January 28, 201610 yr Har en pipbytare (r8) som jag tycker om att skjuta med. Om man vill köpa en pipa till för att öva mer skytte (den har ej rimfiresatser om jag förstått rätt, endast r93) som ska vara så billigt som möjligt vilken kaliber ska man ta då? Har precis börjat handladda och tycker det hittills är rätt så intressant. Jag förstår att det billigaste troligen är att köpa en 22lr-bössa men om jag vill använda r8:an? Är det minsta möjliga kaliber eller vad är det egentligen som är dyrast i handladdning?
January 28, 201610 yr Skulle påstå att 358win ligger tämligen bra till. Forma om 308w-hylsor och ladda revolverkulor.
June 11, 20169 yr Billigast mängdövning borde nog vara 9x19 om sådana pipor finns? Annars är väl 223, 6,5x55, 308 eller 7,62x39 troligen billigast och mest tillgängliga i bulkförpackningar och komponenter. En pipa i 223 borde väl vara den smidigaste vägen till mängdövning? Eller köpa komponenter till den befintliga kalibern du har..
June 13, 20169 yr Det dyra med handladdning är all utrustning. Och när man tröttnar på dåliga (manuella) grejer så vill man ha bättre grejer. Man måste ladda ganska mkt för att slå ut den kostnaden. Säg att du köper ett bra kit från början, m alla grejer så landar det på 6k. Sen är det bara att slå ut på hur mkt du skjuter. Det softa med handladdning för mig är att kunna själv och pilla med en bra laddning. Slår man ihop tid och kost för övningspilar så blir det igen lysande affär om man mest matar på jaktträning. Jaktskotten är där man får den stora rabatten, men det går inte åt så många per år. En annan "dyr" grej är att köpa en pipa bara för att komma ner i ammo pris. Man måste skjuta många skott för att slå ut den investeringen. Billigast är nog att ladda till den kaliber du har eller att köpa färdig ammo om du inte skjuter så mkt. I en 308 får man i krut för ca 1.5kr och en tändhatt för 0,4kr. Köper man jättebulkpack så kan nog kulorna hamna på 1-1-5kr. Köper man mer normala mängder så kostar kulorna 2.5-3kr. Jakttkulor kostar 7-12 kr +krut och tändhatt.
June 13, 20169 yr Lösningen är egentligen ungefär som att ersätta sin gamla bil med en ny för att få ned bränslekostnaden. Skjuter man ingen dyr/ovanlig kaliber så är vinsten svår att räkna hem i pengar men det finns ju andra värden i att ladda själv..
June 13, 20169 yr Frågan är väsentligen felställd, iom att vi inte vet hur och vad du tänker att övningsskjuta för, men 6,5x55 om du avser/kan tänka dig att skjuta GT som ammo och går med i en förening, så har du ammo/kaliber att skjuta fält och precision, är det på älgbanan du skall avverka ammo är en 308 Win och ett bulkköp av 7,62 147 grains nato laddning det billigaste och bästa,är det den billigaste handladdningsbara kalibern för en R8 du letar efter är det helt klart .223 Rem iom att man då kan både köpa billig ammo typ S&B till den utöver att man kan ladda om den.Kalibrar där man kan gjuta kulan är de absolut billigaste per enhet iom att kulan kostar rätt bra men det är också en större investering att köpa prylarna. Nåväl roande tråd även om det saknas en del i frågan om underlag för att kunna meddela bra svar. /C