Publicerat Februari 15, 201610 yr Jag har blivit med Sako, en L691. 9,3-62 är kalibern. Fräsch sak som nog på sin höjd sett älgbanan, men knappast skogen. Är lite nyfiken på om där finns några som helst fabriksstockar som man kan stoppa ner den i. Stocken är iofs fin och i princip oanvänd, men där finns vissa riskmoment med den. Varför har den tex ingen rekylbult? Känns som om det hade varit på plats i detta fall. Hittar i princip nada när jag googlar efter stock. Ligger den nära tex M98 eller något annat system som man lätt kan modifiera för att få ner den?
Publicerat Februari 15, 201610 yr Författare Jag har alltså ingen M98 i min ägo som jag kan jämföra med. Har bara uddafåglar och en sauer....
Publicerat Februari 15, 201610 yr En plastbäddning och ett par rekylbultar så är väl befintlig kolv säkrad för framtiden eller du vill ha en annan kolv av andra anledningar?
Publicerat Februari 15, 201610 yr Tycker precis som TekDr att du ska kosta på den en plastbäddning (pelarbäddning) och ett par rekylbultar. Kolven som sitter på känns inte som någon direkt standardvariant med sin mörka framstocksknopp och avsaknaden av rekylbult/bultar - kan det kanske vara någon specialbeställning? Mvh Joacim
Publicerat Februari 15, 201610 yr Boydgunstock från USA och du har ganska mycket att välja på för 1500 kr. Nu finns intejust din med men jag har heller inte kollat alla listorna. Kan tänkas att något passar med lite extrajobb.
Publicerat Februari 16, 201610 yr Författare Plastbäddning och rekylbultar ordnar butiken utan att jag behöver lägga något på det. Får väl tillbaka den på fredag. Precis som ni påpekat är stocken (eventuellt) inte standardstocken. Den är hur som helst fin och i bra skick. Nu hade jag inte tänkt ha den för hundföreri utan i lite mer ordnade sammanhang, vak, älgjakt och när man skyddsjagar från torn vid vallar och spannmål. Så den kommer ju inte att hanteras speciellt hårt. Men ändå, jag är lite nyfiken på vad som finns om jag någon gång skulle få för mig att byta. Så om där huserar någon sakofil som vet så skulle jag bli glad för svar. Boyds har inte L691 i sin lista, kanske är den likadan som någon annan modell men det vet jag inte. Därför är jag nyfiken på vilken modell som ligger närmast och som kan användas med minst mängd inpassning.
Publicerat Februari 16, 201610 yr ? Är du säker på det, jag tror att en L691 har samma klack som en 591, dvs en fyrkantig bricka med ett hål i för en tapp i lådan, men jag kan ha fel iom att jag enbart ägt en 591 inte en 691, http://www.sako.fi/sites/default/files/Sako491_591_691.pdf jag ger mig, undrar just vilka dumheter min 591 hade varit utsatt för innan den kom i min ägo, har aldrig sett den L-formade delen förut. Nåväl det är inte direkt så att det kryllar av stockar till dessa riggar men det är ju samma förutsättning för Sako 75 också, men det finns alltid en Mcmillan att köpa om man vill ha en. 7Christian
Publicerat Februari 16, 201610 yr Som du säger är de inte lika Christian. Jag har haft såväl L691 som Sako 75...men hade glömt bort hur 75an såg ut på undersidan...hade fått för mig att den hade L-formade klacken såsom L691...men icke L691 75
Publicerat Februari 16, 201610 yr Jag köpte en McMillan "Sako Varmint" till min 591 Varmint .243W Den lösa aluminiumklacken (lika på 691) bäddades fast. Det blev bra. Kolven var nära nog identisk med originalet i trä. Det var den knöliga kalibern som gjorde att ekipaget såldes. Hade jag varit klok då så hade jag behållit Mcm-kolv och mekanism och gjort en 7mm-08 av den istället.
Publicerat Februari 17, 201610 yr Författare Jamen då så. Då kör jag på originalstocken ett tag. Om bössan blir en favorit eller om stocken går sönder så finns det en lösning inom räckhåll. Tack för värdefull feedback.
Publicerat Februari 18, 201610 yr Författare Nu har jag fått tillbaka stocken. Det visade sig att sprickan knappast härrör från skytte utan uppkommit som en torrspricka. Kanske var kolvträet inte torrt nog när kolven frästes fram, kanske har bössan förvarats allt för torrt. Hur som helst så var smedens kommentar också att bössan var i princip oskjuten. Jag avvaktar nu med att använda den. Jag tänkte istället ägna den tid som behövs åt att mätta träet med olja, kolven är uppenbarligen törstig. Först om ett par veckor när det är klart så tänker jag skjuta in den.