Publicerat Januari 19, 201610 yr Så efter några år ståendes i skåpet har jag bestämt mig! Min gamla 1640 i kaliber 270win ska sparkas igång igen och användas till toppfågeljakt och rävjakt! Ett begagnat meopta meopro 4-12x50 har monterats och lite lullull, blir nog lite vit tejp sen oxå Inskjutningen påbörjades igår men fick avbrytas. Det vara bara -18 när jag gick ut och efter tre serier fick jag ge upp. Termometern hade sjunkit til -26 så inte konstigt det sved om kinderna, inskjutningen blir en annan dag med varmare väder
Publicerat Januari 19, 201610 yr skall du vaka räv med den? En ljuddämparen är guld värd i såfall, minimal rekyl och mindre oväsen när man trycker av är 2 fördelar. Men det bästa är att man slipper bli bländad av mynnings flamman om man skjuter när det är mörkt. tex vakjakt. så man ser skottreaktion och kan skjuta ev. uppföljningskott eller göra en dubble om man har lite tur. toppjakt har jag väldigt begränsad erfarenhet men kan tänka mig att man får större chans till ett andra skott om man skulle bomma första, då fåglen borde få svårare att förstå faran när det inte smäller så jävligt men detta är bara en teori förövrigt så tycker jag 1640 är ganska trevliga och smidiga bössor i dom lite snällare kalibrarna. Men ingen höjdare i de kraftigare då stocken är stocken är konstruerad för att göra axeln blåslagen
Publicerat Januari 19, 201610 yr Författare Jag vill inte ha en massa extravikt på bössan. Men vi får se den dagen jag känner att jag behöver en dämpare så blir det väl en, men än så länge e jag olyckligt ovetandes om hur fantastiskt det blir med en dämpare
Publicerat Januari 19, 201610 yr Du hör träffen med, efter några jaktskott så kan du nästan ana träffen av ljudet. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Januari 27, 201610 yr Författare Sådärja då var den äntligen inskjuten och klar! Dock blev jag attackerad av kronografen och blev tvungen att skadskjuta den. Skulle prova mina gamla aframe och se vad farten låg på 867 m/sek Träffbilden kan man ju inte klaga på det är normas fmj köpesskott så det får väl duga. Nu är det bara vänta på tupparna och räven
Publicerat Januari 27, 201610 yr När man skjutit sönder kronografen vet man att allt är i sin ordning.... Sköt sönder min senast i söndags....