Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffbild Hagel

Featured Replies

Publicerat

Hallå!

Jag skjuter lerduvor i stugan, frångående och sidoduvor, olika höjd etc, kastlängd 50-60m, träffar 20-23/25, ganska svåra iom att det altenerar mycket i höjd etc

Skjuter lite sporting och skeet också samt trap.

Träffbilden är från 30m mitt i när jag siktar samt även när jag bara lägger an och skjuter, samma resultat alltså, inget överslag.

Ska skjuta jaktstig för första gången snart, bör jag ändra på något för att få det optimalt.

Tacksam för tips

Publicerat

Lite trängre choker men iövrigt låter det bra.

Publicerat
  • Författare

Lite trängre choker men iövrigt låter det bra.

Tack, glömde skriva....

Har 1/4 & 1/4 för allt lerduveskytte & steelmax 24g 7ór

satt i 3/4 & 1/2 för jaktstigsmål, blir 24g 9ór enl uppgift.

testsköt på löpande hare igår, det generella tipset jag har läst mig till är att hålla framkant lappen när man skjuter jaktstig, jag tyckte inte att det räckte riktigt utan höll knappt 1dm framför lappen från ca 20m (max25m)

Låter det rimligt ?

Publicerat

Ja visst lite beroende på avstånd. Jag hade kört full-full.. vet inte om de pysslar med hagelräkning fortfarande? 

Publicerat
  • Författare

Ja visst lite beroende på avstånd. Jag hade kört full-full.. vet inte om de pysslar med hagelräkning fortfarande? 

Jo, jag har sett att det rekommenderas trånga choker, 3/4 & 1/2 var det trängsta som följde med min beretta sportingbössa, får hålla koll på om chokerna är orsaken till resultaten :tongue:

Som jag förstått så är 10 träff eller fler = fullt sedan sker det hagelräkning på 1 av 10 stationer för särskiljningens skull.

Ska bli kul att testa, jag har satt upp mig som funtionär både för byggande och tävlingsdag för att få se lite mer hur det går till.

Om nån i sthlms trakten har nån optima HP - fullchoke att sälja så hojta till bara ....

//M

Publicerat

Synd att det inte var mobil chokerna för då har jag Teague ported super extended X-full att sälja. Den slår tätt ;)

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Publicerat

Varför så trångt?

Publicerat

Ska bli kul att testa, jag har satt upp mig som funtionär både för byggande och tävlingsdag för att få se lite mer hur det går till.

Om nån i sthlms trakten har nån optima HP - fullchoke att sälja så hojta till bara ....

//M

Det är kul att du är med också Maniac.

Jag köpte förövrigt 2 st 7/8 Optima HP choker från Teague. Fina och jämna bilder blir det med dem så det är mitt tips...du borde ha dem i händerna bra i tid innan stigen.

Publicerat

Varför så trångt?

För är i jaktstigar räknar man poäng (antal hagel inom en pappbit) och då måste man ha relativt trångt för att få bättre chans på full poäng (10 hagel i pappbiten).

Publicerat

Jag har gått ifrån lite att skjuta toktrångt på plåtstig, visserligen skjuter jag inte så mycket plåt nu förtiden, men en bra 3/4 eller light full choke är fullt tillräckligt för de flesta mål, 1/2 räcker till mer än man tror också.

Publicerat

För är i jaktstigar räknar man poäng (antal hagel inom en pappbit) och då måste man ha relativt trångt för att få bättre chans på full poäng (10 hagel i pappbiten).

Njae.. du fixar fullt med halv eller trekvart MEN ska du ha något att hämta i hagelräkningen så måste du choka ihop kärven. Jag särsköt mot en snubbe på semiefinalen typ 1986.. han sköt halv-halv eller något men skruvade i trängre vid hagelräkningen.

Edit.. mm Upptag här ovan har nog bättre koll på detta än jag, kan nog bli svettigt att peta i tio hagel i en liten minksnurra på avstånd.. 

Publicerat

Kapar tråden lite men ligger i ämnet. Vart handlar ni Teague chokerna smidigast. Skulle vilja ha tag på ett par till Browningen.

Publicerat

Njae.. du fixar fullt med halv eller trekvart MEN ska du ha något att hämta i hagelräkningen så måste du choka ihop kärven. Jag särsköt mot en snubbe på semiefinalen typ 1986.. han sköt halv-halv eller något men skruvade i trängre vid hagelräkningen.

Edit.. mm Upptag här ovan har nog bättre koll på detta än jag, kan nog bli svettigt att peta i tio hagel i en liten minksnurra på avstånd.. 

Visst är det så, vid hagelräkning är det ju bra att skruva i lite trängre trattar, och vid smålappar,typ minkar osv. Men sen beror ju på vad man har för krav, har man inte skjutit så mycket stigar får man kanske in fler hagel med en öppnare choke, dvs bättre med några hagel i figuren än en helbom, som är lätt hänt med en trång choke. Trekvart är en perfekt meddelväg. Det bästa är att skjuta på tavla på lite olika avstånd med samma ammo som på stigarna (gyttorp leadmax 24, men i år får 28g användas) så ser man ju lättare och får en uppfattning om svärmen.

Publicerat

Tack och bock. Blir till att beställa ett par.:-)