Publicerat Januari 17, 201610 yr Hej! Om ni köper ett vapen av en privatperson till utsatt pris där varken handpenning eller betalning tas upp. Ni ansöker om licens men efter 3.5 veckor hör säljaren av sig och undrar om jag kan sätta in full betalning för vapnet i samband med att man inväntar licensen. Min spontana hållning är en handpenning vid försäljning men prutar jag inte så skulle jag aldrig erlägga full betalning för ett vapen om inte särskilda skäl föreligger och absolut inte 3.5 veckor i efterhand utan rimlig förklaring samtidigt som polisen handlägger ärendet.
Publicerat Januari 17, 201610 yr Varför inte? Du avser väl att fullfölja köpet? Jag kan notera att då inget är avtalat har du förvisso rätt att både vägra betala i förskott och övrigt som inte är avtalat, frågan är dock vad som gör att man inte vill betala? Är det frågan om bristande tilltro kanske man skall ta det med säljaren och förklara det. Jag kan nog känna för en säljare som insett att det riskerar att ta 6-10 månader att tillstånd meddelas och pengar betalas, man kanske vill få loss medel att köpa ny/annan pang för. Man skall nog vara försiktig att döma eller dra förhastade slutsatser om bakomliggande motiv. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Januari 17, 201610 yr Ja det är också en vinkel och ett befogat synsätt. Jag påstår inte att de jag har framfört är mer rätt. I övrigt påminner jag om vad jag skrev ovan. C Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Januari 17, 201610 yr Författare Ni har rätt båda två. Det är då fan vad samhällsutvecklingen sätter spår i ens syn på andra människor. Har inta problem att betala direkt till forumister men jag har tidigare alltid kört med handpenning om jag köpt en osedd bössa på distans. Annat har det varit om jag på plats synat bössan eller säljaren. Vi kom överens om en handpenning.
Publicerat Januari 18, 201610 yr Du får väl ringa o prata med säljaren? Jag kan tycka det är skäligt med 10-25% handpenning som tillfaller säljaren om licens inte beviljas. Jag kan mycket väl tänka mig att säljaren hittat en ny bössa/bil/leksak etc och vill ha pengar till den.
Publicerat Januari 18, 201610 yr Författare Du får väl ringa o prata med säljaren? Jag kan tycka det är skäligt med 10-25% handpenning som tillfaller säljaren om licens inte beviljas. Jag kan mycket väl tänka mig att säljaren hittat en ny bössa/bil/leksak etc och vill ha pengar till den. Har gjort detta och vi har kommit överens om en handpenning. Har själv sålt bössor och har det varit för att tex få loss pengar till något viktigt så har jag uppgivit i annonsen att full betalning sker vid ansökan eller innan licensen blur kvar. Allt löst nu!
Publicerat Januari 18, 201610 yr Här är en tråd som diskuterar möjligheterna att eliminera dylika missförstånd som du råkade ut för: http://www.jaktsidan.se/ipb/index.php?/topic/52341-Kontrakt-mellan-privatpersoner-vid-k%C3%B6p-av-vapen Skickat från min iPhone med Tapatalk