Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benstöd ...

Featured Replies

Publicerat

Någon som har provat jaga med benstöd på gevärspipan ?

Det känns som att det skulle kunna vara en bra-att-ha-grej, speciellt vid vårjakt på ripor längs fjällbranterna ...

Kanske kan användas vid toppfågeljakt också, om inte stödet sjunker ner i snön.

Att kunna stödja upp pipan lite extra borde väl vara positivt ?

Förutsatt att stödet inte är någon tung och otymplig klump längst ut på pipan ...

Stödet kanske rentutav kan användas vid inskjutning, om man inte använder ett speciellt stöd för detta ...

Publicerat
Någon som har provat jaga med benstöd på gevärspipan ?

Det känns som att det skulle kunna vara en bra-att-ha-grej, speciellt vid vårjakt på ripor längs fjällbranterna ...

Kanske kan användas vid toppfågeljakt också, om inte stödet sjunker ner i snön.

Förutsatt att stödet inte är någon tung och otymplig klump längst ut på pipan ...

Stödet kanske rentutav kan användas vid inskjutning, om man inte använder ett speciellt stöd för detta ...

Jepp, har dock bara ett hemmagjort och det funkar kalas, väger noll. Ett tvåbent stöd tycker jag hjälper en jäkligt mycket :)

Du skall dock försöka att undvika att belasta/stödja mot pipan ;)

Publicerat

Nej Nej Nej, och åter Nej.

Det räcker med att du lägger pipan på en gren eller liknande för att ändra träffläget, alla stöd skall sitta på stocken och ingen annanstans, lika är när du tar naturliga stöd ute i skogen, alldrig stödja pipan under några omständigheter.

Det stöd jag har monterat på min 222 är ett Harris 25c, dom finns att få i en mängd modeller och utföranden och kostar mellan ca 1500 - 2500:-

Publicerat

Jag har ett Harris benstöd som jag använder.

Bössan blir lite tyngre men det är suveränt när du ska komma till skott.

Tyvärr görs inte alla längderna på Harris stöden med tilt funktion, nå´t som jag önskat.

Harris stödet monteras i rembygelfästet och påverkar således inte pipans träffläge.

beretta091905.jpg

Publicerat

Jaha... då var det färdigt igen... måste ha känslan slog in med full kraft. ;D ;)

Jag har ett Harris benstöd som jag använder.

Bössan blir lite tyngre men det är suveränt när du ska komma till skott.

Tyvärr görs inte alla längderna på Harris stöden med tilt funktion, nå´t som jag önskat.

Harris stödet monteras i rembygelfästet och påverkar således inte pipans träffläge.

beretta091905.jpg

Publicerat

Såhär kan det se ut efter en pyrsh jakt med benstöd...

Klart du ska haaaa.... ;D

beretta091336.jpg

Publicerat

Ett benstöd är kanonbra att ha när hållen blir dryga. Det viktigaste är ändå att kunna skjuta så säkra jaktskott som möjligt, vilket ett benstöd hjälper till med!

Publicerat
Jaha... då var det färdigt igen... måste ha känslan slog in med full kraft. ;D ;)

Va.... har du inget benstöd  ;D ;D ;D

Publicerat

Mika, hur skall ditt benstöd se ut på dom håll du skjuter räv på? (400m paniksprång)  :D

Publicerat

Jasså kvinnan Roger från Ersnäs har hittat hit...

Var ändå GARANTERAT närmare än dina skott från 350 meter  ;D ;D ;D ;

• 5 weeks later...
Publicerat

Mika, benstöd till toppfågel jakt funkar om du använder skidan under stödet, men det blir bara en extra grej att bära på, plus att du måste ta med skidan fram på skottplatsen.. krångligt många ggr på tjäderjakt att börja vifta med skidan, bättre då med ryggsäcken.Funkar nog bra ute på skärgårdsisarna när man jagar orre runt öarna....Där skotthållena kan bli lite dryga..

