Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Några frågor ang rävåtel!

Featured Replies

Publicerat

Ska börja vaka räv hade jag tänkt. Men har endel frågor som jag skulle vela ha besvarade.

Jag har aldrig vakat räv förut.

Vakkojan?!

* Vad rekomenderas, ska kojjan ligga på marken eller vara en bit upp från marken?

* Ska kunna vaka räv året om och vill inte behöva frysa när jag sitter i kojjan så jag har gjort mig en liten spis som jag ska använda i kojjan. Är räven känslig för röken som kommer ur skorstenen?

* Vad kan ni annars rekomendera för värmekälla i kojan?

Åteln?!

* Hur långt ifrån vakkojan bör man sätta åteln?

* När man åtlar, gräver man ner nånting eller slänger man det bara på marken?

* Vad rekomenderas att sätta i åteln? Slakträns, fiskräns?

Har ni bilder på eran vakkoja så posta gärna en bild på den!

Mvh//Jonas

Publicerat

Tjena Kongratul.

Kojan bör vara uppbyggd några meter. Helst 2-3 meter. Jag har mina vakplatser inbyggda på höskullar och det är det bästa om man har den möjligheten. Desto närmare bebyggelse vakplatsen befinner sig desto lättare lurar du räven. Det finns en gyllene regel som gäller vid vakskytte på räv, räven skall komma till dig och inte tvärtom. Sitter man i ett hus eller i en ladugård sker det på dina villkor, dvs du kommer mycket lättare till skott än om vakkojan befinner sig uppe på skogen där både oljud och människovittring är något som är onaturligt nattetid. Oljud som är fullt tillåtna i en ladugård eller liknande kan bli helt avskräckande för räven i den djupt sovande skogsbyn om natten.

Att elda är inget jag rekommenderar. Jag *sitter kallt* på mina platser men däremot har jag sovsäck att sitta i på alla vakplatserna utom en där jag har ett litet el-element inkopplat. Räven har full koll på om du eldar och det brukat aldrig bli riktigt tyst heller. Att sitta i en sovsäck är mycket behagligt och klär man sig rätt under är det inga problem att sitta i 15 minusgrader.

Mina åtlar ligger på ca 50 meters håll då jag använder kula. Ett lämpligt hagelhåll är väl ca 20 meter men då gäller det att du vakar ifrån ett hus eller på en skulle med djur under dig, annars kommer det att vara knepigt att få räven i hagelhåll då minsta knäpp gör *mickel* vaksam.

Jag brukar om orken finns gräva ned diverse slaktrens men jag sätter oxå fast tex trafikdödade rådjur i marken som grundåtel och då med en avsågad stängselstör genom bogen. Använd helst inte ett järnspett då räven skyggar för järn/stål. Det stora köttstycket skall vara stort och fastgjort och det lilla verkligen litet är en enkel regel.

Sedan underhåller jag åteln med jämna mellanrum med utslängda småhackade köttbitar som ingen räv kan motstå.

Vakkojan bygger jag av reglar och spånskiva, sedan klär jag den med heltäckningsmatta och filtar för isolering och ljuddämpning.

Här är några bilder från 2 av mina vakplatser. Den ena platsen befinner sig 300 meter bakom en gård och är den svåraste av platserna. Där måste jag vara ute i god tid, senast 18.00 bör jag vara på plats om jag skall ha chans att skjuta för där kommer räven tidigare då det är lugnt och stilla jämfört med nere mot samhället där inte lugnet lägger sig förräns kanske runt 22.00 tiden.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren!

Du skrev att ju närmare bebygelse man har vakplattsen destå lättare lurar man räven. Är det då att föredra att placera åteln brevid en soptipp?