Publicerat April 19, 200521 yr Jag tog ur bröstfiléerna på 2 st drakar förra veckan och nu ligger dom i frysen. På en utav filéerna är det lite rodnat på grund utav skottet. Är detta något att bry sig om? Och är det någon som har något gott men relativt enkelt recept för andbröst?
Publicerat April 20, 200521 yr Jag tog ur bröstfiléerna på 2 st drakar förra veckan och nu ligger dom i frysen. På en utav filéerna är det lite rodnat på grund utav skottet. Är detta något att bry sig om? Och är det någon som har något gott men relativt enkelt recept för andbröst? Så länge det ser fräsht ut och inte luktar konstigt så är det inget att bry sig om. fågelkött kan få en grönaktig kant vid skottområdet, detta skall man skära bort då det kan ge bismak. Återkommer med recept..
Publicerat April 21, 200521 yr Jag tog ur bröstfiléerna på 2 st drakar förra veckan och nu ligger dom i frysen. På en utav filéerna är det lite rodnat på grund utav skottet. Är detta något att bry sig om? Och är det någon som har något gott men relativt enkelt recept för andbröst? Så länge det ser fräsht ut och inte luktar konstigt så är det inget att bry sig om. fågelkött kan få en grönaktig kant vid skottområdet, detta skall man skära bort då det kan ge bismak. Återkommer med recept.. Tack Mats Nej den är inte direkt grön utan det är mer som en mörk rodnad. Man ser att muskeln utsatts för trauma lixom. Har för mig att det inte luktade annorlunda.
Publicerat Maj 3, 200521 yr Mats: Hur gick det med receptet ? :-* Glömde.. :- Här kommer iaf ett recept jag hittade på nätet för några år sedan, snabbt och smidigt åsså gott förstås, inte klassiskt recept på något sätt, men dom recepten är ofta så krångliga med en satans massa runtikring grejer... ---------------------------------------------------- Wokat gräsandsbröst 4 portioner 2 gräsandsbröst 1 pressad vitlöksklyfta 2 msk smör 2 msk farinsocker 1 dl japansk soja 400 g färska kantareller en halv purjolök 200 g äggnudlar Strimla brösten fint . Smält smör i en stekpanna, häll i sockret och rör om . Woka andbröstenoch vitlöken i smöret . Häll på sojan och låt det koka några minuter . Rensa svampen och skiva purjolöken och fräs den mjuk i smör . Koka nudlarna i hönsbuljong, låt dem rinna av och fräs dem strax före servering . Servera woken på nudlarna, toppa med den stekta svampen och löken, garnera gärna med lite färsk koriander .
Publicerat Maj 3, 200521 yr Superbt Mats Själva fileerna ska inte kryddas något före wokning va? Nä du kör direkt i pannan bara, du behöver inte köra nudlar om du inte vill, har även kört detta till potatisgratäng med superbt resultat... var försiktig med sojan bara kan bli väl fränt annars, smaka av många ggr....
Publicerat Maj 27, 200520 yr Det blev väldigt lyckat, bara så du vet VÄldigt mkt kött per portion kanske men det gjorde inte så mkt Vi åt 2 filéer var
Publicerat Maj 27, 200520 yr Det blev väldigt lyckat, bara så du vet VÄldigt mkt kött per portion kanske men det gjorde inte så mkt Vi åt 2 filéer var Kul... Mycke kött e gött
Publicerat Juli 10, 200520 yr Testade en grej som jag såg på Elmia härom dagen.. La andbrösten mellan två skärbrädor och slog på den övre och pressade på så sätt ihop bröstbiten till ca en cm tjocklek. Därefter grill olja och grill.. vart faktiskt riktigt gott! Käkade and och grillad rådjurs sadel med klyftpotatis o en sås på ädelost.. Klockrent! Mvh!
Publicerat Augusti 29, 200520 yr Andbröst filér. Salta och vitpeppra, stek i olja och smör några minuter på var sida. Stek kantareller i smör, salta & peppra efter smak, låt fräsa en stund, häll på grädde, lägg filéerna på kantarellerna och låt små puttra i 8-10min. Servera med råstekt potatis, kryddat med lite rosmarin, en liten skvätt balsamvinäger, salt &peppar samt lite paprika pulver. En klick rårörda lingon eller svartvinbärs gelé behövs som brytning. En glas Pata Negra passar fint till, eller ett mustigt öl.
Publicerat Februari 18, 201610 yr Jag gjorde en Bookmakertoast och bytte ut nötköttet mot andbröst, fantastiskt gott och enkelt! Uppskattades av de viltnoviser jag serverade.