Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benstöd

Featured Replies

Publicerat

Har börjat fundera på ett benstöd. Hade i första hand tänkt att lägga den på 222:an, har ingen praktisk nytta av den på jakt(i nuläget iaf), tänkte ha på banan. Vad finns det för olika modeller? Var ligger priserna, och hur är kvalitén på dom olika märkena? Hur sitter dom fast?

Vad skulle ni rekomenndera och vars finns en sådana att inhandla?

MVH T.S

Publicerat

Hej!

Benstöd är en kanon grejj för bössan om du spenderar mycket tid på banan!

Köpte själv ett Harris benstöd och är mycket nöjd. Tänkte först köpa Versa-pods stöd men blev rekomenderad Harris.

När du köper ett benstöd titta så den är "swivel" dvs att den är vikbar. Minsta ojämnhet så kan du vicka bössan rak igen. Det kostar lite mera men de är värt de extra slantarna. Harris stödet sätter du iaf fast i remfästet, skit enkel att ta bort och sätta på.

Jag rekomenderar 3-9" de är nog Harris kortaste stöd, den kör jag med och är perfekt vid skytte liggandes på marken.

Publicerat

Låter bra :) Jo hade tänkt att använda det till liggande skytte. Vad kostar ett sånt som du har?

Harris verkar ju vara populärt iaf :)

Någon annan som provat lite olika märken och vet om de finns för- nackdelar med dom olika märken.

MVH T.S

Publicerat

Är du ute efter att ha en så lätt utrustning som möjligt fx  och ligger i 9 fall av 10 är nog de kortaste Harris tillräckliga. Men om du vill kunna sitta och skjuta över gräsvegetation är de längre bättre med 3 teleskopdelar. Jag använder mina mest sittandes i längsta läget men det är beroende av jakt form man bedriver.

MVH

Publicerat

Ok, kanske blir ett sånt då. Har ni bra sidor som man kan beställa från? Vad är priset, ungefär?

MVH T.S

Publicerat
Ok, kanske blir ett sånt då. Har ni bra sidor som man kan beställa från? Vad är priset, ungefär?

MVH T.S

Jag beställde mitt benstöd från Staterna och då vart den ju nån hundring billigare.

Tror priset i sverige är i kring 700-1000:- beroende på längden.

Publicerat

Tjena! Har ett par 11-25" Harris pivoting. Funkar ganska bra att ligga o skjuta med, och sitta är heller inga problem :) Beställde från Cabelas för ca 1100 spänn :D Ha de!

Publicerat

Harris anväder jag sedan några år.

Kanonbra.

Fast bössan blir lite framtung när du bär den på axeln.

Att den är Swirvlande är toppenbra!

Pris i Sverige c:a 1600-1700:-

Publicerat

okok, inte så sannslöst dyrt med tanke på att den borde hålla rätt länge. Fäster man den i helt vanliga rembyglar så att man kan använda den till flera olika vapen? Nu frågar jag massa onödiga frågor som säkert går svar till på nätet :P Håller iaf er sysselsatta :P

Trevlig helg

Publicerat

Även jag använder Harris kortaste benstöd 3-9" då allt mitt skytte vid aktiv jakt sker från liggande ställning,suverän att ha vid inskjutning också.

Min är dock utan swivel men ser inte detta som något problem då jag mest rör mig i åkerlandskap.

Den kortaste modellen tycker jag inte är i vägen när man bär bössan i rem,inte heller påverkar den vapnets balans nämnvärt vid frihandsskytte.

Använder den på min 22:a ,22Hornet ,223:a och min 9,3x62,blixtsnabb att ta av och på från främre rembygelfästet.

/Micke

post-240-1164383700_thumb.jpg

Publicerat

Nu börjar ha-begäret trycka på. Har hv-öving imorgon så jag får ta en närmare titt på PSG:n och dennes utrustning. Ska bli jävligt kul att skjuta, 0-gradigt, vilket är väldans skönt, men samtidigt 8 m/s :S  är de lovat iaf.

