Publicerat Januari 11, 201610 yr Detta är en populär post. I fredags ringde telefonen på förmiddagen. En kraftigt haltande dovjhjort hade siktats på en av de större vägarna i området. Jag åkte över till han som fick samtalet och vi for ut till observationsplatsen, som var mycket väl markerad med en plastpåse. Min kompis gick upp till en väg i närheten och jag hämtade terriern (tjt, Missan) och började spåra. Hunden tvekade inte en sekund. Hon gick som spåret tåget. Det ringlade över ett hygge, upp i skogen, över ett hygge till, ner genom skogen, ut på en drivningsväg och ner i en ravin. Ungefär en km ännu så länge. Nu var Missan väldigt het. Och där, nere på ravinens botten i en bäck låg hjorten, den reste sig när vi närmade oss och tog sig nedströms. Några snabba skott senare och den låg still. Vänster lårben var av och de vassa benbitarna hade öppnat ett större blodkärl. Antagligen hade han fått en smäll av en bil, kanske plogbilen.