Publicerat Februari 14, 201610 yr Hela i halsen. Tid beroende på temperatur och möjlighet. Hemma brukar jag skatta runt 50 dygnsgrader.
Publicerat Februari 14, 201610 yr Författare Hela i halsen. Tid beroende på temperatur och möjlighet. Hemma brukar jag skatta runt 50 dygnsgrader. brukar också häng i halsen sedan kylen -.......
Publicerat Februari 14, 201610 yr Hänger i regel inte hagelskjuten fågel då pillrena kan ta med sig mojs från inälvorna ut i köttet och det vill jag helst inte låta gro.
Publicerat Februari 14, 201610 yr Hänger i halsen tills skinnet stelnat och blivit mjukt igen vilket blir nära nog samma som Kallel.
Publicerat Februari 15, 201610 yr Författare Flår ni änder eller plockar dom? Duvor tar jag bröst likaså gässen ........
Publicerat Februari 15, 201610 yr Flår ni änder eller plockar dom? Duvor tar jag bröst likaså gässen ........ Orkar jag så plockar jag änder, är jag lite lat så flår jag dom och är jag mycket lat så tar jag bara brösten..
Publicerat Februari 15, 201610 yr Orkar jag så plockar jag änder, är jag lite lat så flår jag dom och är jag mycket lat så tar jag bara brösten.. Det där brukar styras av jaktlyckan!:-)
Publicerat Februari 18, 201610 yr I "Jaktradion" snackar de med en kille om det i ett avsnitt, bra podd och bra avsnitt. http://jaktradion.se/mediacast/54-vapendirektivet/ Jag resonerar kring begreppet dygnsgrader som så att lägre temp är alltid bra då tiden är det som mörar och tempen det som styr bakterietillväxt. Således 10 dygn i 4 grader ger mycket bättre kött än 4 dygn i 10 grader. Jämför med "hängmörat" inom slakterivärlden, där är ju 2-3 v hängning inte ovanligt. Så klart beror det ju på hur trasig fågeln är. Man kan ju även stycka ut det kött man ta tillvara och möra i kylskåp med vändning 2 ggr/dygn.
Publicerat Februari 25, 201610 yr Jag har aldrig förstått vad just fågel tjänar på att hänga med inälvorna. Har alltid tagit ur allt vilt så fort tillfälle ges. Dessutom kan man inte vara säker på att den är hel på insidan förrän man tar ur den...
Publicerat Februari 25, 201610 yr Jag lägger fågel HEL i kyl 6dygn luftigt o sen in i frys om jag inte käkar opp den omgående. Som de varit i år anser jag det är på tok för varm att hänga fågel ute. Mest orre o tjäder o de smakar gudomligt samt har jag aldrig hitills blivit sjuk av det! Fördelen att frysa dem hel är att de aldrig frysbränns.
Publicerat Februari 26, 201610 yr Hänger mina fåglar hela mellan 40 och 60 dygnsgrader. Man tjänar inte på att hänga med inälvorna kvar. Det gör det bara enklare. Och ingen av alla mina fåglar har blivit dåliga. Men var och en är salig i sin tro och ska givetvis göra som han eller hon vill. Skickat från min D5803 via Tapatalk
Publicerat Juli 25, 20169 yr Just de fåglar dör man endast tar bröstbitarna, ex duva, tar jag yr dem och vaccumförpackar dem och låter dem ligga i kylen till dess att de är klara. 40 till 60 grader.
Publicerat Juli 25, 20169 yr 11 minutes ago Locorod sa: Just de fåglar dör man endast tar bröstbitarna, ex duva, tar jag yr dem och vaccumförpackar dem och låter dem ligga i kylen till dess att de är klara. 40 till 60 grader. Jag har också funderat på detta, speciellt med fåglar och mindre vilt. Du ser inga nackdelar? Jag har läst att de som gör detta, kan uppleva att köttet är lite "blötare" efter man tex tinat det från frysen, men att smaken är precis lika bra. Något du upplevt?
Publicerat Juli 25, 20169 yr Jo det är den möjliga nackdelen. Men det ser jag inte som ett stort problem. Man kan undvika en del av detta genom att lägga filen på en braspanna i kylen över natten. Då torkar det upp en hel del. Men samtidigt utsätter man köttet för mer bakterier än i påsen. Tilläggas ska att jag har två kylar till vilt. En att hänga små och medelstora hela djur i och en kyl för styckar kött. Nu blev det en gris precis några dagar innan semestern. I och med att vi skulle bort styckade och vaccumförpackade jag grisen tidigt och lade i kylen. Sedan var det lätt för svärmor att lägga det färdiga köttet i frysen. Återstår att se i vems!
Publicerat Juli 25, 20169 yr Tack för svaret. Får väl ta och testa detta när skyddsjakten på duva startar ordentlig