Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Plast vs. Fiberförladdning?

Featured Replies

Publicerat

Om man generaliserar, säg att man tar två st hagelpatroner med samma "data" - men en med plastförladdnig och en med dito i fiber, bägge skjuts med samma choke. Hur mycket GENERELLT sett kommer det att skilja i svärmens storlek på tavla på normalt hagelavstånd?

Givetvis vore ett eget praktiskt test det bästa, men det är alltid intressant att höra ute i världen här på forumet hur era erfarenheter ser ut.

Publicerat

Hur mycket mindre träffbilden blir går inte att förutsäga, men generellt sett ger plastkoppen runt ett chokesteg tätare träffbilder.

T

Publicerat
  • Författare

Tack T! :)

Publicerat

Hur mycket mindre träffbilden blir går inte att förutsäga, men generellt sett ger plastkoppen runt ett chokesteg tätare träffbilder.

T

T hann före :-)

Så jag kör väl +1

/P

Publicerat
  • Författare

Tack även till dig P! :)

Känns som att fiberförladdat är lite sådär goare att ha i bössan, ni förstår kanske hur jag menar ;) Papphylsa och fiberförladdning i modern tappning ger lite extra välbehag att släppa ner i loppen!

Publicerat

Så luktar papphylsa så gott efter man har avlossat den. :thumbsup:

Publicerat

Då följer jag upp med en fråga till hagelmästarna!

Skjuter själv gammal trång sbs sauer i kal 12 och en ännu trängre i kal 16.

Har kört gyttorps röda i kal 12 och riktigt gamla lila och gröna i kal 16 (som jag fick tag på hos en handlare, längst längst bak i skåpet)

Men är inte riktigt nöjd känns det som och behöver handla på mig lite mer filtgodis till bössorna.

Så, vilka, som inte är helt omöjliga att få tag på, är generellt riktigt bra när det gäller filtammo?

Rws pappe? Går dessa att få tag på eller åtminstonde beställa hos ngn?

Publicerat

Jag håller på och experimenterar med A1Sp krut i papphylsor ( Nobel sport 688) för att se om jag

Kan göra en nostalgi-kompromiss , kompromissen består i en chouvette ( tätning) i plast under fibern .

Resten är old school , papphylsa , förstklassig fiber kork fiber förladdning, 36g 3,5mm hagel , stjärnstukat

/ P

Publicerat
  • Författare

Jag håller på och experimenterar med A1Sp krut i papphylsor ( Nobel sport 688) för att se om jag

Kan göra en nostalgi-kompromiss , kompromissen består i en chouvette ( tätning) i plast under fibern .

Resten är old school , papphylsa , förstklassig fiber kork fiber förladdning, 36g 3,5mm hagel , stjärnstukat

/ P

Det låter som äkta kärlek!

Publicerat

Då följer jag upp med en fråga till hagelmästarna!

Skjuter själv gammal trång sbs sauer i kal 12 och en ännu trängre i kal 16.

Har kört gyttorps röda i kal 12 och riktigt gamla lila och gröna i kal 16 (som jag fick tag på hos en handlare, längst längst bak i skåpet)

Men är inte riktigt nöjd känns det som och behöver handla på mig lite mer filtgodis till bössorna.

Så, vilka, som inte är helt omöjliga att få tag på, är generellt riktigt bra när det gäller filtammo?

Rws pappe? Går dessa att få tag på eller åtminstonde beställa hos ngn?

Jaguargruppen kör Gamebore - där har du nog en av världens bästa tillverkare just nu. Deras Pure Gold är en himla trevlig patron och du bör kunna hitta den hos din lokala Jaguarhandlare. Kaliber 16 är en smula tunnare, men även där har Gamebore riktigt bra grejor.

/T

Publicerat

Jaguargruppen kör Gamebore - där har du nog en av världens bästa tillverkare just nu. Deras Pure Gold är en himla trevlig patron och du bör kunna hitta den hos din lokala Jaguarhandlare. Kaliber 16 är en smula tunnare, men även där har Gamebore riktigt bra grejor.

/T

Var kan man se det sortimentet i kal 16?

Publicerat

Här tex: http://gamebore.com/cartridge/game/16g-traditional-game

Sedan har de lite mer än vad de visar på hemsidan i verkligheten, tex en stålpuppa i kaliber 16/70 som är riktigt bra.

/T

Har några lådor av den i lagret, riktigt bra.

Publicerat

http://www.hullcartridge.co.uk/game.htm

Är ju också trevliga. Prata med Olof på Susegården så plockar han hem...

Jag skjuter deras 19gr och den är snabb och trevlig på banan. Än så länge har jag bara testat Imperial Game, förvisso i kal 12. De visar inte allt på hemsidan dock...

/M

Publicerat

Han har en låda 16 High Pheasant stående i mitt namn, betald och klar, ska bara hämta hem den. :)

Publicerat

Lite kul att dom använder italienska grejer i så stor utsträckning , hade vart kul att veta vilket Vectan krut dom kör med

/P

Publicerat

Han har en låda 16 High Pheasant stående i mitt namn, betald och klar, ska bara hämta hem den. :)

Det är trevliga patroner... de känns som de är ganska rappa när man trycker på knappen.

/M

Publicerat

Tack! Blir till att handla pure göld. Skall testa hull också, ser onekligen fina ut och har faktiskt vägarna förbi halland ibland.