Jump to content

Svartfågel och måsfågeljakt 2016

Recommended Posts

Nu får man väl på fan för att man som erfaren startar en ny tråd om ett så behandlat ämne....

Bakgrund:

på de fältmarker jag har dominerar svartfågel och måsfågel. pga hönserier och annat så sträcker svartfågel hela tiden  under höst/vinter/vår. det sitter alltid en hel del fågel på fälten och de hjälper till att rota upp sådden såpass att tom bönderna reagerar.

Det har dessutom påverkat viltbeståndet, ffa hare som har smått varje år men inget överlever i princip. rovfågel finns men sparsamt, pga svartfågeln tror jag för nästan varje gång jag ser en kroknäbb så är där svarta efter och kraxar.

Jakt:

Vart vill jag komma - jo, detta är min marks jaktbara vilt, för annat vilt är numerärt för få. 450 ha kan möjligen generera 3-4 harar om året, inte fler.

jag skulle vilja säga att jag gör det för viltets tillväxt men det får isf bli en bonus. 

Vi har provat lite jag och en kompis och då har utdelningen varit 10-20 svartfågel på 1,5-2 tim på morgonen. vilket jag tycker är mycket bra och jävligt kul!

det vi använt är bulvaner och flappers ihop med nordiks kråklockpipa. 

mina funderingar:

vad behöver jag för att under en säsong vara varierad nog, utvecklas som "kråkjägare".

det jag har själv är bulvaner 10 st fina kråkor och 5 skator. ett antal duvbulvaner och en Nordik Crow pipa, mobilt gömsle med maskeringsnät mm.

Jag har funderat på att kanske prova ett rävskinn med snöre att rycka i och en kråka i munnen i kombo med min pipa.

En uv, men jag har så dåliga träd på markerna och jag är rädd för att klättra men ett dåligt knä.

Köpa egna flappers eller snurra.

andra lockpipor typ kaja och annan kråkpipa.

måsfågel - hur gör man?

Erfarenheter:

jag har lyckats vända 4-5 kråkor med min lockpipa på egen hand, och fått ned ett par av dem.

Eftersom svartfåglarna och måsarna följer så-raderna på fälten och gräver grodd så blir det skyddsjakt oavsett i år.

Kom gärna med idéer, kommentarer och förslag. gärna om lite upplägg, när olika saker funkar under året, bra utrustning osv.

• Like 1
Christian N

Ta med bra sällskap är mitt tips. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 1
Christian N

Någon man står ut med att ha i gömslet och som är ung lika jakttokig som du, det underlättar. Metodmässigt tror jag på mr Digweed, det gäller att ha gått om bulvaner för att dra fågel. Christian

• Like 1

Jo det är ju klart att det är det bästa men få i min närhet har två barn som skapar sitsen, behov av nära till marken och kan boka med kort varsel och jaga 1-2 tim på vardagsmorgnar. en "gäst" kan man ju alltid ta med tid som annan men grundjakten får jag som eftarenheten visat  själv stå för.

kodordet är inte "halvdagar och hela helgdagar" utan tidiga morgnar med effektiv jakt. 

att hysta ut 50-60 bulvaner kanske är modellen vad vet jag. det är därför jag frågar.

Tjörnbon

Man ska väl inte svära i kyrkan gentemot hagelskyttar men en Norsk kråkfälla känns som en bra grej för dig.

ja det är det. men jag tänkte eftersom jag betalar arrende så kan jag ju jaga för pengarna ;)

det är ju kul.

• Like 1

Man ska väl inte svära i kyrkan gentemot hagelskyttar men en Norsk kråkfälla känns som en bra grej för dig.

Det jobba för min del med norsken är att de kan äta i den med båda locken stängda i två veckor o så fort gillret kommer på så sitter dem bara på fällan o kollar ner utan att hoppa i....

Skånepåg

Vitfågel drar vitfågel, så spara ett par som bulvaner. Brukar funka bra.

