Publicerat Februari 4, 201610 yr Att Europa står för kvalité i optik sammanhang är ju svårt att komma ifrån. USA har ju Leupold som är erkända även här i segmentet under européerna. Redfield brukar ju också få ok omdöme här. Men vilka märken uppskattar amerikanerna själva? Finns ju förutom de två nämnda även Vanguard och Swift med mera. Vilket anses vara bästa amerikanen? Och är det nån som anses riktigt dålig. Och vad anser vi?
Publicerat Februari 5, 201610 yr Vortex skattas högt av skyttarna, även nightforce, tangent theta/USO. Jaktoptik verkar det vara Leupold som gäller. Även Bushnell finns med på ett hörn men verkar inte som om deras garantier duger riktigt(bla garantier som bara gäller första köparen), med låga andrahandspriser till följd. Är väl ungefär det man har snappat upp när man slösurfar på diverse sidor, dom flesta verkar tycka att leupold är minst lika bra som swarovski och Zeiss när det gäller optik och mekanik, så vettefan om jag skulle lyssna på mycket på jänkaren. /Baner
Publicerat Februari 5, 201610 yr Det är väldigt många amerikanska vapenskribenter som anser att sikten som Leatherwood, Tasco, Enklare Burris/Bushnell mm är riktigt bra optik och sikten, eller med andra ord har de ingen aning om vad de talar om, alternativt är sponsrade, alternativt skjuter enbart på en väl belyst skjutbana på korta avstånd. För helt ärligt talat, de flesta sikten känns helt ok 1:a gången på banan, i bra ljus, på kort håll och gott om tid. Då det är ytterst få sikten som faktiskt tillverkas i USA , Leupold tillverkar mycket av sin optik i Fillipinerna och slutmonterar i USA och vad som gäller övriga är det få utöver USoptics som tillverkar lokalt, bortser man från just dessa två märken så är det mesta tillverkat och monterat i Asien och det är med varierande grad av kvalité. Den amerikanska brukaren, standardbrukaren anser fortfarande att leupold, det är det bästa som någonsin kan köpas och pryda ett gevär, det är den nivån som det är att konversera på avseende optik. /Christian
Publicerat Februari 5, 201610 yr Även Vortex tillverkas o monteras på Filippinerna och ska visst monteras av jänkare där.
Publicerat Februari 5, 201610 yr Följer många amerikanska vapen/skytte kanaler på Youtube. Tycker övervägande att vortex och bushnell ständigt är det som används och talas gott om. Det är ju mellan raderna en ständigt patriotisk ton på jänkare så europeiska sikten känns sällsynta förutom aimpoint. Nu är det ju mer ak/ar varianter som används och sällan renodlade jaktgevär för där sitter oftast ett leupold. Alltid viljat se någon montera ett zeiss v8 eller swarowski zi6 ;-)
Publicerat Februari 5, 201610 yr Jag har konstaterat gång på gång att amerikanska tester/rekommendationer ger inget värde för den presumtiva köparen. Det beror på två saker, dels är allt amerikanskt bra, dels handlar testerna mycket om vad produkten kostar. Visst är priset avgörande i många situationer men om man har bestämt sig för t ex en kniv i 2 000 kronors klassen, då är det enda intressanta hur bra den aktuella kniven är inom sitt prissegment. Allt för ofta tvingas jag stänga av/sluta läsa alla deras tester. Jag skulle aldrig ta råd från en amerikan när det gäller optik. Det är som att fråga en saudier om kvinnoråd. Amerikanska jägare/skyttar vill oftast ha lätta sikten med kassa optiska egenskaper, producerad i fjärran men monterad i USA, för en billig peng. De märken som är populära hos standardjägaren är framförallt Leupold och Bushnell. Vortex har också börjat bli stora. I övrigt är det väl US Optics och Premier som gäller för långhållskyttarna.
Publicerat Februari 5, 201610 yr ...och när jänkare ibland testar europeiska toppsikten...är det ofta som de skådat genom något från en annan värld...ord som "amazing", "brilliant", "outstanding" mm...dyker ofta upp i de testerna...'allting är relativt' med andra ord
Publicerat Februari 5, 201610 yr Även Vortex tillverkas o monteras på Filippinerna och ska visst monteras av jänkare där. Monteras/tillverkas av filippinare på Fillippinerna, japaner i Japan eller kineser i Kina beroende på vilket Vortex som diskuteras. Raggarö
Publicerat Februari 5, 201610 yr Jag tar gärna råd av en amerikan då det gäller optik, njae, Ilya Koshkin kanske inte är fullblodssamerikan men han vet vad han snackar om. Optics talk respektive Opticsthoughts är sidor jag gärna återvänder till. Raggarö
Publicerat Februari 5, 201610 yr Jag tar gärna råd av en amerikan då det gäller optik, njae, Ilya Koshkin kanske inte är fullblodssamerikan men han vet vad han snackar om. Optics talk respektive Opticsthoughts är sidor jag gärna återvänder till. Raggarö En av många då eller hur? Det finns fler än han där borta som kan optik men gamla fina shooting lane, Average Joe, hur är han att tala optik med? Det är ingen skillnad iofs från att stå på en älgbana i Sverige i November och tala optik som att stå på en Amerikansk skjutbana, det skulle möjligen vara att jag tror mig ha lättare att förstå dem där borta, kunskapen om optik är dock lika grund hos båda grupperna. /Christian
Publicerat Februari 5, 201610 yr Nej, det är väl kanske ingen större ide' att diskutera optik med "average Joe", Kiwi Bruce eller Husqvarna - Bengt på någon skjutvall, iallafall om man vill lära sig något. Raggarö
Publicerat Februari 5, 201610 yr Monteras/tillverkas av filippinare på Fillippinerna, japaner i Japan eller kineser i Kina beroende på vilket Vortex som diskuteras. Raggarö Det var George på Astro Sweden som sa det till mig. Jag tror han menade alla.
Publicerat Februari 5, 201610 yr Förutom tillverkning i Kina, Filippinerna och Japan - nu också Amerika: http://www.thefirearmblog.com/blog/2016/02/01/american-manufactured-vortex-razor-hd-amg/ Raggarö
Publicerat Februari 5, 201610 yr Förutom tillverkning i Kina, Filippinerna och Japan - nu också Amerika: http://www.thefirearmblog.com/blog/2016/02/01/american-manufactured-vortex-razor-hd-amg/ Raggarö Se där ja.
Publicerat Februari 5, 201610 yr Författare Enligt Leupold själva så köper man linserna från Japan (troligtvis nikon) men de står själva för de optiska konstruktionerna. Allt annat ska tillverkas i Oregon. Japanskt glas markerar i vart fall för mig mycket hög kvalité. Bland fotografer är det sedan mycket länge känt att japanerna är i kapp och i många lägen förbi européerna. Sen brukar zeiss osv ha kvar pruduktionen av sin top Of the line-optik i Europa. Sen kan man ju iof tänja sig att de specar amerikanerna lämnar inte handlar om de dyraste optiska konstruktionerna.