Publicerat Februari 1, 201610 yr Hej! Detta ämne har säkert tagits upp 100 gånger innan denna, men finns ju 1000 trådar att kolla igenom så jag startar en ny. Nu är det så att om några veckor så kommer det att dimpa ner en gråhund i hemmet. Tanken är att jag ska jaga vildsvin och älg, kanske eventuellt grävling. Nu är föräldrarna till valpen rena älghundar så min fråga är hur ni tycker man ska göra med injagningen? Ska man börja med älg så att han får bra ståndarbeten med lugna fina upptag? Eller ska man börja på gris med en gång? Jag tänker att det kanska blir svårt att få över honom på vildsvin om han redan har börjat jaga älg? Tycker ni att man ska jaga in på grävling? Och i vilken ålder? Skriv gärna ner hur ni hade gjort in min situation och ge mig lite ideer och tips
Publicerat Februari 1, 201610 yr Två tips. Börja med älg, om det inte är så att du i huvudsak ska jaga gris med den, just för att förhoppningsvis få lite lugnare ståndarbete... Vad du gör, skjut inte grävling för en gråhund, om det inte är så att du vill att den ska välja grävling före allt annat vilt...[emoji6] Mina fem ören.... Det första är vad jag tror, det andra har både jag och andra fått uppleva! [emoji6]
Publicerat Februari 1, 201610 yr Författare Okej, det lär ju vara mest vildsvin troligtvis men vill ju helst ja en duglig hund till båda delarna. är bara lite rädd för att hunden kommer att gå enbart på älg men det får la tiden visa tack för svaret! Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Februari 1, 201610 yr Tror inte du behöver oroa dig. Dra lite släpspår och så med grisskinn. Min gråhund var rätt ointresserad av gris, men lyckades plötsligt dra ett 14km förföljande på gris, för att dagen efter bli sprättad!![emoji6]
Publicerat Februari 1, 201610 yr Äh ralle Kör grävling med den. Lyssna inte på Urban så kan du komma upp här o släppa hunden på grävling sen framöver! Ha de gott pöjk/makkan
Publicerat Februari 3, 201610 yr Vad skulle problemet med att jaga grävling med den? Ingen större risk att man träffar på grävling under dagsjakt?!
Publicerat Februari 3, 201610 yr Prova får du se.....![emoji6] Min gråtik kunde inte gå förbi ett grävling gryt där grävlingen varit ute senaste dygnet, utan att bli fast där. Vet även om en här på sidan som har en champion hanne, som flertalet gånger bytt från gris till grävling......! Säger inte att alla gråhundar är så, men jag chansar då inte. Dessutom är det vanligare än vad många tror att hitta grävling ute under dagtid. Har iaf skjutit ett 10tal under annan jakt!
Publicerat Februari 3, 201610 yr Har en gtåhund som jag skjutit grävling med. Nå vist kan hon bli kvar vid ett gryt ett tag om hon inte hittat älg. Men inget som stör om man nu vill jaga flera djur me sin hund så får man ju gilla läget.
Publicerat Februari 4, 201610 yr Har du tänkt att meritera hunden? Jag råder dug att kontakta uppfödaren och be om tips. De brukar ha bra koll på sina kullar och hur tidigare jagat mm. Personligen kommer jag ha en spets för älg och en för gris. Detta grundar sig i tidigare erfarenhet som passkytt. Beror ju mycket på hur man jagar och vart.
