Publicerat Januari 13, 201610 yr Eftersom ljuddämpare inte gör bössan helt tyst utan endast flyttar den värsta smällen ifrån skytten och dessutom halverar rekylen , kan man då inte sälja dessa som rekyldämpare istället och slippa hålla på med licenser. Rolle P
Publicerat Januari 13, 201610 yr Vad menar du, den dämpar ju ljudet = ljuddämpare = licenspliktig! Rekylbroms = låter som Hin Håle och minskar rekylen = ej licenspliktig. ...att jag sedan inte förstår varför ljuddämpare över huvud taget skall vara licenspliktiga för är en annan fråga!
Publicerat Januari 13, 201610 yr Håller med dru... Men faktumet att myndigheterna till slut fatta att det inte bara bli ett fjuttig "pjoff" i bästa Hollywoodmanér av en studsare med ljuddämpare, va ju ett steg i rätt riktning. Innan skulle man ju även pajja hörsel INNAN du ens fick licens på en ljuddämpare. Vi få nog vara glad att möjligheten finns att alla får använda ljuddämpare även om dom är licensbelagda...
Publicerat Januari 15, 201610 yr Licensplikt på en plåtburk är bara trams. Måtte dom snart släppa ljuddämparna fria! På arbersplatserna är man ju jättemån om arbetsmiljön, ska dom inte införa licenskrav på stålhätta, hörselskydd och skyddsglasögon också??!
Publicerat Januari 15, 201610 yr Licensplikt på en plåtburk är bara trams. Måtte dom snart släppa ljuddämparna fria! På arbersplatserna är man ju jättemån om arbetsmiljön, ska dom inte införa licenskrav på stålhätta, hörselskydd och skyddsglasögon också??! Nja, att det bara är en plåtburk är knappast en motivering varken för eller mot. (Allt är väl en hög med atomer och en pistol kan jag printa på min egenbyggda 3d-skrivare). Däremot är den andra meningen desto viktigare. Ljudmiljön är otroligt viktig i alla andra sammanhang men här skiter man i hälsan. Lider själv av tinnitus, med största sannolikhet orsakad av jakten/skyttet, trots att jag varit väldigt noggrann med hörselskydd. (Något jag skulle fortsätta använda även om jag hade ljuddämpare på alla mina bössor)
Publicerat Januari 15, 201610 yr Detta är en populär post. Om vi nödvändigtvis måste ha licens på ljuddämpare borde licensen godkännas över disk: En ljuddämpare är lika mycket vapendel som en gummistövel är en kroppsdel
Publicerat Januari 23, 201610 yr Lånar tråden, om de är okej. Om jag nu skulle köpa en ljuddämpare till min 6,5x55 skulle jag då kunna använda den till en 222? Eller kommer de vara meningslöst? Eller kommer dämparen funka bra och göra "sitt jobb" på 222 också?
Publicerat Januari 23, 201610 yr Det funkar alldeles utmärkt. Det är marginell skillnad Annars kan du köpa en med lös front och byta fronten till .222an om du vill ha (ännu)bättre dämpning
Publicerat Januari 23, 201610 yr Riktigt skitnödigt att behöva ha licenser på ljuddämpare. Ungefär som man skulle ha extra körkort för att få ha ha katalysator på bilen...
Publicerat Januari 23, 201610 yr Det funkar alldeles utmärkt. Det är marginell skillnad Annars kan du köpa en med lös front och byta fronten till .222an om du vill ha (ännu)bättre dämpning Vilka märken gör med lösa fronter?
Publicerat Januari 23, 201610 yr Stalon, VMAC, Atec, Hausken, RCC... you name it Det är bakdelen som sitter på bössan och har ett serienummer som är licensbelagd. Du får ha så många fronter du vill
Publicerat Januari 23, 201610 yr Annars kör du bara med samma dämpare utan annan front. Marginell skillnad som redan påpekats. Så slipper ni klabbet med olika fronter o att ta fel o allt dedär. Bättre lite för stort hål än lite för litet vid fel tillfälle!
Publicerat Januari 23, 201610 yr Vilken ljuddämpare rekommenderar ni? Är ute efter en lätt och smidig, som inte bygger så mycket framåt, och såklart dämpar så mycket som möjligt
Publicerat Januari 23, 201610 yr Dina önskemål talar emot varandra där. Kort = sämre dämpning. Men visst finns de kompromisser av allt. Rcc smidigare modeller. Aimzonic cyclone compact eller bara compact. Samt många fler. Säljs en aimzonic compact på grannkanalen för 1800kr.
Publicerat Januari 23, 201610 yr Dina önskemål talar emot varandra där. Kort = sämre dämpning. Men visst finns de kompromisser av allt. Rcc smidigare modeller. Aimzonic cyclone compact eller bara compact. Samt många fler. Säljs en aimzonic compact på grannkanalen för 1800kr. Ja förstår att de inte går att få allt, men ett mellanting på allt borde ju funka, Men den som jag har hört mest om är stalons nya w110 eller den heter? Eller finns de någon annan som dämpar bättre utan att bli större än så?
Publicerat Januari 23, 201610 yr Aldrig testat den. Haft stalon 1ggr och det räckte för mig.. Så där har jag tyvärr inte mkt info o komma med, kan ju hoppas den är bättre ån föregångaren iaf
Publicerat Januari 23, 201610 yr Allt utom V-mac det är en skitdämpare. andra som pajat för mig på kort tid. Det har gått hål i sidan på den jag har nu och den andra dog på samma sätt. Den första byttes utan diskussion men jag har inte orkat bry mig om den andra. ska lämna in den på skrotning och köpa något som fungerar till 358norma mag för att göra den bössan lite snällare.
Publicerat Januari 23, 201610 yr Jag trodde aldrig jag skulle köpa ljuddämpare men har lagt en beställning på en Hausken JD224 nu efter en massa velande. Tänkte först gått på Hauskens mindre modeller men bestämde till sist att jag ville ha lite mer ljuddämpning om jag nu ändå skulle skita ner mig (viktskillnaden blev inte så stor). Mitt nagelfarande av tekniska data ledde mig till Hausken som bland de som ger mest dämpning/vikt. Dock så kostar det ju en slant också... Får se vad jag tycker om mitt val när licensen väl dimper ner.
Publicerat Januari 27, 201610 yr Kortast möjliga med mest dämpning är Hausken JD151 förlänger 7cm(men det är ju lätt att konstatera detta då det inte finns andra som är så korta ) Andra bra alternativ är Hausken JD184 förlänger 10cm (lätt,270g) AimZonic Triton 42 förlänger 11cm (extremt hållbar) Jaki Classic i förlänger 10cm (mest dämpning per krona) Jaki Semi Classic förlänger 12cm (effektiv) Stalin W110 förlänger 11cm ( mycket effektiv) RCC carbon 44compact förlänger 10cm ( snygg, ger inga klangljud)