Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

mässing hyllsor i cal 20 och 12

Featured Replies

Publicerat

Det finns tydligen hagel hyllsor i mäsing att beställa från USA. Har sett några videos på youtub där dem laddar sådana och skjuter riktigt fina serier faktiskt.. Så min fråga lyder är de någon på denna sida som har provat eller känner någon som har provat dessa tingesar och kan lämna en 2a åsikt i ämnet? Tänkte börga handladda och kan man dessutom ladda hagel till en biligpening ( tror inte att man sliter ut en mäsing hylsa i hagelvapen i förstataget) så borde de väll vara något att överväga måntro? Tacksam för svar ^^

Publicerat

Är det för jakt då du avser att ha mässingshylsor?

Jag tror att man måste gå in i ett helt annat tänk om hylsorna då om det skall lyckas, iom att jag vet med mig själv att jag sprider hylsor rätt väl omkring mig vid jakt, typ efter fågel så är mässingshylsor inget för mig.

Skall bli intressant att se vilka svar du erhåller. /Christian

Publicerat
  • Författare

jo jag hade tänkt använda dem för jakt och skytte^^ att lägga hylsorna i fickan efter avfyrning är något man redan har i ryggmärgen ;) ska verkligen bli intressant att läsa ev svar ^^

Publicerat

Ett problem, skulle jag kunna tänka mej, är att det är större tyngd i dessa hylsor.. missar man minsta lilla så flyger de all världens väg..

Publicerat
  • Författare

hippshot hur mena du nu?

Publicerat

OM man har rejäla ejektorer på pangen så far hylsan metervis om man missar att fånga upp den, det mest roande jag hade med min ds i 9,3x74R var att skicka tomhylsan över axeln och långt bort, som en riktig afrikajägare. 

Jag skulle tro att det är det som Hippen avser. /C

Publicerat

Med närmast oändlig tillgång av gratis hylsor fr skjutbanan förstår jag inte vitsen m mässingshylsor,

Det är inget som på något sätt är bättre än plasthylsor, vare sig i ekonomi eller prestanda .

Du måste kompensera förluster med mer krut jmf m plasthylse dito förladdning och stjärnstukat ..

/P

Publicerat
  • Författare

men nu har jag  inte ejektorer på min bössa så de borde ordna sig på så vis^^ tycker de verkar lite läskigt med dem ... rätt vad de är så har man missbedömt vinkeln å få hylsorna på sig xp  Culot ja de kanske du har bättre koll på iof,, men hur ser man på hylsorna om dem är ok att ladda igen?

Publicerat

Engångskjutna hylsor av goda fabrikat finns som sagt i drivor , skjut stoppa i fickan och släng när du kommer hem , vilka som e bra kan vi ta när du kommit så långt,

/P

Publicerat

Kruxet med metallhylsor - vilket jänkarna tycks vägra att få in i sina korkade huvuden - är de kan påverka kalibermåttet eftersom de är så tunna jmf med papp/plast. Då måste man ha en större förladdning för att den ska täta i hylsan men då måste man ha overbore pipa. ELLER så måste patronläget vara mindre - för att kompensera den tunnare hylsan och då kvitterar det patronläget en papphylsa med höga starttryck.

Mer utvecklade länder har som regel en unik kontrollstämpel som indikerar om man har ett patronläge för metallhylsor, lägre utvecklade länder och livsformer fattar inte sådana saker........

/T

Publicerat
  • Författare

*skratt* att bli klassad som lägre livsform osv hade jag väll inte riktigt tänkt mig x) tyckte de såg bra ut när dem ladda och tänkte att man kanske inte skulle behöva köpa något annat än de där 25packet tills dess man iaf gick i pantion lite så tänkte jag men då skrotar jag mäsinghylse ideen^^ culot vill dock ändå veta hur ifaderullan man ser vilka engångs som är ok att ladda ;P

Publicerat

*skratt* att bli klassad som lägre livsform osv hade jag väll inte riktigt tänkt mig x) tyckte de såg bra ut när dem ladda och tänkte att man kanske inte skulle behöva köpa något annat än de där 25packet tills dess man iaf gick i pantion lite så tänkte jag men då skrotar jag mäsinghylse ideen^^

