.Därför bör inte pH-värdet vid en kvalitetsmärkning överstiga 5.8

Köttets pH-värde mäts ungefär 24 timmar efter slakt och vanligast i ytterfilen.

 

Kan det vara så att min spets var i så dålig kondition efter brunsten att köttets PH blivit fel?

Eller kan det bero på något annat? Sjukdom?

 

Är det någon här som varit med om liknande och vad kan jag förvänta mig av köttet i så fall? 

Går det att äta?

 

//Nissen

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte varit med om att spetsar luktar brunst.

Min erfarenhet av det du skriver är att djuret var ordentligt stressat innan skott. Då brukar det bli ordentligt "klistrigt"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte varit med om att spetsar luktar brunst.

Min erfarenhet av det du skriver är att djuret var ordentligt stressat innan skott. Då brukar det bli ordentligt "klistrigt"

Jo, för något år sedan så sköt jag en spets någon vecka in i december som hade ordentlig brunstlukt. Den var väldigt stor i kroppen men hornen bestod av två spetsar. Kan det varit en dåligt utvecklad stånghjort?

 

Har du ätit sådant kött som varit "klistrigt". Hur var det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, för något år sedan så sköt jag en spets någon vecka in i november som hade ordentlig brunstlukt. Den var väldigt stor i kroppen men hornen bestod av två spetsar. Kan det varit en dåligt utvecklad stånghjort?

 

Har du ätit sådant kött som varit "klistrigt". Hur var det?

inte för att vara petig men du ska nog tala tyst om att du sköt en spets någon vecka in i november. Dom är fredade till och med 15 november.

 

jag kan inte påstå att vi har skjutit någon spets som varit i brunst, men då undviker vi helst att skjuta handjur i direkt anslutning till brunsten. I år (jaja 2015) sköt en gäst den 27/11 en vad han trodde var en spets. självklart var vi tvungna att göra ett eftersök på den. När vi fick tag på den visade det sig vara en med avslagna horn, ca 15 cm höga "spetsar" men med ögontagg. jag såg direkt på halsen att han var i brunst och när den flåddes märktes det med. Den blev rävmat.

Det var inte mycket rätt med det skottet. Han fick bara skjuta spets, träffar i magen när han skjuter på ca 70 meter och han skjuter liggandes. och som grädde på moset var det bara att kasta allt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

inte för att vara petig men du ska nog tala tyst om att du sköt en spets någon vecka in i november. Dom är fredade till och med 15 november.

 

jag kan inte påstå att vi har skjutit någon spets som varit i brunst, men då undviker vi helst att skjuta handjur i direkt anslutning till brunsten. I år (jaja 2015) sköt en gäst den 27/11 en vad han trodde var en spets. självklart var vi tvungna att göra ett eftersök på den. När vi fick tag på den visade det sig vara en med avslagna horn, ca 15 cm höga "spetsar" men med ögontagg. jag såg direkt på halsen att han var i brunst och när den flåddes märktes det med. Den blev rävmat.

Det var inte mycket rätt med det skottet. Han fick bara skjuta spets, träffar i magen när han skjuter på ca 70 meter och han skjuter liggandes. och som grädde på moset var det bara att kasta allt.

Alltså för tusan, menar så klart december. My bad!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ett alternativ är att korp har hackat lite efter skottet och innan djuret kom in från skogen.

 

Kan även vara följder av sotningen, fel bakterier på rätt ställe så går det fort.

 

Om den nu inte är skjuten i arslet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...