Publicerat Februari 18, 201610 yr Såg inget underforum för stötande hundar, så lägger det här. Min vän har funderingar på spaniel och som god ständig följeslagare på hans jakter är jag självklart mycket engagerad i valet av hund. Har nån tips på valet av spaniel, kennlar mm och har ni erfarenheter av jaktspaniel och jakten med den är jag tacksam för det med. Vi bor i västra Götaland och jagar mestadels på 280 ha åkerlandskap med dungar och kant mot en liten sjö. Rådjur, hare, räv och gås, duva, and står på menyn hos oss.
Publicerat Februari 18, 201610 yr rallyhund.. Jag har en jaktspringer till framförallt fågeljakt. Det är en trevlig hundras med riktigt mycket energi, rätt ofta lite för mycket.. Står en del om den i min dagbok..
Publicerat Februari 18, 201610 yr Författare Hur är det med dagböckerna, kommer man åt dem vid 100 gjorda inlägg? Hört nåt sånt rykte men inte fått bekräftat.
Publicerat Februari 18, 201610 yr Hur är det med dagböckerna, kommer man åt dem vid 100 gjorda inlägg? Hört nåt sånt rykte men inte fått bekräftat.Jepp.... Så det är bara att skriva vidare....[emoji1]
Publicerat Februari 18, 201610 yr Författare Ja jäklar! Kämpar på. Ber om ursäkt i förväg för trådspammande kommande veckorna. [emoji6] Fortsatt nyfiken på spaniel dock så tipsa på!
Publicerat Februari 18, 201610 yr Kul hundar! Men du kanske ska kika lite mer på slaskvarianterna..? En rätt-trogen jycke ska jagas in under bössan och hålla sig där. jag kan nog tycka att en slaskspaniel tex Pia Sjöstams jyckar lockar mer.. kanske inte lika många hjärnblödningar
Publicerat Februari 18, 201610 yr Kul hundar! Men du kanske ska kika lite mer på slaskvarianterna..? En rätt-trogen jycke ska jagas in under bössan och hålla sig där. jag kan nog tycka att en slaskspaniel tex Pia Sjöstams jyckar lockar mer.. kanske inte lika många hjärnblödningar .. om det blir en slaskspaniel eller inte beror väl mest på ägaren? För du tänker väl inte på nån sån där soffspaniel?? Nåt sånt där tungt, långsamt åbäke som bara är marginellt snabbare än en jaktlabbe
Publicerat Februari 18, 201610 yr Kul hundar! Men du kanske ska kika lite mer på slaskvarianterna..? En rätt-trogen jycke ska jagas in under bössan och hålla sig där. jag kan nog tycka att en slaskspaniel tex Pia Sjöstams jyckar lockar mer.. kanske inte lika många hjärnblödningar Pia Sjöstam låter bekant, vad heter kenneln? Är det mer dual purpose stuk på dom hundarna? Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Februari 18, 201610 yr Detta är en populär post. .. om det blir en slaskspaniel eller inte beror väl mest på ägaren? För du tänker väl inte på nån sån där soffspaniel?? Nåt sånt där tungt, långsamt åbäke som bara är marginellt snabbare än en jaktlabbe Jaktlabbarna kutar i 8:or kring spanielfjonen.. labbarna har hajjat att man kan kuta helt rakt från punkt A till punkt B.. den informationen går aldrig in i en spanielskalle Pia Sjöstam låter bekant, vad heter kenneln? Är det mer dual purpose stuk på dom hundarna? Skickat från min iPhone med Tapatalk Centenial eller något.. fan vet vad hon har för stuk på dem.. ska du hitta någon typ av röd tråd så avlar hon hårt på skalldrivande hundar.. De funkar som Wachtlarna fast bättre
Publicerat Februari 18, 201610 yr Jaktlabbarna kutar i 8:or kring spanielfjonen.. labbarna har hajjat att man kan kuta helt rakt från punkt A till punkt B.. den informationen går aldrig in i en spanielskalle Centenial eller något.. fan vet vad hon har för stuk på dem.. ska du hitta någon typ av röd tråd så avlar hon hårt på skalldrivande hundar.. De funkar som Wachtlarna fast bättre För det första men för det där sista så blir det . Nu är Jenny på tv 4 sport .
Publicerat Februari 18, 201610 yr Håller nog med hippen.... Dom linjerna av skalldrivande spaniels slog allt vad wachtlar hette för knappa 15 år sedan. Har själv haft en ett tag, och det är den hund jag haft som haft mest jakt i sig alla kategorier.....!
