Publicerat Februari 19, 201610 yr Jag har problem med att få en licens på ett vapen, frågetecknen ligger både hos kalibers lämplighet för jakt samt ev klassindelning. Finns någon här inne som är duktig på både vapen samt just juridiken kring vapen? Valet att lägga frågan i detta forum är just att det gäller ett kulvapen.
Publicerat Februari 19, 201610 yr Först och främst, tänk igenom saken noga och ta hjälp jurist. Ett förlorat mål kan skapa "praxis" (enligt polisen) som kan drabba hela jägarkåren negativt. Du är säkert inte ensam om att ha fått avslag. Vilket vapen och kaliber gäller din ansökan?
Publicerat Februari 19, 201610 yr Författare Nja någon praxis skapas inte pga detta, snarare är det okunskap som gör det och en mindre önskan om att utöka densamme.
Publicerat Februari 19, 201610 yr Detta är en populär post. Ber man om råd får man nog tala ur skägget eller acceptera svar med innehåll som präglas av sierskors och orakels insikter. /CHristian
Publicerat Februari 19, 201610 yr Författare Ber man om råd får man nog tala ur skägget eller acceptera svar med innehåll som präglas av sierskors och orakels insikter. /CHristian Absolut, fick dock en tankeställare vid tangentbordet då jag varit i kontakt med en herre många här inne känner till som mest ställt till det i detta fallet. Tänkte därför att någon kanske kände sig manad att föra en konversation via PM
Publicerat Februari 20, 201610 yr Fiberclass har ju sätt till att flera vapen blivit förbjudna. Han kanske skulle kunna göra rätt för en gångs skull. När det gäller klassindelningen är det anslagsenerin som styr. Känner du någon som laddar o innehar kronograf kan denne hjälpa dig att mäta upp den aktuella kaliberns anslagsenergi o därmed få klassen.
Publicerat Februari 21, 201610 yr Är du medlem i SJF så hjälper deras juridiska avdelning dig nu mera. Kontakta dem
Publicerat Februari 21, 201610 yr Författare Är du medlem i SJF så hjälper deras juridiska avdelning dig nu mera. Kontakta dem Jo det är jag, men den avdelningen fungerar tyvärr inte fullgott tycker jag
Publicerat Mars 7, 201610 yr Jag tror bestämt att Buck är trådskapare och innan denne är nöjd så försöker vi hålla tråden. Inget mer OT nu innan Buck är nöjd, plockar inläggen då. / Rikard
Publicerat Mars 8, 201610 yr Har ungefär samma funderingar som Buck. Har inte fått något avslag än men det verkar vara på väg åt de hållet då ärendet ligger hos rättsenheten centralt. Vad det är för pang och kaliber är ju ointressant i sammanhanget då det är juridisk expertis med kunskap om vapenlagen som eftersöks. Det som kan vara intressant är ändamålet och för min del gäller det jakt, kl1 nr4.
Publicerat Mars 8, 201610 yr Som sagt så skriver vi yttranden till våra medlemmar på deras begäran om behov av jaktvapen. Om de sedan vill använda det i en ansökan får de avgöra. När det gäller kalibrar så är det ganska lätt att läsa i NVV föreskrifter om vilka krav som gäller för att tillhöra en viss klass. Sedan vilket behov man har av just den eller den kalibern beror ju på vad det gäller för kaliber och jakt och vad man har innan i garderoben.
Publicerat Mars 8, 201610 yr Mea Culpa! Här ovan har jag raderat ett inlägg från Mr Fiberclass idag. Det vart fel. Dessvärre sparas inte inläggen. Det var, om jag inte minns fel, ett svar till Buck. Det vart som sagt fel av mej. Nog om det. Innan Buck i egenskap av trådskapare är nöjd så är det läge att hålla hårt i tråden, tror ingen här missat att dessa trådar tenderar att fara iväg rätt fort annars.
Publicerat Augusti 8, 20169 yr Författare Detta är en populär post. Har pga sjukdom inte varit aktiv på ett tag. Jag fick hjälp av Christian här inne vilket gjorde att tillstånd gav mig licensen utan större missnöje. kalibern var 6,5x47 lapua och där motsatte dom sig först pipan i sin helhet då de tyckte att kalibern var mer aktuell för sportskytte och sedan var klassindelningen åt skogen tyckte dom. Jag ville ju ha den i klass 1, men eftersom det endast finns färdigladdat i klass 2 stötte jag på patrull. slutet gott.....