Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Weatheby pa-08 pumphagel som förstavapen

Featured Replies

Publicerat

Jag är i processen att ta jägarexamen och tänker som många andra nybörjare här på forumet att skaffa en vapengarderob framöver. Har sneglat på en weatherby pa-08 pumphagel som utifrån ett otränat öga verkar som en trevlig bössa. Det finns helt klart en barnslig förtjusning över en pumphagel men den känns något meningslös om den inte är praktisk vid jakt. Jag har sökt på olika forum och åsikterna är spretiga. Är det ett vettigt köp som ett förstavapen som även ska kunna användas till olika former av jakt, eller är det en klassisk hagelbock eller liknande som är det trygga köpet?

Publicerat

Är du känslig för gliringar från okunniga grinkukar i jaktlag och fr skjutbanor så är det inget för dig , men tar du

Sånt m en klackspark så är det väl ett billigt skjutspett som funkar alldeles utmärkt som första bössa ...

Ta dock inget kortpipigt cylinderborrat m fasta riktmedel om du vill lära dig skjuta hagel

//P

Publicerat

Fungerar gör det säkert, men finns en del begagnat från tex Winchester som håller värdet bättre om du senare vill sälja.

Publicerat

Även om vapnet som sådant säkert fungerar utmärkt för vad det är så är ett brytvapen förmodligen bäst som första hagelvapen. Detta pga att det ibland (ofta?) krävs att man i sällskapsjakter kan bryta vapnet. Om du vill komma ut och jaga, vänta med pump eller halvautomat - skaffa en begagnad bock eller sida-sida i stället. Även om det inte känns lika skoj. Pump kan du skaffa senare, de kostar sällan mycket.

Publicerat

Själv så kombinerar jag en gammal Hva torpare och en Beretta halvautomat..Till sjöfågel kommer Berettan till sin rätt med utbytbara choker och möjligheten att skjuta stålhagel. Till jakt på markvilt föredrar jag dock den gamla Hva:n som är mycket trevligare till rörlig jakt. Sedan är det förbålt trevligt med utvändiga hanar..

Publicerat

Halvautomater och pumpar kan skramla en del när man laddar resp. gör patron-ur. Jakt på fyrbeningar i sällskap kan innebära en hel del laddning resp. patron-ur, åtminstone i relation till hur ofta (sällan) man skjuter. Om man upplever det som "bängligt" att försöka göra detta så tyst som möjligt så kan det till slut bli som skoskav; inte livsavgörande men störigt.

Vid stillasittande fågeljakt så brukar sådant skrammel vara oväsentligt i o m att man laddar om precis efter man skjutit eller gör patron ur när man ändå lämnar gömslet.

Publicerat
  • Författare

Kanon! Tack för hjälpen.

Publicerat

Håller med snoken; irriterade mig på skramlet medan jag hade en pump... gärna som andra eller tredje hagelbössa, men inte enda. 

Publicerat

Håller med snoken; irriterade mig på skramlet medan jag hade en pump... gärna som andra eller tredje hagelbössa, men inte enda.

Kan man inte sköta en pump eller halvis tyst så ska man inte ha en .

/P

Publicerat

tkr att du skall skaffa en pump, men ha den som extra bössa. tex om det är rådjursjakt men chansen finns att det kommer gris så stoppa in en 2 slugs tex. vid sjöfågeljakt e det klockrent bara ladda o skjuta slippa bryta där e guld värt,

Men som sagt innan skall man röra sig eller stå vid banan mkt så är det en bock att föredra plus att det är så mkt trevligare att ha ett brytvapen, typ en beggad miroku med 76cm pipor,,