Publicerat Februari 18, 201610 yr Håller nog med hippen.... Dom linjerna av skalldrivande spaniels slog allt vad wachtlar hette för knappa 15 år sedan. Har själv haft en ett tag, och det är den hund jag haft som haft mest jakt i sig alla kategorier.....! Kors i taket.
Publicerat Februari 19, 201610 yr Vill man få hjärnblödning regelbundet skaffar man sig en jaktcocker ;-) Skickat från min D5803 via Tapatalk
Publicerat Februari 20, 201610 yr Vill man få hjärnblödning regelbundet skaffar man sig en jaktcocker ;-) Skickat från min D5803 via Tapatalk Kan dessutom intyga att en jaktspringer inte hjälper på frekvensen av hjärnblödningar..
Publicerat Februari 20, 201610 yr Jaktlabbarna kutar i 8:or kring spanielfjonen.. labbarna har hajjat att man kan kuta helt rakt från punkt A till punkt B.. den informationen går aldrig in i en spanielskalle Centenial eller något.. fan vet vad hon har för stuk på dem.. ska du hitta någon typ av röd tråd så avlar hon hårt på skalldrivande hundar.. De funkar som Wachtlarna fast bättre Nej, springa rakt fram är inte riktigt en spaniels grej.. Det ligger rätt djupt i dom att täcka så stor yta som möjligt. :-) Det kan ju faktiskt vara lite lätt stressande att se dom snurra runt sig själv ibland.. ;-) För att återgå till TS fråga, om ni jagar gäss och ska ha en apporterande hade jag definitivt satsat på jaktspringer pga storleken. Och ja, jag har jagat med cockers så jag vet att dom kan apportera även stora fåglar men storleken betyder alltså något om det är många fåglar som ska hämtas..
Publicerat Februari 20, 201610 yr Vill man få hjärnblödning regelbundet skaffar man sig en jaktcocker ;-) Skickat från min D5803 via Tapatalk Nu förstår jag inget igen, vadå hjärnblödning . Här snurras och snurras och snurras det hela tiden . Stakars bajrare, tror det vart en liten blödning där . Nu jävlar flög det förbi något. Men ibland så går det att sitta still . Och här en stil bild på Jolly Husse jag fixar lite här bakom. Vadå ville du något?
Publicerat Februari 20, 201610 yr Min cocker apporterar kanadagäss. Kanske inte elegant, men de kommer in. :-) Nu är det inte 100 tals, men tillräckligt för mina behov. Det en cocker tappar i storlek, tar de igen på sin envishet. Skickat från min D5803 via Tapatalk
Publicerat Februari 20, 201610 yr Min cocker apporterar kanadagäss. Kanske inte elegant, men de kommer in. :-) Nu är det inte 100 tals, men tillräckligt för mina behov. Det en cocker tappar i storlek, tar de igen på sin envishet. Skickat från min D5803 via Tapatalk Jag har också sett cockers släpa in både gäss och harar, så visst funkar det. MEN storleken betyder alltså en del och springern är större (och har precis lika stor motor och envishet) så det är klart att det går lättare om der är mycket. Likheterna mellan cocker och springer är ju stora, så det blir ju till sist detaljer i kravspecen som avgör. Sen är det klart att en kaxig cockerhane på 15-16 kg nog kan apportera precis lika mycket som en liten springer på 15-16 kg.. ;-) där är ju rätt stor skillnad på dom olika linjerna inom raserna.. Min springer väger in på 23 kg utan ett uns fett, en i jaktlaget har en springerhane som väger in på knappt 16..
Publicerat Februari 20, 201610 yr Helt klart är en springer (oftast) större och klarar av mer under en längre tid. Mycket beror på individ, men precis som du säger Skånepåg är det kravspec som avgör vilken av dessa raser man väljer. Jag har en hona på knappt 11 kg som passar min kravpec. Skulle jag haft en hund som till 100% endast ska apportera, hade jag inte valt en spaniel, även om det kan fungera. Samma om jag skulle haft en hund som ska driva med skall, hade jag inte valt en spaniel från skallande linjer. Mest för att osäkerheten är för stor. Men skulle jag skaffat en hund som ska kunna stöta och apportera, där de stötande och apporterande egenskaperna är viktigare än de drivande och skallande, så hade jag mycket väl kunnat tänka mig en springer från skallande linjer. Fina bilder faxe Har svårt att se mig själv utan en snurrande och smått förvirrad cocker.....
Publicerat Februari 20, 201610 yr Hade gärna haft en ESS, jakten verkar galet rolig! För försöka lösa där här med hund snart