Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finnspetsar!!!

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag länge funderat på att skaffa mig en finnspets för fågeljakt , och håller nu på att leta efter bra uppfödare som ska ha valpar!

Är det någon som har några förslag på uppfödare eller någon som vet om det är pågång någon parning?

mvh /anna

Publicerat

Hej Anna!

Kika på denna länk och använd länkarna till de olika lokalklubbarna så hitta du nog något intressant www.ssf-spetsar.nu/index.html

Lycka till mvh kolja

Publicerat

välj en så linjeavlad (inavlad) hund som möjligt, för det är de enda finnspetsar som duger till att jaga med. Allt annat är skit.

Så resonerar i alla fall väldigt många finnspetsägare med bra hundar. och så avlar väldigt många. Konstigt att i de flesta andra hundraser så försöker man hålla ned inaveln så mycket det bara går... Men var och en må vara salig i sin tro

Publicerat

Hej!

Det finns ett furum om enbart trädskällare Klistrar in en länk där kan du finna en del.

Grattulerar till ett utmärkt hund val lovar att du är fast om du får till en bra hund ;)

Mitt tips när du söker valp är att försöka hitta en tik som gett bra valpar i tidigare kullar och försöka tinga en valp där

http://www.skucku.se/forum/

Publicerat

Bomm, jag skulle nog inte rekomendera en inavlad finnspets, ett känt problem med inaveln bland finnspetsarna är ju epilepsin, bra att kolla upp detta  innan man köper en. Och är övertygad om att de "oinavlade" hundarna inte är skit. Och i vart fall så skulle jag personligen hellre ha en halvkass hund, än en bra men hund som med stor sannolikhet kan få epilepsi anfall mitt under turerna.

Min bror har en finnspets-valp, Mosku som blev 6 månader i lördags. Verkar väldigt lovande.

Publicerat

T.S det är det jag också tycker... 

Publicerat

aha, tolkade det fel. Tur nog, låter ju helt tokigt

Publicerat

Kontakta valpförmedlaren inom SSF för finskspets. Daniel Byqvist tel. 0278-23007

Han har kännedom om alla parningar som går genom avelsrådet.

Publicerat
  • Författare

tack! för bra tips...det hjälper nog till bra i valp sökandet!

jo..jag tänkte hur vanligt är det att finnspetsarna blir så där "skälliga"????

, jag känner några som har finnspetsar och en del är ju som tokiga och bara står och skäller dagarna i ända, men så finns det ju undantag.

Men vad man hör omkring sig är ju att folk säger att dom tycker att finnspetsarna är skälliga hundar å bara står och skäller, inte vet jag...hur är det?

mvh /anna

Publicerat

Hej Anna!

Finnspetsen har en väldigt låg skalltröskel och eldigt temperament.

Men om du lär hunden från de att den är valp att inte skälla så ska du se den inte gör det i onödan.

Har stött på en massa spetsar som skäller för ingenting, men sen har jag jagat med spetsar som enbart skäller när dem ser fågel.

Publicerat

Ja, när den är lite mindre så får man ha lite tålamod, man kan skaffa speciella halsband, som tar vibrationer från halsen och skickar en liten vattenstråle på nosen, funkar väldigt bra. När hunden ska vara ensam hemma osv. Vissa menar ju på att om hunden ska skälla i skogen så måste den skälla hemma också, men jag tror inte att det stämmer. Hunden ska ju kunna skilja på sin uppgift i skogen och i hemmet. Min farbrors finnspets skällde konstant när dom åkte bil tidigare, men sen fick han ett tips att skaffa bur och så täckte han över den med en filt, och hunden lugnade ner sig helt.

Bör inte bli något problem med skällandet, olika individer skäller olika mycket, men det går att styra.

MVH T.S

Publicerat

Vade jag hört så ska Norrbottenspetsen ha högre skalltröskel än finnspetsar.

Kanske nåt att fundera på!

Kanske inte lika lätta att få tag i men de blir ju ett gäng kullar av dem me/år.

Men sen tror jag mkt ligger i dressyren också!

Om man nu inte vill ha en skällig hund kanske man ska titta åt andra raser!

Som tex  BRETON  ;D :D ;D (smygreklam nu igen  ::) )

Publicerat

Norrbottenspets!

Har själv en hane på ca 8 månader och han är absolut inte "skällig"

Om han blir bra i skogen återstår att se men han älskar människor och andra hundar och har allmänt trevligt temperament tycker jag. Jag har ju läst om att man ska vara mjuk mot spetsarna som kan vara lite "sköra" men min är snarare väldigt envis och hård i psyket och det är väl enda nackdelen hittills. Fast om man kan kanalisera envisheten till rätt ändamål så blir det nog bra  8)

Jag tror nog att risken att du får en "skällhund" är mindre om du väljer en Nobs men det är nog viktigt att kolla upp föräldrarnas meriter och om du gör det så kan du nog utesluta vissa annonser om nobsvalpar.

Tex sådana som har avelsförbud, ingen nämnd ingen glömd  ::)