Det behöver du inte göra - men det är liksom en aning mer komplicerat än vad de flesta retarderade red necks over there fattar..... Tänk efter före bara så är det liksom inga problem. Det finns amerikaner som har jävligt bra koll, men de är då absolut inte i majoritet. Det är för mycket "hö, hö, hö - coolt dude" över den nationen för att man ska ta dem på allvar.

culot vill dock ändå veta hur ifaderullan man ser vilka engångs som är ok att ladda ;P

I princip alla hylsor är omladdningsbara om de är hela. Det är inte det som är problemet - det är att hitta laddata till hylsan man har och att detektera vilken hylsan är. Eftersom hylsan ingår liksom tändhatt, krut, hagel och förladdning så kan man inte ta en hylsa "rakt upp och ner" utan man får ta en hylsa som funkar - alltså en man kan hitta laddata till och som man kan identifiera med säkerhet. Det är rätt meningslöst med hylsor som bara har laddata med krut som normalt inte säljs i europa tex......

Bemödar man sig sedan med att ta fram en bra laddning vill man ha en bra tillgång på dem med.

ELLER så köper man hylsor med tändhattar - de kostar en spottstyver sett till vad tändhattar kostar och jobbet att göra rent dem. Dels slipper man kladda med skitiga hylsor dels är man stensäker på vad man har, För ladda hagel gör man inte för att spara pengar, det gör man för att det man vill ha inte finns att köpa. De enda hylsorna jag sparar på är Gordon-hylsorna, resten är förbrukningsmateriel.......

/T

Publicerat

Vilka är det i nuläget som använder Gordons prylar, utöver Gamebore?

Och är det Gordon i alla patroner från dessa tillverkare eller hur identifierar man Gordon?

Publicerat

Det behöver du inte göra - men det är liksom en aning mer komplicerat än vad de flesta retarderade red necks over there fattar..... Tänk efter före bara så är det liksom inga problem. Det finns amerikaner som har jävligt bra koll, men de är då absolut inte i majoritet. Det är för mycket "hö, hö, hö - coolt dude" över den nationen för att man ska ta dem på allvar.

I princip alla hylsor är omladdningsbara om de är hela. Det är inte det som är problemet - det är att hitta laddata till hylsan man har och att detektera vilken hylsan är. Eftersom hylsan ingår liksom tändhatt, krut, hagel och förladdning så kan man inte ta en hylsa "rakt upp och ner" utan man får ta en hylsa som funkar - alltså en man kan hitta laddata till och som man kan identifiera med säkerhet. Det är rätt meningslöst med hylsor som bara har laddata med krut som normalt inte säljs i europa tex......

Bemödar man sig sedan med att ta fram en bra laddning vill man ha en bra tillgång på dem med.

ELLER så köper man hylsor med tändhattar - de kostar en spottstyver sett till vad tändhattar kostar och jobbet att göra rent dem. Dels slipper man kladda med skitiga hylsor dels är man stensäker på vad man har, För ladda hagel gör man inte för att spara pengar, det gör man för att det man vill ha inte finns att köpa. De enda hylsorna jag sparar på är Gordon-hylsorna, resten är förbrukningsmateriel.......

/T

Fan T ! Du gör det svårt för dig , är det nåt det är ont om så är dert data för Gordon hylsan ,

Sen sedan fiocchi gått över till nya evo hylsan så laddar alla stora euro hylsorna i princip lika,

/P

Publicerat

Vilka är det i nuläget som använder Gordons prylar, utöver Gamebore?

Gordonhylsan görs av B&P, mig veterligen är det bara B&P samt Gamebore som laddar den på ammunition vi kan köpa i Sverige.

Och är det Gordon i alla patroner från dessa tillverkare eller hur identifierar man Gordon?

Nej - den hittar du bara på Black Gold och vissa Black Storm. Man ser det på den svarta ringen på culoten.

Fan T ! Du gör det svårt för dig , är det nåt det är ont om så är dert data för Gordon hylsan ,

Jag vet, men jag hyser en viss förhoppning om viss bättring i framtiden vad avser laddata. Av samma skäl som jag bunkrar blyhagel för den mörknande framtid....... Jag hyser en viss förhoppning att jag inom en överskådlig framtid ska få lite fräsig laddata för 12/50 på kortade Gordonhylsor från den lilla bakåtsträvande ön.

