Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpt nytt vapen, skadat vid leverans. Vad göra?

Featured Replies

Publicerat
Skulle i dag, glad i hågen, hämta mitt första sprillans nya vapen. En hagelbock för runt 16 000 kr. 

När jag kom dit så sade personalen direkt att en bit av tån hade ramlat av för den tappades i golvet. Biten som ramlade av är ungefär kvadratisk med kanske 8mm sidor. Biten är hittad och ska limmas dit av vapensmed.

Givetvis är detta tråkigt och misstag kan alla göra, men nu är bössan inte värde de 16 000 kr längre. Inte för mig iaf. Affären i fråga är en mindre lokal affär, har bra omdöme av sina kunder både lokalt och på internet, och har bra service. Jag vill alltså inte kasta skugga över dem och nämner inte heller affärens namn.

Jag har än inte betalat något, för jag måste se resultatet först innan några pengar byter ägare.

Ägarens förslag var att dra av 1000 kr på priset om allt ser bra ut. När vi lade dit biten, ser det faktiskt ut att kunna se bra ut. Men lite kommer man alltid att se.

Så vad är era åsikter om detta? Är 1000 kr rimligt? Ska jag helt häva köpet? 

Publicerat
  • Författare

1000 kr i avdrag var rätt mycket, till din fördel, jag har med glädje bett om att få ta ut den rabatten i ammunition och varit strålande glad hela vägen hem. /Christian

Är risken större att detta händer igen på samma ställe i framtiden? Dvs om jag råkar stöta till tån på samma ställe, är det större risk att det går sönder där då? Bössas är ett redskap som ska användas, så stryk lär det få. Det kosmetiska är en sak, det rent praktiska en annan. 

Publicerat

Är det ett riktigt lim blir går trött sönder före limmet.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Publicerat

Träet ska det vara, inte trött..

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Publicerat

Stockträ är som trä betraktat relativt mjukt, en bra limfog tål mycket mer, du behöver inte vara rädd för att en bra reparation försvagar stocken.

Publicerat

Jag hade tagit erbjudandet, alt det som Christian sa

Min fru tappa min smattra i en sten med ett fult jävla märke i pipan, inte fan fick jag några 1000 spänn

Fick inte ens ligga :-/

/ P

Publicerat
  • Författare

Jag hade tagit erbjudandet, alt det som Christian sa

Min fru tappa min smattra i en sten med ett fult jävla märke i pipan, inte fan fick jag några 1000 spänn

Fick inte ens ligga :-/

/ P

Hahahahaha  :)

Ställde samma fråga på grannforat (http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=212971) där jag fått väldigt varierande svar. Jag snackar med handlaren innan helgen så får vi se. Är mer en ekonomisk fråga än en princip att "nytt är nytt". Affären ska kännas bra för mig helt enkelt.

Publicerat

Jag tycker inte att 1000 är särskilt stort avdrag när man köper en sprillans ny produkt för 16000:-. Det är ett avdrag på 1/16 eller drygt 6%. Jag hade velat ha betydligt mer i avdrag när det gäller att jag köper något nytt. 10% allra minst, kanske ännu mer. Det spelar mig ingen direkt roll att lagningen blir bra och att den kommer hålla i framtiden, det är liksom grundförutsättningen för att ens ta emot varan. Men det är som sagt en smaksak vad man tycker själv - det viktigaste är ju att DU blir nöjd då det är du som ska använda grejerna. För mig är jaktvapen mycket känsla så jag hade värderat skadan utifrån hur den skadar min känsla för bössan, köper en ny bössa men får en lagad...

Publicerat

Det kommer troligen inte ens att synas att den är skadad efter limningen.

Låt affären limma tillbaka och kolla sen.

1000 spänn är mycket om inget syns.

Ta då pengarna och spring.

Är du inte nöjd ändå kan du kanske kräva mer. Men efter ett par gånger i skogen kan det finnas fler märken som är av värre slag.

Men alla tänker ju inte som mig. Är du inte nöjd med kompensationen så säg det till dem.

Publicerat

Om lagningen är snyggt gjort är en tusenlapp en rimlig kompensation. Du får snart fler hack i den.

Det är alltid den första bucklan i en ny bil som "gör mest ont"...

Nu är det bara att jaga på- för det är redan klart... LOL

Publicerat

Följt tråden i grannkanalen och det är uppenbart, i varje fall för mig, att det är fler som jagar, brukar och sliter på sina grejer här än där, en del talar redan om beg värden på pangen, som ett skäl att kräva mer ersättning/häva köpet, 

i dagens klimat angående vapen så gäller det att ha fullt i skåpet och gärna lite extra på gång, så jag förstår inte detta med att inte fullfölja ett köp.

/Christian 

Publicerat

Den stora frågan är ju om hur stor värdeminskning dera lilla tabbe har om du tar din nya bössa o tar den till en helt omedveten handlare för värdering i dagsläget.

Publicerat

Det relevanta är värdeminskningen. Dvs vad betalar marknaden för den bössa kontra en ny utan skada.