Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem med slutstycksspärren

Featured Replies

Publicerat

Har nu för tredje gången repeterat sönder slutstycksspärren på min T3:a i battue lite utförande. Något som är säkert är att jag inte kommer kunna ändra om till att repetera snällare, den biten sitter i ryggen. Tycker förutom detta om vapnet och skjuter bra med det. Det är uppenbart att det är lönlöst att fortsätta med deras standardspärr, så till frågan. Tror ni det är en lätt sak att lämna in till en smed så att denne kan skapa något som är lite robustare, eller ligger felet i hela strukturen och blir därför svårt att åtgärda?

Edit: Kommer givetvis höra med den smeden vi haft att göra med förut, tänkte mest om någon har erfarenhet kring detta.

post-3804-0-44160300-1454257914_thumb.jp

Publicerat

Är det spärren som har gått sönder- eller är det stålstiftet som har "klippts" av?

När spärren viker in ska den bära i bakkant av hålet...

Jag repeterar "ganska våldsamt" med min T-3 på banan och har inte haft problem som du beskriver.

Publicerat
  • Författare

Det är stålstiftet som gått sönder tre gånger nu. Så att själva spärren flyger ur.

Publicerat

Bekant problem... Lite knepigare då inte delarna tillverkas längre.. :(

Publicerat

Vadå inte tillverkas längre?

Det är en T-3

Publicerat

Vadå inte tillverkas längre?

Det är en T-3

Jag tror att Max hänvisar till att han har en Mcmillan pang, eller om det är frågan om Varberger han talar. /Christian

Publicerat

Som dansken skriver ska den bära i bakkant så stiftet skall inte ta upp kraften och därmed inte kunna klippas. Så något är fel här!

Publicerat
  • Författare

Okej, låter ju som något grundfel där då som varit från början. Då hjälper det ju inte så mycket om man sätter in nytt stift. 

Publicerat

Jag tror att Max hänvisar till att han har en Mcmillan pang, eller om det är frågan om Varberger han talar. /Christian

Exakt så... Ursäkta min oklara formulering..

Publicerat

Pröva med en annan spärr. Eventuellt kan du låna en där ni vet det fungerar. Sätt dom båda på samma stift och håll mot något plant. Se om den ena är längre än den andra. Sätt endast stiftet i lådan- mät med ett bättre skjutmått mellan stiftet och bakkant på hålet- jämför med den lådan där det fungerar...

Lite "redneck-mätning" kanske, men det borde ge en indikation på om något är fel...

Om det nu är den enklaste lösning att det bara är spärren som är fel- då är det bara för dig att köpa en ny.

Något stift har jag bytt då och då på Tikka- men att det skulle vara något återkommande problem på T-3 har jag inte uppfattningen av..

Publicerat
  • Författare

Intressant detta för första gången så hände det i skogen så då försvann den spärren. Så vid första bytet blev det en helt ny spärr och stift, andra gången var på skyttebio och då hittade jag spärren. Nu så var det återigen i skogen och ja. Den lär man inte hitta i första taget. Har lämnat in till handlaren förut men nu blir det till smed. Har ju svårt att tro att jag är den som repeterar mest våldsamt av alla dem som brukar T3:orna..