Publicerat Januari 31, 201610 yr Jag har fått in otyg i Hönshuset I somras så skyllde jag på grannkatten att kycklingarna decimerades på löpande band. Nu mera så är jag säker på att de stackarna inte klarade av råttorna, jag hade tydligen inte varit så uppmärksam för jag trodde inte jag hade något sådant problem En kväll så gick jag dit och i ficklampans sken så sprang det förbi en smärre arme med dessa skapligt vidriga djur. Jag gillar egentligen inte att särskilja levande varelser åt, det låter jag bättre vetande vegetarianer göra i vanliga fall dvs!!! Jag tog upp kampen direkt! Byggde direkt om en plasttunna med vippbräda ,man får ju inte ha vatten och glykol i den så det gör man ju inte 1 har trillat dit.. Jag laddade en burfälla som jag tagit 1 bamse och 3 små i. Jag stack till kvarnen och skulle skaffa gift, som inte fanns , endast Anticimex skulle kunna hjälpa där.men det är lugnt jag har ju försäkring!! Men om man har pippisar så gick den visst bort (kan undra vad jag betalar dem för??) Jag har nu lyckats få tag på gift för ändamålet, det gillade dock inte råttorna, de bäddade in det i fjädrar för senare bruk antar jag, så för att lösa problemet har jag under en veckas tid matat dem med en egen blandning av mosad råttgiftstvål och Jordnöts smör Peppar peppar!! det verkar funka.. Senast jag var där på kvällen så såg jag endast 1 rådis.. stor, behöver matas mer tror jag.. Jag har ju sett att andra haft samma sorts påhälsning så om det visar sig att jag inte lyckats ännu så är jag idel öra om tips..
Publicerat Januari 31, 201610 yr Kolla min tråd jag skrev för några månader där jag fångade en hel armé i fodertunnan. Finns en hel del smått & gott vad gäller tips och råd i den tråden. Äckliga djur att ha i hönshuset...
Publicerat Februari 1, 201610 yr Tyvärr går råttor och höns hand i hand, och jag tror dom åt lika mycket som mina 6 rejält stora höns gjorde, hönsen klarar råttor dock brukar minken leta sig dit efter ett tag och han brukar börja med att smörja kråset på råttorna för at sedan när dom är slut gå över till hönsen första gg tog den alla 6 andra gg 2 st innan jag gick bärsärk på den... / P
Publicerat Februari 1, 201610 yr Hade råttor på mitten av 90-talet. Fångade dem i minkfällor..rejält med värpfoder under trampplattan..och ofta fångades 4-5st åt gången. Hade en foderhink med hål i locket som de älskade att äta ur..satte locket på en hink vatten med värpfoder på ytan..fångade ett helt gäng. Kompisen vakade på råttorna i hönshuset..strimlat papper på golvet gjorde att råttorna syntes bra. Vi fyllde råtthålen med tjära och spikade igen dem. Deras gångar i hönsgården fyllde vi med vatten. Vi fångade/sköt 300st på 2år men sen var de borta. Får jag råttor igen så ska jag ta dem med terriern..man kan röka ut dem som engelsmännen gör med motorsåg(utan klinga) kopplad till en slang.. Ett jädra otyg och man måste ta tag i problemet på alla sätt från första dag. Har 20 slagfällor och några burfällor ståendes ifall det kommer råttor igen..
Publicerat Februari 1, 201610 yr Författare Kolla min tråd jag skrev för några månader där jag fångade en hel armé i fodertunnan. Finns en hel del smått & gott vad gäller tips och råd i den tråden. Äckliga djur att ha i hönshuset... Jo men den tråden undersöktes redan tidigare En hel tunna med råttmix Tänkte att jag skulle försöka lösa en liknande fälla hemma men den får komma senare, när jag tömmer ut den tomma vattentunnan
Publicerat Februari 1, 201610 yr Författare Tyvärr går råttor och höns hand i hand, och jag tror dom åt lika mycket som mina 6 rejält stora höns gjorde, hönsen klarar råttor dock brukar minken leta sig dit efter ett tag och han brukar börja med att smörja kråset på råttorna för at sedan när dom är slut gå över till hönsen första gg tog den alla 6 andra gg 2 st innan jag gick bärsärk på den... / P Jo nog hade jag det lite i beräkningarna men det är en lätt chock när man ser dem ändå. Och visst har hönsen ätit ordentligt det senaste alltid
Publicerat Februari 1, 201610 yr Författare Hade råttor på mitten av 90-talet. Fångade dem i minkfällor..rejält med värpfoder under trampplattan..och ofta fångades 4-5st åt gången. Hade en foderhink med hål i locket som de älskade att äta ur..satte locket på en hink vatten med värpfoder på ytan..fångade ett helt gäng. Kompisen vakade på råttorna i hönshuset..strimlat papper på golvet gjorde att råttorna syntes bra. Vi fyllde råtthålen med tjära och spikade igen dem. Deras gångar i hönsgården fyllde vi med vatten. Vi fångade/sköt 300st på 2år men sen var de borta. Får jag råttor igen så ska jag ta dem med terriern..man kan röka ut dem som engelsmännen gör med motorsåg(utan klinga) kopplad till en slang.. Ett jädra otyg och man måste ta tag i problemet på alla sätt från första dag. Har 20 slagfällor och några burfällor ståendes ifall det kommer råttor igen.. Jag har en gammal minkfälla med insatta råttfällor i från båda håll! Den står och doftar jordnötssmör på utsidan men jag gissar att den luktar lite mink också för den fällan går de inte in i.. Jag hoppas verkligen att giftet gör susen för jag tycker de är smått vidriga att hantera. Den stora råtta som jag fick i burfällan var skapligt aggresiv och skrek och pep när jag och grabben kom för nära.