Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spänd slutstycke i skåpet rätt eller fel

Featured Replies

Publicerat

Jag brukar ha slutstycket utraget när jag lägger vapnet i skåpet och fick höra av en vän att det skulle vara dåligt för slutstycket och att det skulle bli förstört. När jag bad honom motivera det så kunde han inte säga varför utan han sa att han hört från andra erfarna jägare att det är så (vi är båda amatörer när det gäller jakt och vapen) Så jag ställer frågan här och hoppas att nån som förstår sig på detta ger ett svar tack på förhand

Publicerat

Vrid slutstycksmuttern om du vill "spänna av" slagfjädern med slutstycket utdraget...

MEN- kom ihåg att vrida den tillbaka innan du lägger ihop bössan nästa gång du tar den ur skåpet

Annars får du märken i kolven...

Alternativ 1 är att klicka bössan när du ställer den in

Alternativ 2 är att skita i det.. Inte "spänner du av" ventilfjädrarna om du ska ställa bilden över vintern? Det händer inte ett skvatt med en ordentligt härdat fjäder

Publicerat
  • Författare

Vrid slutstycksmuttern om du vill "spänna av" slagfjädern med slutstycket utdraget...

MEN- kom ihåg att vrida den tillbaka innan du lägger ihop bössan nästa gång du tar den ur skåpet

Annars får du märken i kolven...

Alternativ 1 är att klicka bössan när du ställer den in

Alternativ 2 är att skita i det.. Inte "spänner du av" ventilfjädrarna om du ska ställa bilden över vintern? Det händer inte ett skvatt med en ordentligt härdat fjäder

först och främst tack för det snabba svaret. Hur vet jag om fjädern är ordentligt härdat, har en tikka t3 och remington 700 vtr. Jag känner mig säker när slutstycket är utdraget därför har jag det på detta sätt annars får jag väl köpa klick patroner och torr klicka. Att hålla på och vrida muttrar fram och tillbaks har jag tyvärr ingen lust med
Publicerat

Det KAN inte hända något: du vrider muttern till precis samma ställe den befinner sig när slustyckshandtaget är nedfällt genom att göra så. Men då det inte är någon tand som fångar på avtryckaren går slagstiftet fram i avfyrad läge och fjädern blir slakad.

Båda vapens fjädrar är bra nog för att hålla för att stå uppspända om du väljer det alternativ

Som sagt tidigare: det händer inte ett skvatt hur du än gör- alla svar är rätt

Publicerat

Jag är inte säker på att detta är sant, men en vän till mig som är vapensmed sade att det inte spelar någon roll hur länge fjädern i slutstycket är komprimerad. Däremot hela cykler(från normalläge till komprimerad tillbaka till normalläge).

Han påstod även att samma sak gällde de flesta magasin, alltså att det inte var någon risk att fjädern blev dålig om man hade magasinet laddat länge, men om man fyllde magasinet och plockade ur skotten igen, dvs. En hel cykel gjorde att fjädern slets.

Jag googlade frågan men fick inget entydigt svar, så jag klickar alltid bössan innan jag ställer in den.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Publicerat

först och främst tack för det snabba svaret. Hur vet jag om fjädern är ordentligt härdat, har en tikka t3 och remington 700 vtr. Jag känner mig säker när slutstycket är utdraget därför har jag det på detta sätt annars får jag väl köpa klick patroner och torr klicka. Att hålla på och vrida muttrar fram och tillbaks har jag tyvärr ingen lust med

Du behöver inte klickpatron i en vanlig centralantänd bössa, klicka dig trött, det händer ingenting
Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar kommer nog fortsätta som jag gjort då detta känns mest säkert

Publicerat

Mina bössor står alltid utan slutstycke :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag brukar trycka på avfyraren (osäkrat, dubbel kolla alltid att pipan är tom!) medan jag sakta stänger slutstycket. Det känns som att det är de mest skonsamma mot slagstift och fjäder.

Arman

Publicerat

NU kanske jag låter som 100 år eller i varje fall jävligt kinkig,

jag blindavfyrar inte mina vapen inomhus, annat än under träningsformer, jag anser att det är precis helt (valfritt könsord) vanvettigt att göra den åtgärden, 

den dag man har glömt/missat eller på annat sätt fipplat i en skarp patron i patronläget så kommer man att få ett vådaskott,

om man aldrig får för sig att avlossa pangen, ja då sker det iofs en incident, laddad pang inomhus, där det var oavsiktligt men det händer inget.

Den enda Blindavfyrning jag anser är ok, det är efter att man har gjort patron ur och i samband med det gör en blindavfyrning i säker riktning med vapnet ie rakt in i vallen.

OM man därefter och därutöver ger fn i att pilla på avtryckaren så kommer "olyckan" aldrig att vara framme. 

Anser man att jag ligger fel till detta med säkerhet/vapenhantering så vill jag peka på att den hantering jag förespråkar det är även den som IPSC- skyttarna kör med, de har bäst säk statistik i Sverige.

Slagstiftsfjädrar/magfjädrar, tillverkas det flera av hela tiden, det samma gäller inte för personer eller egendom som man har skjutit vid ett vådaskott.

/CHristian

Publicerat

Visserligen brukar jag förvara mina med bulten i bössan och slackad, men faktum är att fjädern inte är slackad bra för att man klickat eller vridit om muttern.

Sanningen är att den är typ 10mm. mindre spänd skillnaden är knappast märkbar. Gillar jämförelsen med ventilfjädrana på bilen :D

Publicerat

NU kanske jag låter som 100 år eller i varje fall jävligt kinkig,

jag blindavfyrar inte mina vapen inomhus, annat än under träningsformer, jag anser att det är precis helt (valfritt könsord) vanvettigt att göra den åtgärden, 

den dag man har glömt/missat eller på annat sätt fipplat i en skarp patron i patronläget så kommer man att få ett vådaskott,

om man aldrig får för sig att avlossa pangen, ja då sker det iofs en incident, laddad pang inomhus, där det var oavsiktligt men det händer inget.

Den enda Blindavfyrning jag anser är ok, det är efter att man har gjort patron ur och i samband med det gör en blindavfyrning i säker riktning med vapnet ie rakt in i vallen.

OM man därefter och därutöver ger fn i att pilla på avtryckaren så kommer "olyckan" aldrig att vara framme. 

Anser man att jag ligger fel till detta med säkerhet/vapenhantering så vill jag peka på att den hantering jag förespråkar det är även den som IPSC- skyttarna kör med, de har bäst säk statistik i Sverige.

Slagstiftsfjädrar/magfjädrar, tillverkas det flera av hela tiden, det samma gäller inte för personer eller egendom som man har skjutit vid ett vådaskott.

/CHristian

Jag blindavfyrar sällan ute heller utan håller in avtryckaren och viker ned bulten en bra vana både säkerhetsmässigt och för vissa kanttändare!