Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lätt smidig klass1

Featured Replies

Publicerat

Efter mycke över vägande så har man kommit fram till att det är dags för en annan klass1 bössa. Har ni tips på nån lätt smidig modell som är hyfsat bilig och vanligt förekommande på beganat marknaden? Kalibern får gärna åxo vara aceptabel för rådjur och bäver och i alla fall hyfsat vanligt förekommande då jag inte hunnit skaffa handlandnings utrustning än^^ Tacksam för alla svar Med vänlig hälsning Love

Publicerat

Följer din fråga, har bössbytarångest själv i en tråd tidigare.

Publicerat

Allt är ju relativt. Vad är billigt? Vad är lätt? Vad anser du som normal/vanlig kaliber?

Remington 700/ seven i 308win.

Tikka t3 i 308win.

Hova 1500 i 308win.

Ruger american i 308win.

Är väl några vanliga val i varierande prisklasser som kan anses som billigt, vanligt och dötrist kaliber ;)

Publicerat

Tikka T3 i 6,5 eller 308w...

Pang klart!

/Må

Publicerat
  • Författare

med biligt så menar jag kring 5-6000 :P men en 308 borde kanske vara något`? med lätt så menar jag gärna under 3,5kg (kikare inkluderat då) ;) varför jag gärna har den så lätt som möjligt är för att jag har fått nervfel i axlar och armar så jag har tappat styrka i dem (varför de nu sku vara relevant för er att veta de vet jag inte men ville bara förklara läget) ^^ är van vid 8x57an så lite tyngre rekyl är inga problem för min del^^ ( men 308an har väll en typ av snärtig rekyl om jag inte missminner mig så är den värre eller mindre än 8x57an?)

Publicerat
  • Författare

med (vanlig) kaliber så menar jag sådana som brukar finnas på hyllorna hos handlarna :P å  i norra delarna av landet så brukar utbudet vara mer skralt än söder över det var lite så jag tänkte^^ sen när man har införskaffat press å grejor  så kan man väll börga leka lite med dem lite mer (udda) kalibrarna ;) en bygel har jag vart intreserad av en längretid (klass2) å det verkar finnas ett sjös utbud av kalibrar som verkar vara fullgoda klass2 vilt  kalibrar å biliga att handladda men ett jäkla gippel att finna på hyllorna hos handlarna iaf här uppe :P

Publicerat
  • Författare

exabit hade jag bara haft pengarna så kanske det skulle vara något? ^^

Publicerat

Exabits bössa. För dyr för budgeten din men vapnet är komplett o sjukt trevligt! Köp paketet o sälj av det som du inte vill spara själv = billigare bössa för dig :)

Publicerat
  • Författare

som sagt hade gärna gjort de om jag haft råd xp

Publicerat

Remington 600?

Publicerat

Lånar tråden lite. Om invändning finns så skapar jag en ny tråd.

Söker en klass 1 bössa som är hyfsat lik en Sako P94S i vikt och balans. Tanken är att ha en 22:a och klass 1 med samma typ av kikare för övningskjutning. Någon som vet vilken Sako modell som är mest lik P94S? Den brukar ju anses "fullvuxen".

Publicerat
  • Författare

sidelock 600modelerna är intresanta helt klart^^ får se om man lyckas hitta någon bara :P

Publicerat

med biligt så menar jag kring 5-6000 :P men en 308 borde kanske vara något`? med lätt så menar jag gärna under 3,5kg (kikare inkluderat då) ;) varför jag gärna har den så lätt som möjligt är för att jag har fått nervfel i axlar och armar så jag har tappat styrka i dem (varför de nu sku vara relevant för er att veta de vet jag inte men ville bara förklara läget) ^^ är van vid 8x57an så lite tyngre rekyl är inga problem för min del^^ ( men 308an har väll en typ av snärtig rekyl om jag inte missminner mig så är den värre eller mindre än 8x57an?)

