Publicerat Februari 19, 201610 yr Jag har planer på att börja handladda farsans gamla Voere 308 Norma Magnum och på samma gång rusta upp bössan hans med ny kolv och nytt trycke. Kolvarna jag funderar över är KKC och GRS Varmint. Har ni några inputs? Jag kände på en bekants KKC och den var ju asfin att hålla i, gillar det breda framgreppet mycket. GRS har jag fingrat på utan bössa i, bara kolven, på jaktmässa. Också den väldigt skön att hålla. Tanken med upprustningen är att bygga en finfin långhållsbössa som får väga lite.
Publicerat Februari 19, 201610 yr Detta är en populär post. För skytte med stöd GRS, för jakt KKC. /Markus
Publicerat Februari 22, 201610 yr Jag väljer GRS, den passar mig bättre och känns mer gedigen i konstruktion och inpassning.
Publicerat Februari 22, 201610 yr Jag gillar också grs bättre, enda problemet var att jag har för små händer. men lite nerslipning av handgreppet så blev den perfekt.
Publicerat Februari 22, 201610 yr Jag har en KKC , och dess kolvkamm är helt kass, fästningen är ett par skruvar och två metallbläck som ska hålla den på plats ,men de gör de inte. GRSen är lite tyngre och klumpigare, men de övervägs nog av smidigheten på just kolvkammen... Men prova och klämma på de, brukar finnas hos jaktia eller liknade
Publicerat Februari 22, 201610 yr Författare Om man är lökig, som jag, och vill få kolven bytt åt sig, var gör man det bäst? Bor i Gbg så inom hyfsat köravstånd vore smidigt. Har nån erfarenhet av Torsbo?
Publicerat Februari 22, 201610 yr voeren är det en vanlig m98 mekanism eller är det något annat? Jag har tex en hdf titan 2 (en brandad voere från 1980-talet) och den har så knäpp utformning att det inte finns några ersättningskolvar....... Den grs jag hade till min hva 1900 var drop in. Inte svårare att montera än att sätta tillbaka kolven efter vapenvård..... Så svårt är det inte, bara man hittar rätt urfräsning.
Publicerat Februari 22, 201610 yr Författare Jag är inte jätteinsatt i hur just denna ser ut men som jag förstått det ska det vara en m98. Sen om det finns specialare så är det kanske kört?
Publicerat Februari 22, 201610 yr Jag har en KKC , och dess kolvkamm är helt kass, fästningen är ett par skruvar och två metallbläck som ska hålla den på plats ,men de gör de inte. GRSen är lite tyngre och klumpigare, men de övervägs nog av smidigheten på just kolvkammen... Men prova och klämma på de, brukar finnas hos jaktia eller liknade Har KKC på två bössor, aldrig märkt av problemet med kolvkammen faktiskt.
Publicerat Februari 22, 201610 yr Jag har planer på att börja handladda farsans gamla Voere 308 Norma Magnum och på samma gång rusta upp bössan hans med ny kolv och nytt trycke. Kolvarna jag funderar över är KKC och GRS Varmint. Har ni några inputs? Jag kände på en bekants KKC och den var ju asfin att hålla i, gillar det breda framgreppet mycket. GRS har jag fingrat på utan bössa i, bara kolven, på jaktmässa. Också den väldigt skön att hålla. Tanken med upprustningen är att bygga en finfin långhållsbössa som får väga lite. Är det den Voeren med kolvhalssäkring? I så fall är det en M98 och kolvhalssäkringen är bara ett påmonterat block vilket enkelt kan plockas bort ifall man inte längre vill ha kolvhalssäkringen. Då blir det dessutom plättlätt att montera en kkc kolv som är utfräst för M98 mekanism. Jag köper gärna kolvhalssäkringsprylarna om du inte vill behålla dom, behöver en ny reciverfjäder till min egen Voere i 30-06 Mvh Joacim
Publicerat Februari 22, 201610 yr Har KKC på två bössor, aldrig märkt av problemet med kolvkammen faktiskt. de kanske bara är fel på min? De vore vänligt om du monterar väck din kolvkam och tar ett foto på mässingsplåtbitarna som sitter på bössan, och även på skruvarna som sitter i "kolvkamen".
Publicerat Februari 23, 201610 yr Författare Är det den Voeren med kolvhalssäkring? I så fall är det en M98 och kolvhalssäkringen är bara ett påmonterat block vilket enkelt kan plockas bort ifall man inte längre vill ha kolvhalssäkringen. Då blir det dessutom plättlätt att montera en kkc kolv som är utfräst för M98 mekanism. Jag köper gärna kolvhalssäkringsprylarna om du inte vill behålla dom, behöver en ny reciverfjäder till min egen Voere i 30-06 Mvh Joacim Jepp, det är den med kolvhalssäkring hälsar farsgubben. Det här är ju ett långdraget projekt (värmlandsgubbar är långsamma) så ska se vart vi landar. Men plockar vi loss kolvhalssäkringen kan du absolut få köpa den. Men plocka bort säkring, det låter som nåt jag ska lämna till yrkesmän.
Publicerat Februari 23, 201610 yr Jepp, det är den med kolvhalssäkring hälsar farsgubben. Det här är ju ett långdraget projekt (värmlandsgubbar är långsamma) så ska se vart vi landar. Men plockar vi loss kolvhalssäkringen kan du absolut få köpa den. Men plocka bort säkring, det låter som nåt jag ska lämna till yrkesmän. Låter som om det kan bli bra Hör av dig via pm när och om det blir dags. Mvh Joacim
Publicerat Februari 23, 201610 yr de kanske bara är fel på min? De vore vänligt om du monterar väck din kolvkam och tar ett foto på mässingsplåtbitarna som sitter på bössan, och även på skruvarna som sitter i "kolvkamen". Vetefan hur jag får in bilder på datorn, men om du skickar ditt nr i ett pm så skickar jag mms till mobilen om du vill.
Publicerat Februari 23, 201610 yr Jag har också KKC på 2 av mina bössor å jag älskar dom! En Remmy 700 308 å en HVA 146 9,3×57. Jag märker också att man få dra efter skruvarna till kolvkammen ibland men då man ju alltid ha nyckeln med sig i rembygelfästet så upplever jag inte detta som ett stort problem... Vore jag inbiten långhållsskytt eller enbart sittandes vid en åtel på jakt så skulle jag ha valt en GRS på den pangen istället.