Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Begagnade tyska handkikare?

Featured Replies

Publicerat

Jag har en henshodt 8/30 som har mycket fin optik. Det är kanon till allt utom vandring (för stor) och vakjakt där jag skulle vilja ha nåt ljusstarkare.

Tittar nu över eBay och undrar följande. Min första tanke är att köpa en henshodt 7/50 eller 10/50. Är de lika bra som min lilla? De är ju ofta risiga i gummit. Nån som vet om det går att köpa nytt gummi utan att fet kostar skjortan?

På eBay finns också flera Steiner hunter 8/56. Ser ut som en äldre modell av deras nighthunter som jag hört gott om. Nån som har koll på dessa och hur de står sig mot Hensholdt. Steinerkikarna känns ju lite fräschare i skicket än de flesta Hensholdt. Sen såg jag nån Docter 8/56 också. Är väl gamla Zeiss jena och borde ju också vara bra, eller.....

Finns det andra likvärdiga alternativ?

Publicerat

Har haft en Hensoldt 10x50 väldigt bra kikare men funkade inte med glasögon så det blev en zeiss 7x50B som funkar utmärkt brukar kosta en 4500 sek 

Publicerat
  • Författare
Publicerat

Själv så kombinerar jag en fd. kronkikare, en Swarovski Habicht 7X42 och en Optolyth Alpin 10X50 för stationär jakt samt en Leica 10X25 för rörlig jakt och älgjakt. Sistnämnda ryms i fickan och håller helt ok optisk standard..

Publicerat

Jag har kört men min gamla Steiner commander marin kikare som är kompaktare men nog något tyngre tyvärr än den du hade i ditt klipp, hade den i jobbet i många år och mörkervärden är på topp, bara tyngden som stör. För det rörliga har jag oxå en gammal krake från försvaret Carl zeiss 6x30 som är förbluffande bra optik , lite skramlig då den inte är gummiöverdragen vilket stör tycker jag..

Publicerat

Gammla Bettan ..och steiner c. post-11599-0-28226600-1455183660_thumb.jpost-11599-0-28827200-1455183482_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset 22kort! Den hade jag missat. Tror iof att denna inte har t-coating men det är ju å andra sidan min Hensholdt heller....

Publicerat
  • Författare

Oj då. Slog visst till på zeissen. Kul!

Publicerat

Grattis tror nog du blir nöjd :)