Tikka T3 Lite väger väl in på ca 2,9 kg... Min kändes som ett kvastskaft "naken" men tänk sedan på att en picatinny och glugg väger en del i tillägg - klarar du dig på ett lingonsikte spar du väsentligt med vikt och riggen klarar sig utan problem långt under 3,5 kg.

Tänk dock på att rekylen inte blir så jättevärst trevlig i en väldigt lätt klass 1-bössa. Skall du då på med dämpare för minska rekylen så ökar vikten igen - alternativet är rekylbroms men det är med hörseln som insats.

Publicerat

Tanka T3an med 51cm pipa 308win, Aimpoint comp, leupold qr fäste och rem.

Vägde in på 3385 gram en hausken JD155 och av med pipan till 45cm sen är du hemma.

Publicerat

Jag var också problem med nacken pga återkommande diskbråck. Har idag en cz 557 lux i 308. Gillar vapnet mycket. 52 cm pipa och jag tror den väger 3,2. Min skada gör att jag även har problem med rekyl vid upprepade skott. Funderade därför på att byta till 6,5, automat eller sätta på ljuddämpare. landade i det sistnämnda, vilket innebär att jag nu siktar på att köra med två klass 1 bössor. En lite tyngre med ljuddämpare för pass. Och en kortare också lätt bössa för rörlig jakt. Båda i 308.

Jag tycker att 308 är en snäll kaliber sett till rekyl och att den har den för mig bästa avvägningen mellan rekyl och prestanda.

Publicerat

Lånar tråden lite. Om invändning finns så skapar jag en ny tråd.

Söker en klass 1 bössa som är hyfsat lik en Sako P94S i vikt och balans. Tanken är att ha en 22:a och klass 1 med samma typ av kikare för övningskjutning. Någon som vet vilken Sako modell som är mest lik P94S? Den brukar ju anses "fullvuxen".

Något sånt här fast i typ 308win är nog sånär du kan komma?

http://www.torsbohandels.com/lager/vapen/76958?filter=172

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

storbocken aah okej men det är bra att veta att den är snäll i rekylen 308an ^^ mm... men då är bara frågan vars man kan få tag i en till sagt pris,,, har kikat i vapen affärn tvärsövergatan (vapencentrum) men dem har inga i 5-6000kr klassen :/

Publicerat

http://www.blocket.se/kronoberg/Heym_SR20L_Helstock_64127388.htm?ca=10&w=3

Har en dylik i vänster som jag egentligen skulle ha som instegsbössa åt grabben. Har nu gått mycket med den själv som hundförare då mina ordinarie vapen varit trasiga av olika skäl, otroligt lätt och smidig och väldigt skjutvänlig.

Heym är kvalitet, speciellt de äldre produktionerna och sen är de ju snygga. (tänk bort det fula haket)

Publicerat

Något sånt här fast i typ 308win är nog sånär du kan komma?

http://www.torsbohandels.com/lager/vapen/76958?filter=172

Mvh

Joacim

Hej o tack. Vad är en Sako Hunter Handy? Står så i annons? Sako forester kanske 308:an med kort låda heter?

Publicerat

Hej o tack. Vad är en Sako Hunter Handy? Står så i annons? Sako forester kanske 308:an med kort låda heter?

Det är en Sako Hunter. Handy var modellen med kortare pipa från fabrik. Fanns också en battue även på den tiden med en förhöjd siktesramp, liknande T3 battue. Även piplängden skiljer om jag minns rätt 52cm (Handy) 47cm (battue).

Har själv ägt en i 30-06 för några år sedan, helt klart en av de bössor som jag ångrar mest att jag sålt, tillsammans med min gamla R93:a med dubbla pipor och tre sikten :(

Mvh

Joacim

Publicerat

Du hittar flera Winchester 70 på blocket för runt 3000. En ny stock från Boyds kan du få i olika modeller och färger för 1500. Billigt och ok bössa.