Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jaktledarutbildning, är det en bra utbildning?

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder så har jag en fråga angående utbildning för jaktledare. Såg att jägarförbundet håller en del och det finns en i närheten som jag har chansen att hoppa på. Min fråga är om det finns några som gått den och vad ni tyckte om den. Har varit jaktledare själv i många år men inget säger ju att man inte kan lära sig något nytt om det är en vettig kurs. Eller är det mer riktat till nya jaktledare eller vad säger ni?

:geek:

/Mats

Publicerat

Du blir ingen jaktledaren enbart av att gå kursen men visst tar dom upp bra saker. Är den absolut nödvändig? Nej, men den kan vara bra att ha gått ändå.

/Markus

Publicerat

En ganska kortfattad men bra kurs. De tar som sagt upp viktiga saker och det kan bli väldigt bra diskussioner i gruppen med blandade erfarenheter.

Publicerat

Håller med tidigare inlägg.

Publicerat

Huruvida kursen blir bra är beroende på vilka som finns med. Jag hade redan varit jaktledare i 16 år när jag gick men det fanns de som hade varit det ännu längre. Materialet är ganska tunt (gick riskjägarnas men sjfs är inte annorlunda) men har man tur och får en prestigelös grupp så kan man lära sig massor av andras erfarenheter.

Publicerat

Gå den. Mkt juridik osc

Publicerat
  • Författare

Hmmm.... Jag har själv varit jaktledare i 20 år så det är väl inte just för att bli jaktledare som jag tänkte på den. Men jag tackar för svaren och får se hur många som anmält sig innan jag bestämmer mig. Är en dag för 950 SEK och kollade på Jägarförbundets hemsida och där är det två dagar för samma avgift. Känns lite budget kanske med en dag mellan 10-17 känns komprimerat.

Publicerat

Hmmm.... Jag har själv varit jaktledare i 20 år så det är väl inte just för att bli jaktledare som jag tänkte på den. Men jag tackar för svaren och får se hur många som anmält sig innan jag bestämmer mig. Är en dag för 950 SEK och kollade på Jägarförbundets hemsida och där är det två dagar för samma avgift. Känns lite budget kanske med en dag mellan 10-17 känns komprimerat.

Ta två dagars. Det är mkt juridik, skytte och m.m så hur man skall få in det inkl mat på 7 tim fattar jag inte

Publicerat
  • Författare

Inte jag heller men så är var denna kurs upplagd !?

Publicerat

Gick den kursen i sommras (SJF)) tycker det var en bra kurs men kunde vart en dag längre. Mycket fokus på vad en jaktledare är och skall vara samt agera i olika situationer. Personligen hade jag gärna läst och diskuterat mer i grupp om Konflikthantering inom jaktlaget. Som någon skrev innan här så blir man ingen jaktledare av denna kursen. Men man får en liten grund och insikt i vad och hur man skall agera som en.

Publicerat

Jag har anmält mig till SvJs kurs i mars. Om du kommer till utbildningen i Malmö så ses vi där. 

Publicerat

Tyckte den var riktigt bra. Jag höll i de praktiska momenten ett tag här i Roslagen avgjort kul och nyttigt att testa massa prylar praktiskt och flera roliga praktiska övningar. Inte för att öka färdigheten men för att tydliggöra säkerhet och annat.. kvistträff osv.

Intensiv dag ett och kul dag två.

Publicerat

En fråga till er som har gått utbildningen. Avsnittet:  "Kötthantering för en bättre köttkvalité". Är det teori eller praktik?

Undrar lite vad det är man skär ner på.. m.t.p att det finns en-dagsutbildningar med...

Publicerat

Det var enbart skytte i den praktiska delen när jag gick 2-dagarskursen.

/M

Publicerat

En fråga till er som har gått utbildningen. Avsnittet:  "Kötthantering för en bättre köttkvalité". Är det teori eller praktik?

Undrar lite vad det är man skär ner på.. m.t.p att det finns en-dagsutbildningar med...

Enbart teori  på den kurs jag gick. Fokus på hygien ifrån skog till panna och allt där i mellan