Sen sedan fiocchi gått över till nya evo hylsan så laddar alla stora euro hylsorna i princip lika,

/P

Japp. Men inte desto mindre måste man hålla lite koll på vad man plockar så volymen inte skiljer dramatiskt - få då kan det faktiskt bli ganska farligt.

/T

Publicerat

Ah, då är det kanske Gordons förladdning som brukas lite mer frikostigt?

Vad är förresten fördelarna med Gordon? Läser idel lovsång om dem men inte mycket om den faktiska skillnaden.

Publicerat

Remington shureshot laddas med Gordon hylsa, eller gjordes i varje fall.

Påtagligt mjukare rekyl i de pluggen. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

aah ... så hylsan spelar roll i vad för slags laddning man gör? okej då är jag med ^^

Publicerat

aah ... så hylsan spelar roll i vad för slags laddning man gör? okej då är jag med ^^

Inte dramatisk skillnad ibland euro hylsorna , däremot de amerikanska av " reinfenhauser typ " som dom med lös bottenpropp

Kallas , men det löser sig själv då dom i princip inte finns här. Det man däremot ska hålla koll på är tändhatten, en het tändhatt

Till ett recept Som kallar på en svag/ mild dito spränger förvisso ingen modern bössa men kan ge en otrevlig rekyl och

Träffbilder som ser ut som skit ... Man måste läse på lite och ha lite koll,

/ P

Publicerat

Remington shureshot laddas med Gordon hylsa, eller gjordes i varje fall.

Påtagligt mjukare rekyl i de pluggen. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

En gång i tiden laddades dom m Remingtons Unibody hylsa , en hylsa som var sk " weary relodible " ( res för stavning)

/P

Publicerat
  • Författare

låter som att handladningen kan bli en rolig hobby :) räknar med eran inputt när det väll beger sig ^^ anser att man s ka fråga dem som vet ;)

Publicerat

^^ anser att man s ka fråga dem som vet ;)

Ja, det är ju obotligt korkat, eller faktiskt ännu värre, ren och skär dumhet att lyssna till någon som tror sig veta men som INTE vet speciellt om något så som kan vara dödligt farligt om man gör fel... :)

Publicerat
  • Författare

^^

Publicerat

Ja, det är ju obotligt korkat, eller faktiskt ännu värre, ren och skär dumhet att lyssna till någon som tror sig veta men som INTE vet speciellt om något så som kan vara dödligt farligt om man gör fel... :)

Lite lattjo är det ibland , jag som jobbar rätt hårt för att få fler att ladda hagel på riktigt och rätt sätt blir ibland jävligt trött

På att tex en tråd på grannkanalen ( tror det finns nån här oxå ) om sk " Fattigmannaslug " och ännu värre cut-shells

Wax-slug you fuck'n name it får så helvetes stort genomslag , sätt upp en tråd m länkar på tuben där lobotomerade jänkare

Proppar hagelpatroner fulla m spik, morötter , tändstift , ekollon , 22hylsor , etc etc så får du se hur många visningar du får.

Det som förvånar mig är att många som är hyffsat rutinerade på att ladda kula tycker sånt e skitskoj , sen tycker dom

Att jag och PMT är elaka när vi säger dom bör undersöka hjärnan ...

/P

Publicerat

Lite lattjo är det ibland , jag som jobbar rätt hårt för att få fler att ladda hagel på riktigt och rätt sätt blir ibland jävligt trött

På att tex en tråd på grannkanalen ( tror det finns nån här oxå ) om sk " Fattigmannaslug " och ännu värre cut-shells

Wax-slug you fuck'n name it får så helvetes stort genomslag , sätt upp en tråd m länkar på tuben där lobotomerade jänkare

Proppar hagelpatroner fulla m spik, morötter , tändstift , ekollon , 22hylsor , etc etc så får du se hur många visningar du får.

Det som förvånar mig är att många som är hyffsat rutinerade på att ladda kula tycker sånt e skitskoj , sen tycker dom

Att jag och PMT är elaka när vi säger dom bör undersöka hjärnan ...

/P

Ja, sensations-tv och reality-tv på hög nivå men i de fallen måste man stå ut och våga säga sanningen så jag är en glad påhejare till er och försöker dra mitt strå till stacken i de fall jag kan.