Publicerat Januari 15, 201610 yr Min hund driver med dålig skallgivning. Kommer hon för långt bak skäller hon inte med när hon kommer ifatt kommer skallet igen. Jag har fått för mig att det gör att drevdjuren inte buktar då dom inte har koll på hunden. Skulle en pingla i halsbandet kunna få djuren att bukta bättre då de hör var hunden är hela tiden?
Publicerat Januari 15, 201610 yr risken är att hunden blir trött av pinglan. den kommer bli väldigt störd av ljudet och förmodligen bli mycket tröttare än vanligt
Publicerat Januari 15, 201610 yr Vad är det för hund, håller med ovanstående ich tycker inte att det är en bra ide. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Januari 15, 201610 yr Förvisso en stöthundsras men ändå med ett drivande beteende... Hade pingla på en springer spaniel som tokvägrade att skälla men utrustade den med en såndär förträfflig ( ) "vargpingla" som länsstyrelsen trodde skulle skrämma bort vargar. Sannolikt den enda nytta denna pingla gjorde var att förvarna passkyttarna om "drevets" ankomst och avsluten blev mycket bättre för hunden varje gång den hade djur på benen. Man hörde tydligt skillnaden mellan sök och "drev", vid drev gick pinglan på steroider men jag upptäckte aldrig att den på något vi störde eller generade hunden det allra minsta.
Publicerat Januari 15, 201610 yr Testa kan mycket väl fungera! Finns ju ingen riktig nackdel vad jag kan förstå! En i mitt jaktlag har en basset fov nånting som gjorde likadant! Det funkade! Och Nu behöver han knappt använda pinglan längre. Då han blivit tätare i skallet!
Publicerat Januari 18, 201610 yr Författare Rasen är inte den på bilden utan en ADB som är två år. Får se hur jag gör.
Publicerat Januari 18, 201610 yr Har själv tänk tanken till en drever med dålig skallgivning. Det är en mycket billig åtgärd att pröva då man har en hund med dålig skallgivning. Om man genom pinglan får lugnare drev på främst rådjur så har hunden en chans att komma i gång.