Publicerat

Hur är dem där rock mount som brukar annonseras? Tänkte främst till 22lr och 6.5x55..

Har tittat på harris också men de verkar en aning dyra, men det kanske är priset man får betala för bra grejer  :-

Publicerat

Hur är kvalitén och användarvänligheten om man jämför Harris och Versa-Pod? Versa-Pod är ju jäkligt sköna med tiltfunktionen om backen lutar och smidiga att plocka av. Kvar blir ju dock det ruskigt fula plastblocket. Är Harris lika enkla att ta av och på? Versa-Pod har ju bajonettfattningsmodell...Hur står sig svenska Z-Aim? Smidigt om man behöver stöd sittandes i torn men hur är stödet på backen..Torde ju bli mindre stabilt med en fot än med Versa-Pods och Harris dubbla ben..

Publicerat
Hur är dem där rock mount som brukar annonseras? Tänkte främst till 22lr och 6.5x55..

Har tittat på harris också men de verkar en aning dyra, men det kanske är priset man får betala för bra grejer  :-

Harris, det kostar att ligga på topp... ::)

Publicerat

Vars köper man Harris? hittar fan ingenstans på nätet, förutom vapex, som har lite väl dyr frakt. Nåväl får se om man hittar till affärerna i storstan till att börja med, sen om dom råkar ha Harris :P Ett ska jag ha iaf :)

Någon som har ett överflödigt Harris 3-9 att sälja?

MVH T.S

Publicerat
Vars köper man Harris? hittar fan ingenstans på nätet, förutom vapex, som har lite väl dyr frakt. Nåväl får se om man hittar till affärerna i storstan till att börja med, sen om dom råkar ha Harris :P Ett ska jag ha iaf :)

Någon som har ett överflödigt Harris 3-9 att sälja?

MVH T.S

www.torsbohandels.se

Publicerat

Det finns bara Harris av större model där :-

Publicerat

och hur gör man om man har en sauer som har remfäster där fram på stocken ? :-[

jag vill ha benstöd till bockjakten !

• 1 month later...
Publicerat

Det finns en addapter som tillbehör.

Jag har Harris höga modell. Den är helt suverän för sittande skytte. Och om man har en bänk framför sig men inte vill sitta.

Den är något (2cm) hög för mig när jag ligger ner. Men det ska kapas så det passar perfekt.

Tänker använda till 22´an och .222´an.

Det blir ju användbart även vid praktisk jakt när man kan fälla ut benen lite längre. Och satan vad stabilt det blir.

Publicerat

har oxå harris,men skulle gärna byta bort dom...!!!! för att ha dom där fjädrarna fattar jag inte varför jag valde,helt värdlösa rasslar och lever om,ända fördelen är väl att man får en bowowowowng ljud efter man smällt ihop dom,dyra är dom oxå..nä köp ett benstöd utan fjädrar!!!

Publicerat
har oxå harris,men skulle gärna byta bort dom...!!!! för att ha dom där fjädrarna fattar jag inte varför jag valde,helt värdlösa rasslar och lever om,ända fördelen är väl att man får en bowowowowng ljud efter man smällt ihop dom,dyra är dom oxå..nä köp ett benstöd utan fjädrar!!!

Jasså ???

Mina avger inte ett enda ljud. Inget som helst skrammel. Och sätter jag tummen mot när jag trycker på knappen och fäller in dom så låter inte det heller.

Publicerat

mina låter direkt man drar ut dom klick och igen dom bowowowowowoowng,sedan så snuddar du nått eller har bena utspända och flyttar på dig så ett ben flyttas blir det ljud,,bättre dom utan fjädrar dom gör juh ingen nytta utom att just smälla ihop dom snabbt vilket inte är nån vits med..

Publicerat

Ja, då får jag hålla med. Låter dom en massa går det ju inte.

Publicerat

mm inget å hurra för när man jagar räv..