Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Regler ang vilthantering åt andra..

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Finns det några regler när det gäller att ta hand om vilt åt andra mot betalning? Dvs att jag flår , hänger och stycker för att sedan leverera tillbaka till jägaren som skjutit viltet. Detta finns säkert uppradat någonstans men jag har inte lyckats hitta något.

Tacksam för svar och länkar till regler!

Med vänlig hälsning

Gustaf

Publicerat

En ny nisch på G?

Ska det redovisas moms också? Nej, antar jag. Då skippa vi vet.besiktning.

https://jagareforbundet.se/viltmat/kopa-och-salja-kott/salja-vildsvin/

Vilthantering.pdf

Jag antar att du ska ha rent o fräscht i rummet, kylrum så att köttet blir väl hängt.

Det blir väl rostfritt på väggar då. Kika i min dagbok från sidan i länken o framåt.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7483-jonssons-jaktstrapetser-viltvaard-viltspaningar/page-19

Där är lite foton från vår ombyggnad av slakthus o kylrum. Kylrummet är beg.

Det finns väl andra som vet hur man hanterar vildsvin som är gk o ej ännu gk från trikinkontroll.

Då menar jag om det är delat kylrum osv. 

Publicerat
  • Författare

Måste man ha vet. Besiktning om man momsar? Hade ju underlättat inköp av utrustning och sådant annars.. Tack, ska kika lite !

Publicerat
  • Författare

Blev inte så mycket klokare änsålänge. Tanken är absolut inte att sälja vidare till konsument, utan att förvara viltet och göra skitjobbet åt jägaren som skjutit det ! :)

Publicerat

Måste man ha vet. Besiktning om man momsar? Hade ju underlättat inköp av utrustning och sådant annars.. Tack, ska kika lite !

Regelverket är en djungel. Jag vet inte men om du tar från ett vilthägn så måste det vet.besiktigas har jag för mig.

Det beror väl lite vad du skriver i bokföringen skulle jag tro. Fråga nästa gång du är hos en vet. med jycken el. ring o kollar med livsmedelsverket.

Blev inte så mycket klokare änsålänge. Tanken är absolut inte att sälja vidare till konsument, utan att förvara viltet och göra skitjobbet åt jägaren som skjutit det ! :)

Nähä. Nej, det har jag förstått. 

Publicerat
  • Författare

Regelverket är en djungel. Jag vet inte men om du tar från ett vilthägn så måste det vet.besiktigas har jag för mig.

Det beror väl lite vad du skriver i bokföringen skulle jag tro. Fråga nästa gång du är hos en vet. med jycken el. ring o kollar med livsmedelsverket.

Får nog ringa och höra med dem. Hittade lite matnyttigt men inget som ger jättestor klarhet :/ http://www.eldrimner.com/core/files/guide_smaskalig06.pdf

Publicerat

Tas det från hägn skall det tbc besiktas, den kursen kan vem som helst gå via nätet.

I annat fall rekommenderar jag att en viltundersökare skall gå igenom kroppen, den kursen kan även vem som helst gå och är ganska billig.

Publicerat

Tas det från hägn skall det tbc besiktas, den kursen kan vem som helst gå via nätet.

I annat fall rekommenderar jag att en viltundersökare skall gå igenom kroppen, den kursen kan även vem som helst gå och är ganska billig.

Ja, det vet jag att det ska TBC besiktigas. Vi har ju gjort det själva här uppe med hjortar som rymt från hägn/blivit utsläppta.

Vi fick ringa in vet. som bor i byn hos oss.

Publicerat

Men ringer du vet så tar de väl 3000kr... Gör du det via en privatperson som är utbildad så är det mkt billigare... Dock får du ju inte testa själv då du är partiskt

Publicerat

Men ringer du vet så tar de väl 3000kr... Gör du det via en privatperson som är utbildad så är det mkt billigare... Dock får du ju inte testa själv då du är partiskt

Tja, det gjorde hon inte. Jag ska inte avslöja summan men vi kom undan billigt. Hon körde eget så hon hade inget med Distrikts vet el någon annan att göra.

Vi fick klara direktiv från jordbruksv. om vad som gällde eftersom inte hjortarna var vaccinerade. Ägaren till hjortarna fick bet. vet. o vi jägare fick behålla köttet.

Det var ett jäkla liv mellan vvo o ägaren av hjortarna. Ägaren fick ge sig efter ett tags diskussioner.