Publicerat November 20, 200619 yr Tänkte nu om någon skulle kunna göra en liten kortfattat redogörelse om kalibrarna som är 8x57? Det finns ju flera st som js, jrs osv? Vad har dessa olika modeller för egenskaper och är effekten den samma i alla? Gärna lite historik också. I fråga om framtida älgbössa så har många föreslagit 8x57 så tänkte höra lite närmare om denne. MVH T.S
Publicerat November 20, 200619 yr Farsgubben har en bössa i den kalibern (JS). Han köpte en 1640 på femtiotalet och har jagat älg men den i över femtio år nu. Det är en mkt bra älgkaliber upp till 150 m. Inte lika kraftig som 9,3 men behagligare att skjuta med. Kulorna är inte lika kvistkänsliga som .308 winch och .30-06 vilket är bra., kulbanan kanske inte är lika rak men det har ingen betydelse för jakt på klövvilt.
Publicerat November 20, 200619 yr Lite nytig läsning fast att den e på danska ;D ;D ;D http://www.mauser98.dk/index.htm
Publicerat November 20, 200619 yr Synd att danska inte är min starka sida Men vad är de för skilldnad på dom olika typerna js, jrs osv?
Publicerat November 20, 200619 yr okey, nu klarnade det iaf lite. Stämmer det att JS och IS är samma patron? Och isåfall så gäller väl samma sak för jsr och isr?
Publicerat November 20, 200619 yr Japp IS e samma som JS om jag inte mins fel så betyder IS Infantri Spitz fram tagen 1905 ;D ;D
Publicerat November 22, 200619 yr Japp, 8X57J (egentligen en feltranskribrering av tyskans I för "Infanterie" med frakturskrift) kom 1888 till det sk. Kommissionsgeväret som var en blandning av Mannlicher och Mauser. Bössan sköt bra men hade vissa svaga punkter, tex att magasinbotten kunde ta in skit då laddramen spottades ut undertill då de fem patronerna avfyrats. Kulan var av ogivaltyp och en spetskula skulle ha bättre ballistiska egenskaper. (Det gällde ju att ligga före ärkefienden Frankrike) Därför kom 8X57 JS (eller eg. Infanterie Spitzgeschoss) som var aningen grövre i diametern och laddad till högre utgångsfart. Därför skall man ALDRIG avfyra en JS-patron i ett J-vapen då risken för haveri inte alls är att underskatta. Tvärtom går däremot bra, det har jag gjort själv. JS-patronen var redan från början avsedd för Mauser 98 och inte Kommissionsgeväret M/88, en del av de sistnämnda borrades dock om. M/88 i originalutförande kvarstod dock i tjänst för prickskyttar och andralinjens infanteri under 1:a VK. Efter Versailles-fördraget infördes begränsningar för 8X57JS för civilister i Tyskland varför många vapen i nämnda kaliber i civil ägo borrades om till 8X60. 8X57J verkar dock inte ha varit behäftad med dylika restriktioner.
Publicerat November 22, 200619 yr Förtydling till ovanstående, 8*57I har en diameter på .318 8*57IS har en diameter på .323 och 8*57IRS har också .323 vilket är standarddiametern för s.k. 8 mm kalibrar såsom 8mm rem mag. Samtliga dessa är vad jag förstått väldigt lika i prestanda då det i grunder är samma hylsa, bara toppen och botten som skiljer.