Publicerat Januari 11, 201610 yr Detta är en populär post. Min kh vorsteh, Gamekeepers Essa, är nu 2,5 år. Första jaktäsongen använde jag henne allt för lite, hon fick ställa grävling och apportera någon enstaka fågel. I Höstas fick hon börja jaga lite mer. Det blev en hel del duvjakt, det har jagats vildsvin. Och jag har varit nere på ängarna och provat hur hon hanterar fasanerna. Det har initialt inte gått så bra. Hon har tjurrusat och kört upp dem. Men för ett par tre dagar sedan föll allt på plats. Tre minuter efter att jag strök kopplet så stod hon, jag lät henne köra upp den och eftersom det var en tupp släppte jag iväg en kärve 6-or ur den gamla mirokun (använder fortfarande mest min gamla kal 20, har ju en jägartrap kal 12 med men den har jag inte hunnit vänja mig vid ännu). Nåja. Jag lyckades hia hunden. Därefter släppte jag på henne för apport. Men fasanen var bara vingad och hade krupit djupt in under en fallen sälg. Så Essa stod blick stilla igen. Bara att låta henne gå på på egen hand så det blev ett nytt JA! Sedan kom hon med tuppen, vi kopplade eftersom det är bra att sluta på topp. Igår gjorde jag ett nytt försök. Först passade jag på att sprida några kg spannmål till fasanerna sedan släppte jag på Essa. Nog hittade hon fasaner men i rask trakt körde hon upp tre olika tuppar, dock utan att stå ordentligt innan. Jag kopplade henne oh vi gick hemmåt. Men vid ett gärde visade hon tydligt intresse så vi testade där med. Och nu stämde det. Hon stod och körde efter kommando upp en tupp. Tyvärr fick jag inte stoppp på henne men tuppen föll efter andra skottet. Essa hämtade den. Med tanke på hur lite vi jobbat med denna typ av jakt så måste jag säga att jag är riktigt nöjd över den senaste veckans insatser. Och jakten är riktigt rolig. Nästa sak att göra blir väl att beställa ett gäng fasaner att sätta ut i sommar. För att spä på och hjälpa upp den befintliga lilla stammen, som även den är utsatt från början.
Publicerat Januari 13, 201610 yr Författare Jajjemän! Första gången något stämmer med vilken hund som helst är väldigt roligt!
Publicerat Februari 3, 201610 yr Bara att gratulera, längtar själv efter första riktiga situationen med min unghund!