Publicerat Februari 16, 201610 yr Har blivit väldigt sugen på att ge mig en jaktresa till Skottland i födelsedagspresent nästa år. Så det är väl läge att börja snoka runt och planera. Då jag är vänsterskytt, så vill jag gärna ha med egen bössa. (Förmodar att 8x57JS passar bra för kron) Britterna är ju lite kinkiga vad gäller vapen, så räcker det med ett EU vapenpass? Eller behöver man ytterligare tillstånd? Har dom krav på typer av ammunition? Vad jag har läst, så finns det både anordnade resor via byråer, samt att man kan planera på egen hand. Vilket är att föredra? Känner ju ingen "over there". Troféavgift får man räkna med i budgeten, men hur är det med kött och skinn? Har en ambition att bereda skinnet och få en jacka uppsydd. Det dyker säkert upp fler frågor efter hand.
Publicerat Februari 16, 201610 yr 6 mm med lite mer kraft är lagkravet, sedan kan arrangörer kräva kraftigare än så. Vapenpass räcker inte, du får söka tillfälligt tillstånd. Enklast är väl om en eventuell arrangör ordnar det. Köttet blir ju lite dyrt att flyga hem med... Det är nog rätt sällsynt att det ingår i priset.
Publicerat Februari 24, 201610 yr Jag är också i planeringsstadiet av en jaktresa till Skottland. Vad jag har märkt så verkar man inte spara många kronor på att ta hand om allt själv. Sen får man dessutom hjälp med allt runt omkring om man går via en säljare. Och dessutom hjälp när man väl är på plats om något skulle strula. Kan vara allt från vapenstrul till hyrbilsstrul. //John
Publicerat Februari 24, 201610 yr Har blivit väldigt sugen på att ge mig en jaktresa till Skottland i födelsedagspresent nästa år. Så det är väl läge att börja snoka runt och planera. Då jag är vänsterskytt, så vill jag gärna ha med egen bössa. (Förmodar att 8x57JS passar bra för kron) Britterna är ju lite kinkiga vad gäller vapen, så räcker det med ett EU vapenpass? Eller behöver man ytterligare tillstånd? Har dom krav på typer av ammunition? Vad jag har läst, så finns det både anordnade resor via byråer, samt att man kan planera på egen hand. Vilket är att föredra? Känner ju ingen "over there". Troféavgift får man räkna med i budgeten, men hur är det med kött och skinn? Har en ambition att bereda skinnet och få en jacka uppsydd. Det dyker säkert upp fler frågor efter hand. I de vanliga hjortjagarpaketen ingår 2 hjortar, alltså inga trofeavg. De skotska hjortarna är mindre än våra, så det kommer aldrig upp i samma dimension.