Publicerat Januari 16, 201610 yr Som bekant för många av er kommer jag från (rejält) mycket varmare breddgrader. Bott här länge och klarar av det mesta i frysboxväderväg trots min genuppsättning som helst vill ha +25 och över [emoji4]. Känner dock att jag saknar lite rutin/praktisk erfarenhet vad gäller kylan och hunden varför jag slänger upp en tråd här. Min bayrare (som fö är en fryslort utan dess like) är drygt 1.5 år och nu för första gången är vädret sådant att hon kan komma behöva gå spår i sträng kyla. Ni som kan - var går gränsen? När åker tasskydd på eftersom man aldrig vet hur länge ett spår kommer hålla på? Vilka tasskydd använder ni? Vilka funkar inte? Hur mycket pälsar ni på dem? En spårare jobbar ju förhållandevis långsamt så bör rimligtvis behöva det? Tar man av ev värmeplagg från hunden då om man släpper på skadat vilt? Om man bortse från skare och annat, när väljer ni bort att släppa på ett skadat djur enbart pga kylan? Hur och när släpper ni en avfångningshund om det är rejält snödjup? Man får ju hoppas då att handspårning räcker, men det är långt ifrån säkert. Finns det någon nedre gräns där man riskerar sabba luftvägar och grejer när hon jobbar intensivt med nosen i kylan? Ja, ös på med era praktiska tips, erfarenhet och varningstecken att se upp för nar man jobbar med hundar i ordentliga minusgrader! Det vore verkligen uppskattat [emoji4]
Publicerat Januari 16, 201610 yr Detta är en populär post. För mej går den absoluta gränsen för hundsläpp vid -15, men börjar redan tveka vid -10. Under spårning kan det ju inte vara fel med ett väl sittande hundtäcke, bara det inte hindrar hunden och fastnar i. Väl sittande tass skydd endast vid skare, men hunden bör vara van vid dem. De går rätt så roligt med dem som ovana . Vid djup snö skulle jag vara försiktig med just gris, då det hindrar hunden från att komma undan vid mot attack. Men som med hundar så får man nog bedöma efter vilken hund man har i linan. En del är så heta att de inte visar något tecken på att det är för kallt. Och några vägrar att gå ut om det är -10.
Publicerat Januari 16, 201610 yr Jag har släppt vid tio-tolv men tvekar som andra vid tio. När vädret är kallt nog har hon skyddsvästen. Men hon har aldrig visat tecken till att frysa under jakt. Husse kanske överbeskyddar Tillägg Det är ju en drivande hund och hon har ju västen på sig vid 8-10 plusgrader. Är din hund måttligt påpälsad behöver du nog inte oroa dig att det blir för varmt.
Publicerat Januari 16, 201610 yr Värmetäcke åker på redan när jag sätter in han i buren hemma och tas av och på mellan såtar och hemfärd. Tuskproof på under jakt/spårning. Skickat från min D6603 via Tapatalk
Publicerat Januari 18, 201610 yr Som bekant för många av er kommer jag från (rejält) mycket varmare breddgrader. Bott här länge och klarar av det mesta i frysboxväderväg trots min genuppsättning som helst vill ha +25 och över [emoji4]. Känner dock att jag saknar lite rutin/praktisk erfarenhet vad gäller kylan och hunden varför jag slänger upp en tråd här. Min bayrare (som fö är en fryslort utan dess like) är drygt 1.5 år och nu för första gången är vädret sådant att hon kan komma behöva gå spår i sträng kyla. Ni som kan - var går gränsen? När åker tasskydd på eftersom man aldrig vet hur länge ett spår kommer hålla på? Vilka tasskydd använder ni? Vilka funkar inte? Hur mycket pälsar ni på dem? En spårare jobbar ju förhållandevis långsamt så bör rimligtvis behöva det? Tar man av ev värmeplagg från hunden då om man släpper på skadat vilt? Om man bortse från skare och annat, när väljer ni bort att släppa på ett skadat djur enbart pga kylan? Hur och när släpper ni en avfångningshund om det är rejält snödjup? Man får ju hoppas då att handspårning räcker, men det är långt ifrån säkert. Finns det någon nedre gräns där man riskerar sabba luftvägar och grejer när hon jobbar intensivt med nosen i kylan? Ja, ös på med era praktiska tips, erfarenhet och varningstecken att se upp för nar man jobbar med hundar i ordentliga minusgrader! Det vore verkligen uppskattat [emoji4] På jakt så går min gräns runt -10 men jag kikar en del på hur hunden jobbar och verkar må, vi har kört i -18 någon vända men som regel vill han inte ens jobba om det är under -10. Tasskydd på så fort det är skare, jag har använt paws eller strumpor och kirurgtejp, inget funkar särkilt bra utan verkar som allt går sönder eller ramlar av. Jag kör på värmetäcke då han är i bilen men tar av det då han ska ut, har förvisso skyddsväst på hunden då jag både varg och vildsvin i trakten men ska man ha något på hunden så skall det sitta tajt vilket dom flesta värmetäcken inte gör så jag tror värmetäcke gör mer skada än nytta. Om du kör med värmetäcke så ta av innan släpp, så lite skit som möjligt som kan fastna är rätt bra då hundarna jobbar lös. På skadat vilt väljer jag aldrig bort att släppa pga kyla eller skare, vi jobbar i alla väder. Är det djup snö brukar jag släppa tidigare än om det är barmark oavsett om det är avfångningshund eller ställande, snödjupet gör ju att jag inte kommer fram tillräckligt fort för att kunna gå ikapp djuret så bara jag vet att vi är på rätt djur så släpper jag vid djup snö eller i tät terräng. Ang när luftvägar kan ta stryk så tror jag inte spårning är någon fara med dom temperaturer vi talar om i Sverige, vid släpp och annat hårt arbete så brukar det sägas att riskerna finns vid -10 att skada luftvägar. Sålänge hunden inte verkar ha jobbigt att andas eller arbetar avsevärt sämre än vanligt så brukar jag tycka att det är lugnt om det sedan är rätt vet jag dock inte men änsålänge har alla hundar jag arbetat med klarat sig.
Publicerat Januari 18, 201610 yr Författare Hon spårade ett par gången i helgen i -15 resp -18. Arbetsviljan är där trots kylan - vilket man inte kan säga om kissrundan när det är minus ute, haha! Tossorna var värdelösa efter ett tag, så jag får titta på andra varianter som sitter åt. Tror ändå att hon behöver värmen - får fundera lite kring det där med hur vi håller henne varm utan att ha insnärjningsrisk. Tack för svaren!
Publicerat Januari 18, 201610 yr -10 C är gränsen för släpp. Både djur och hundar tar stryk. Har skaffat Tasskydd för slädhundar. Ska prova dem på jakt i helgen. Men har provat dem på promenad då hon var lös, och de var fullfart! Var fundersam över greppet? Men verkade ok. Täcke på vid kyla, och protector väst vid arbete. Protector valdes pga flyt förmågan då de är mycket vatten runt. Alla 3 är omsydda då dem har passform som ett stuprör. Släpper vid kontakt. Om man Handspårar dit eller om hunden spårar spelar ingen roll. När man tar skada i kylan vet jag inte?