Publicerat Februari 4, 201610 yr Har en gtåhund som jag skjutit grävling med. Nå vist kan hon bli kvar vid ett gryt ett tag om hon inte hittat älg. Men inget som stör om man nu vill jaga flera djur me sin hund så får man ju gilla läget. Håller med. Jag har hämtat hunden en gång på grävling under snart 10 år iofs jämthundar jag jagar med. Tycker just grävlings jakten är en bra start för hunden i början på sängen
Publicerat Februari 4, 201610 yr Har aldrig heller hört något negativt gällande grävling från älghundsfolk. Diskussionen just kring vildsvin är väl mest för att man från älghundssverige inte anser att nuvarande vildsvinsprovet når upp till acceptabelnivå gällande ståndtid mm. Spetsarna är ju i grund och botten, fågel, älg och Björn hundar och jag kan förstå att folk som lagt ner decennier på avelsarbete vill ha riktiga underlag för avel och jaktprovsveeksamhet. Hade vi haft jaktprov på grävling som inte ansågs acceptabla så hade diskussion uppkommit även där tror jag. Ser själv fram mot att få släppa på grävling i augusti. :-)
Publicerat Februari 4, 201610 yr Kan ju ge mina fem ören om grävlingjakten. (vad de nu är värda) Jag har ju skjutit någon grävling för mina kräk genom åren och jag kan inte påstå att det blivit några problem under gris/älgjakten. Tror jag haft tre grävlingkontakter dagtid. Om hunden söker upp gryt och blir kvar där och rotar så har du helt klart jagat för lite grävling. För det beteendet tycker jag är vanligast bland hundar som inte jagas grävling med. De rutinerade grävlinghundarna har lärt sig att det ger inget att stanna kvar vid gryten.
Publicerat Februari 4, 201610 yr Tror du helt klart har en poäng där musköt, men tror också att det är en jäkla skillnad på en tjurig gråhund och en laika. Finnspetsarna har alldrig rotat vid gryt, utan det har varit stånd eller ointresse. Bortsett min första, men han gick ner i gryten ist...![emoji6]
Publicerat Februari 4, 201610 yr Tror du helt klart har en poäng där musköt, men tror också att det är en jäkla skillnad på en tjurig gråhund och en laika. Finnspetsarna har alldrig rotat vid gryt, utan det har varit stånd eller ointresse. Bortsett min första, men han gick ner i gryten ist...![emoji6] Ja det gör mina med om grävlingen sitter så det går att få kontakt med den.Men annars är de tillräckligt smarta att fatta att det inte ger något resultat att rota i en stenhög.
Publicerat Februari 4, 201610 yr Jag kommer börja att jaga grävling med min grålla nu i höst vid tre års ålder. Hon är nu injagad på älg och gris och tror nyckeln är att aldrig skjuta grävling i dagsljus. Gjorde likadant med min hane, det kan hända i brytet mellan jaktformerna att han skäller i dagsljus men det går ganska snart över på säsongen. Har då större problem med att han jagar gris på grävlingsjakten än grävling vice versa. Grävling är med en duktig hund bland de de roligaste jaktformerna man kan pyssla med i skjortärmarna, dessutom förlänger det ju säsongen. Man har också fysiken bra på gång till septemberjakten som bonus.
Publicerat Februari 15, 201610 yr Författare Lyfter tråden med ytligare en fråga, tycker ni att man ska använda skyddsväst? Och isåfall vilken tycker ni är bäst? Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Februari 16, 201610 yr Skulle tidigare sagt nej, men jag kommer nog att köra väst till hösten. Iallafall när temperaturen börjar bli dräglig. Vad jag hört ska mitril? vara smidiga och bra västar, men jag har inte sattit mig in i utbudet så värst än....
Publicerat Februari 19, 201610 yr Jag hade jagat in på älg först, så att hon/han lär sig ställa riktigt innan träning på gris körs igång. Så gör i alla jag med min och jag tror att det är en bra väg. Har hunden jakt i sig lär det inte vara några problem att få igång den på gris senare. Jag har aldrig släppt på grävling och kommer inte göra det heller. Rätt eller fel vet jag inte, men grävling ska han inte få sig för att jaga. Det är kanske bra om man har en hund som har svårt att få älgar att stå..? Annars ser jag ingen anledning att testa.
Publicerat Februari 20, 201610 yr Jag hade jagat in på älg först, så att hon/han lär sig ställa riktigt innan träning på gris körs igång. Så gör i alla jag med min och jag tror att det är en bra väg. Har hunden jakt i sig lär det inte vara några problem att få igång den på gris senareDet är ofta det svar man får om man pratar med kunniga i rasklubbarna. Det heter ju älghundar och har man något intresse och förståelse för det arbete som lagts ner i Norden för att få fram ståndhundar på älg så bör älg vara 1 och vildsvin 2 i min värld. När min ställer korrekt och skjutit några älgar för henne så blir det även gris då det ger tiken fler jaktmöjligheter utöver älgjakten.Håller därmed med dig i ditt inlägg.