Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kapa pipa på min 6,5x55?

Featured Replies

Publicerat

Ljuddämpare är beställd, så nu är frågan om kapning...

Just nu har jag 57cm pipa och tänkte kapa ner den till 51cm.

Är de dumt? Kommer jag märka de på precisionen?

Dela gärna med er om eran kunskap! :)

Publicerat

Precisionen ska inte bli lidande så länge som krönkng är bra och pipan inte är slut för övrigt. Däremot lär du förmodligen tappa något i hastighet vilket inte praktiskt spelar någon större roll om du inte ska ladda 140 grainare till klass 1 eller skjuta på riktigt långa håll.

Farsan har en helstock med ca 50cm pipa och den klubbar både grisar och annat.

Men sen skulle inte jag kapat en för 6,5 redan ganska kort pipa men det är min egen preferens...

Publicerat
  • Författare

Precisionen ska inte bli lidande så länge som krönkng är bra och pipan inte är slut för övrigt. Däremot lär du förmodligen tappa något i hastighet vilket inte praktiskt spelar någon större roll om du inte ska ladda 140 grainare till klass 1 eller skjuta på riktigt långa håll.

Farsan har en helstock med ca 50cm pipa och den klubbar både grisar och annat.

Men sen skulle inte jag kapat en för 6,5 redan ganska kort pipa men det är min egen preferens...

Okej, tack för svaret!

Varför skulle du inte kapat?

Publicerat

Därför att du vill ha en lång pipa till 6,5x55. Det är inte en kaliber för kort pipa.

Publicerat

Okej, tack för svaret!

Varför skulle du inte kapat?

Personligen vill jag ha längden dels för att få upp farten (har själv 57cm på min Sako men skulle gärna haft 65) men även för att en längre pipa blir för mig mer lättskjuten. Kommer skruva på en Hausken JD224 i år för att jag vill ha mer tyngd fram på bössan och då kapar jag inget.

Publicerat
  • Författare

Personligen vill jag ha längden dels för att få upp farten (har själv 57cm på min Sako men skulle gärna haft 65) men även för att en längre pipa blir för mig mer lättskjuten. Kommer skruva på en Hausken JD224 i år för att jag vill ha mer tyngd fram på bössan och då kapar jag inget.

Okej!

Problemet för mig är att jag använder hölsterryggsäck, och då kan jag nog inte ha så mycket längre än 60cm pipa med dämpare.., så lär ju kapa för att kunna bära med mig bössan,

Borde jag byta kaliber?

Publicerat

Tror inte du tappar ur den ur hölstret pga 6cm ;) Min ligger tryggt o hölstret med 57cm pipa + dämpare som bygger framåt.

Publicerat
  • Författare

Tror inte du tappar ur den ur hölstret pga 6cm ;) Min ligger tryggt o hölstret med 57cm pipa + dämpare som bygger framåt.

Nej tappar den gör jag inte, men hade gärna fått ner den så att slutstycket tar lite tyngd mot kanten... Nu kommer all tyngd ner på pipan... Fast de kanske inte gör någon skillnad :)
Publicerat

Nejdå det är ingen fara :)

Publicerat

Ska du ändå kapa skulle jag bytt till en 308W.

• 2 weeks later...
Publicerat

Som sagt, kanske en 308W. eller 7mm-08 istället?

Publicerat

En bekant beställde en Sako 85 färdiggängad. Hade inte räknat med att pipan skulle vara 51cm.

Bössan skjuter riktigt bra!

Han har en Ase utra sl5 på.

Men ska du ändå kapa så 308win.

Eller låt den vara som den är och satsa på en dämpare som bygger lite framåt.

Min 6,5x55 har 68cm pipa och dämpare.

S.

Publicerat
  • Författare

En bekant beställde en Sako 85 färdiggängad. Hade inte räknat med att pipan skulle vara 51cm.

Bössan skjuter riktigt bra!

Han har en Ase utra sl5 på.

Men ska du ändå kapa så 308win.

Eller låt den vara som den är och satsa på en dämpare som bygger lite framåt.

Min 6,5x55 har 68cm pipa och dämpare.

S.

Ja de flesta nya bössorna har ju 51cm pipa från fabrik...

Min kommer också bli 68cm om jag inte kapar, tycker du det funkar bra med så lång pipa? Eller är de väldigt osmidigt?

Publicerat

Kör koffert med bössan på tvären. Den enda den går ner i.Med dämparen är den 16cm till.

Ska ha den som pyrch lock rigg så vill ha tyngd och stumm stock.

Publicerat
  • Författare

Kör koffert med bössan på tvären. Den enda den går ner i.Med dämparen är den 16cm till.

Ska ha den som pyrch lock rigg så vill ha tyngd och stumm stock.

Okej! Men hur borde jag göra tycker du? Jag använder min bössa till allt, gå långt, skida långt, älg pass, rävlock mm ska jag fortsätta med min 6,5 som kommer bli 68cm lång... Eller köpa en 308 och då bli 62cm lång med dämparen?

Hade jag inte haft dåligt med plats i skåpet hade jag såklart fixat 2 olika bössor för mina behov...

Publicerat
  • Författare

Men är de enda negativa med att kapa pipan på 6,5 att hastigheten blir lägre? Kanske inte håller klass 1.

Men precisionen och kulbanan ändras inte så mycket upp till 200-300meter?

Publicerat

Hade bara gängat och en lätt dämpare som du skriver Hausken JD224. Och hade jag kapat hade jag inte gått under 55cm.

Vet inte vilken kula du kör? eller om du laddar själv eller kör fabriks?

Min 6,5x55 är tänkt som pyrch eller en trimmad klass 2 kan man säga. Räv, rådjur, bäver, mm men ska kunna kliva in i Klass 1. Pyrch efter Dovhjort skyddsjakt på sådd efter gris,  

Jag kommer köra Norma BST 7,8 grams och även RWS KS 8,2gram.

S.