Stort antal bulvaner gör nog inget, bjud in mig så kommer jag med 15 bra kråkbulvaner till ;-)

Föredrar dessutom att jaga på vardagar då man dessa dagar slipper fråga frun om lov :-)

• Like 2
Maichel

Du är nog redan inne på rätt spår när du tänker tidiga korta pass. De lär sig de rackarna, rätt fort också. Parkerade jag min bil på vår gård så försvann allt som hade svarta vingar och flög illa kvickt. Straffade kanske en kaja men sällan mer. Då jag bytte till vit bil så flög de som vanligt. Gissar att de kommer att lära sig fort i Mars :happy:

Får du skjuta i direkt anslutning till hönseriet? Kan du variera dig lite och hitta inflygningsvägarna så är det nog ett hett ställe. Är också inne på att bulvaner i mängd borde fungera bäst här nere i öppet landskap som C är inne på. Att Digweed lyckas så bra är att lockeffekten på längre håll vinner fåglarnas intresse och de hinner sällan så nära att de hinner inse att de blivit lurade. Själv har jag inte lyckats bra någon gång med bulvaner utan får bäst utfall då jag står på rätt plats vid flygstråk.

Jag hoppas kunna testköra min nypimpade uv inom kort. Vill verkligen att det konceptet skall fungera för det är våldsamt häftigt! Det gäller bara att hitta den bästa platsen att rigga nära eller i fågelns naturliga flygväg, inte helt lätt alla gånger bara den detaljen här i skåne. Framförallt inte på fältmarker...

/M

• Like 2

Jag har inte testat snurra men några kompisar har gjort det och alla säger lite olika om det funkar eller inte, flappers är nog tillräckligt för att få lite rörelse i bilden. Jag brukar placera bulvanerna så att kråkorna har en öppning framför gömslet som de kan landa på och kråkor kommer in mot bulvanerna i motvind så det gäller att placera bulvanerna rätt utifrån det. Får jag till bulvanbilen rätt så flyger kråkorna in över bulvanerna precis framför gömslet och vänder i luften för att glida över eller land framför gömslet. Det blir enkla skott och det försöker jag alltid att få till.

Jag kommer att testa att använda liggömsle mellan raderna av gröderna för min mark påminner om det du beskriver. Det kan nog vara effektivt om inte skyttet blir för svårt.

Ibland så har jag med mig en gråtrut i frigolit och sätter ut. Gråtruten syns bra och lockar till sig fågel. 10 bulvaner räcker men skatorna vet i fasen om du ska sätta ut, hellre då kajor.

Digweed i all ära men han behöver ju bara ha fågeln i närheten för att få ner dem. Ska du ha med någon som kan det här ska du fråga Bjarne Frost han har koll på kråkjakt.

• Like 1
Hipshot

Vitfågel drar vitfågel, så spara ett par som bulvaner. Brukar funka bra.

Stort antal bulvaner gör nog inget, bjud in mig så kommer jag med 15 bra kråkbulvaner till ;-)

Föredrar dessutom att jaga på vardagar då man dessa dagar slipper fråga frun om lov :-)

Skånepåg.. brukar inte han ta med för lite skott?  :biggrin:

Men jag tror att här har du nog källan för kunskap i taktik..

Sen tror jag inte Mars är aktuellt snarare februari.

Jag ska försöka besöka herrn i februari och med mej tar jag mina 25-50 trutbulvaner (beroende på om jag ids sno Wallemans med). Det torde kunna göra skillnad.. Sen en annan tanke.

Ska du bemöda dej med att ta ett lite mer seriöst tag om detta så får du nog ställa in dej på helg-jakt. Att rigga bulvaner med mera tar sin lilla tid, lägger du två timmar på detta så får du räkna med en timmes jakt max.

Varför har du inte sagt att du har hönseri med?? Djupt avundsjuk på Skånepågs hönseri!

Edit: Ännu en tanke.. ang bulvaner.. hellre kvalité än kvantité.. få flockade kråkor är nog bättre än massor med plastisar.. Sen en flapper, en, bara och den ska vara omsorgsfullt monterad. När jag snurrar trut så märker jag skillnad på fåglarna, har jag fått till trutarna i snurran så kommer fågeln in bättre.

jag ska skicka bild på marken hippen. i februari så ska jag kolla med lite fler här nere för om du åker hela vägen får jag leta rätt på top notch ställen att va på.

ska kolla med en annan som jag snackat med lite söderut om det går att skaka fram lite spännande platser.

min mark rymmer kanske mest "lek" i proffsens ögon. men som jag skrev i tråden så är det också jakt.

Skånemannen. hur ligger det till med gäss nere hos er?

Skånepåg

Det flyger väldigt lite gäss här nere nu. Var dock ute och skrämde väck nåt hundratal från veten igår eftermiddag så det är kanske på gång igen..