Publicerat Januari 11, 201610 yr Ska inhandla ett sikte till bössan. Tanken är att det ska bli en vakbössa så en 3-9x40/50. Har tre förslag än så länge ev fyra tittat på ett nytt vortex crossfire 3-9 finns med både 40 och 50 öppning. Eller ett bausch Lomb 3-9x50 cirka 10 år eller ett leupold 3-9x50 cirka 25 år. Budgeten ligger på runt 3000kr och det är inte meningen att det ska bli nån värsting glugg men av ovanstående vilken ger bästa mörkeregenskaper eller är det sak samma?
Publicerat Januari 11, 201610 yr Ska du ha den som vakbössa så är det bra med rödpunkt. Jag började min vakjakt med ett Leupold 3-9x50 european (tror jag) det funkar men man måste ha ljus bakgrund (snö) för att se var riktpunkten ligger. Vad menar du med 10år alt 25år?
Publicerat Januari 11, 201610 yr Har ett Meopta Artemis 2000 3-9x42 till salu för 2800kr inkl frakt (ligger under säljes), kanske kunde vara något? Klart trevligt sikte och stämmer in väl på både förstoring, objektiv och budget. Mvh Joacim
Publicerat Januari 11, 201610 yr Författare Har ett Meopta Artemis 2000 3-9x42 till salu för 2800kr inkl frakt (ligger under säljes), kanske kunde vara något? Klart trevligt sikte och stämmer in väl på både förstoring, objektiv och budget. Mvh Joacim Är det belyst
Publicerat Januari 11, 201610 yr Är det belyst Nej, det är det inte. Däremot riktmedel #4 vilket fungerar väl så bra enligt mig. Hellre ett obelyst kvalitetssikte än ett belyst lågprissikte. Mvh Joacim
Publicerat Januari 11, 201610 yr Kostar leupolden 3k så är den för dyr. B&L likaså. Titta efter meopta, S&B, zeiss och liknande. Köper man en med väldigt slitet yttre en fina linser så brukar det gå ibland att komma ner till dom pengarna ( och de är mkt bättre än dom du nyss nämnde )
Publicerat Januari 11, 201610 yr Nu existerar det väl inget Bausch & Lomb nyare än ca 40 år, de gick ihop med Bushnell 1973. Från början såldes det kikarsikten märkta B & L av Bushnell men inte så många år.... Det är vidare av stor betydelse optiskt vilket Leupold som avses (stor skillnad på vilken generation/modell siktet tillhör) Leupold är ingen hit optiskt förrens på senare år.... Du kan få ett Redfield Revolution (1995:-), ett Vortex Diamondback eller ett Burris Fullfield i närhet av din budget om du vill köpa nytt, annars som sagt begagnad europeisk optik om det finns. Raggarö
Publicerat Januari 11, 201610 yr Författare Sen finns ju nikon prostaff och bushnell trophy i den klassen oxå, fn jag blir tokig sen köper man nytt har man garanti det har man inte på beggat
Publicerat Januari 11, 201610 yr Jag var på väg att köpa ett sådant men blev avrådd på grund av att lyset i dem minskar med åren och det blir troligen både dyrt och svårt att få bytt det. Fråga hur gammalt det är först.
Publicerat Januari 11, 201610 yr Författare Jag var på väg att köpa ett sådant men blev avrådd på grund av att lyset i dem minskar med åren och det blir troligen både dyrt och svårt att få bytt det. Fråga hur gammalt det är först. Det är tretton och jag kollade runt lite trijicon garanterar att det lyser i 15 år sen måste man byta och det kostar 1500 kr Just nu lutare det b&l med 50 öppning
Publicerat Januari 11, 201610 yr Jag var på väg att köpa ett sådant men blev avrådd på grund av att lyset i dem minskar med åren och det blir troligen både dyrt och svårt att få bytt det. Fråga hur gammalt det är först. Helt rätt. Det verksamma ämnet heter tritium och har en halveringstid på 12 år så är kikaren gammal så är det inte mycket till lyse kvar. /Mike
Publicerat Januari 12, 201610 yr Har själv ett trijicon 3 - 9 * 40 . Optiken i det siktet är enligt mig i en helt annan klass än de siktena som tidigare nämts . Undantaget meoptan. Tycker inte att 1500 kr är mycket pengar för att få det att lysa igen. Däremot så ska priset för siktet vara i nivå med ett ev byte. En sak att tänka på är att du ska ha med ett kvitto som styrker att det är svensksålt. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Januari 12, 201610 yr Författare Så vad blev det då? Inget av ovanstående iallafall. Var till handlaren och glutta i en crossfire 2 men den var trasig så där fick jag kalla kårar direkt. Så det blev en meopta meopro 4-12x50 från grannforumet.
Publicerat Januari 12, 201610 yr Grattis! Det brukar vara en lång vånda innan man bestämt sig. Raggarö