• 2 weeks later...
Publicerat

Såg nått intresant på NOLIA i sommras ett benstöd som nästan var som integrerat i stocken,kunde höjdregleras och var gjort i nån typ av komposit.Vet nån nått mer om detta?Jag är väldigt nyfiken på detta stöd..

Publicerat
Såg nått intresant på NOLIA i sommras ett benstöd som nästan var som integrerat i stocken,kunde höjdregleras och var gjort i nån typ av komposit.Vet nån nått mer om detta?Jag är väldigt nyfiken på detta stöd..

Är det kanske detta du tänker på :);)

http://www.vildsvin.se/z.htm

Publicerat

Har någon testat detta, eller hört något om det?

Publicerat

Ja det var precis det jag tänkte på,ser ganska vettigt ut.Undrar som Hallen.

Publicerat

Jag har ingen erfarenhet om stödet, visst ser det vettigt ut men jag är lite skeptisk till två saker och det ena är att det inte är nått som stödjer i sidled. Det andra är hur det är att bära bössan på ryggen med den klumpen, om den trycker in i ryggen på ett styggt sätt :-

Jag använder själv hemmagjorda stöd som funkar hur bra som helst, ett trebent för liggande och ett tvåbent för sittande skytte. Lätta och bekväma att ha med sig, väger 40 respektive 60 gram! :D

• 3 months later...
Publicerat

någon som provat på Versa-Pod? Verkar vara en klart intressant stöd. Vidae, någon som vet om de går att köpa i Sverige? Messa mig om det inte får läggas ut länkar till leverantörer på forumet...

BAW

Publicerat

Ett väldigt billigt och enkelt sätt kan vara att ha ett kraftigt gummiband i fickan.

När du kommer fram till jaktmarken hugger du till två käppar med kniven.

Rensar bort alla kvistar.

Håll ihop käpparna, lägg gummibandet runt käpparna några varv.

Om du nu viker ut "benen" så har du gjort ett vapenstöd.

Du kan själv välja hur långa käppar du vill ha.

När du har jagat klart har du råd att gömma dem på platsen till nästa gång. (Då har du ett färdigt till nästa gång..)

Om du vill kan du ju alltid rulla gummibandet upp eller ner längs käpparna om du vill variera höjdet för vapnets höjd.

Enkelt och billigt.

Men....den sitter ju iofs. inte fast på vapnet, utan måste bäras i handen eller fästas på ryggsäcken.

Men jag använder den som en vandrarstav under jakten också, då den inte används för skytte.

Publicerat

Låter ju inte så tokigt... En bekant tipsade om en fotostav, dvs ett enbent stativ till en kamera med snabbfäste i ena änden gjord i kolstål. Vore något.. snabbfäste för en klyka för vapen alternativt skruvgänga för kameran.. Någon som är händig att fixa till att skapa ett universalfäste för en sådan stav så köper jag..?  Hum, kanske måste bli lite Autocad ikväll... lär iof blimycket dyrare än pinnarna och gummibandet ;)

BAW

Publicerat

Jag har tagit en fönster putsarstav som man kan snabbt förlänga genom att bara vrida på den och satt en plast årtull högst upp.

Publicerat

Årtull i plats... japp, då behöver man inget meckande själv. Toppen! Tack för tipset :)

• 3 weeks later...
Publicerat

jag införskaffade rundstav av lämplig diameter dela den på längden i en bandsåg och borrade håll 15 cm från änden en skruv igenom sen betsa jag det i brungrön kulör, kostar inte många kronor och det håller länge dessutom är det stabilare med två ben än 1...

Publicerat

Två bambupinnar ca 110 cm långa + ett kraftigt gummiband. På pass så trycker du ner "benen" lite i marken så att stödet står själv framför dig på lämpligt avstånd. När viltet kommer så är det bara att lägga stocken i klykan. Funkar perfekt.

Jag skulle bara vilja ha dem mörkare i färgen och belagda med något mjukt för att gör dem ljudlösa när de slår mot varandra. Tejp?

Publicerat

Har bara anv. skidstavar som stöd vid toppjakt.