Publicerat Februari 4, 201610 yr http://www.oppetarkiv.se/video/6096417/jaktens-sjal Tja den frågan är ju ofta återkommande, varför jagar man och vad är det som gör att man tar annat liv! Just denna film tror inte jag besvarar dessa frågor men jag uppskattade den av andra anledningar, dels att det måste vara Isjonsson som är med i filmen, det är i varje fall hans mustasch som syns där, vidare att det är i del filmat på Baroniet, en större gård knappt milen från där jag växte upp. Man kan ju även som jag då konstateras att jaktens utövande, i varje fall det där kring elden och så vidare är förbluffande likt även idag, om än att skillnader finns. Filmen som sådan har jag mäster Famous Grouse att tacka för att jag blev påmind om. /CHristian
Publicerat Februari 5, 201610 yr Väl värt att se så länge det är möjligt! Kombon vettig präst och jägare bör kunna ge en rätt harmonisk person (och ett rejält skägg)...
Publicerat Februari 5, 201610 yr Skön nostalgi när man ser klädseln och utrustningen. Skinnbyxor med "flärp" över knäna...
Publicerat Februari 8, 201610 yr Tuggade igenom den jag också och även en annan är ju så gammal att det känns igen. Hade baronen försökt trockla sig fram via de jaktmotiveringarna i dagens rödmedia hade han förmodligen blivit rejält bearbetad i sociala diton efteråt.
Publicerat Februari 8, 201610 yr Skön nostalgi när man ser klädseln och utrustningen. Skinnbyxor med "flärp" över knäna... Man visste bättre förr. Har ett par innötta Turima flärpbyxor och det är mina absoluta favoriter. Gubbiga, men fantastiskt ändamålsenliga.
Publicerat Februari 8, 201610 yr Man visste bättre förr. Har ett par innötta Turima flärpbyxor och det är mina absoluta favoriter. Gubbiga, men fantastiskt ändamålsenliga.Kör också med ett par såna. Gillar de skarpt och gött att se ut som en riktigt jägare! :-DFör övrigt en klart trevlig film. Kul för en som började jag på denna sida av det nya milleniumet att se hur det såg ut förr...
Publicerat Februari 9, 201610 yr Författare Tuggade igenom den jag också och även en annan är ju så gammal att det känns igen. Hade baronen försökt trockla sig fram via de jaktmotiveringarna i dagens rödmedia hade han förmodligen blivit rejält bearbetad i sociala diton efteråt. Jag insåg det också, men en del i det roligare med filmen är just det att det gick bra att uttala sig på det sättet under 80-talet, men inte idag. /Christian